Det nye samarbejde med Hapag-Lloyd skal i 2025 give Mærsk et spring frem, og nu skal koncernens logistikdivision desuden indfri forventningerne. Ledelsens optimisme sættes dog i perspektiv af forventningerne: En solid indtjening er tilsyneladende afhængig af, at markedet fortsat vil være unormalt attraktivt som følge af krisen i Det Røde Hav. Men kan Mærsk trods nye strategier og samarbejder – egentlig tjene penge i et ”normalt” marked, spørger fagredaktør Morten A. Sørensen.
Det er selvfølgelig opmuntrende, at mennesker begejstret vil prøve noget nyt. Alligevel er det tankevækkende, når Vincent Clerc, topchefen for A.P. Møller-Mærsk, kalder samarbejdet med det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, der lanceres i 2025, ”Gemini” for ”the most innovative milestone in the history of Maersk”. Der er trods alt en lang historie og mange milestene at sammenligne med.
Ordene faldt under en investorkonference efter offentliggørelsen af årsregnskabet for 2024. De bliver sat i et specielt perspektiv, fordi koncernchefen samtidig varslede et EBIT-driftsresultat på 0-3 mia. USD (mod 6,5 mia. USD i 2024), hvor “the low end of the range assumes a midyear reopening in the Red Sea, while the high end represents a year-end opening, implying no financial impact from the reopening in 2025.”
Selv den øvre ende af prognoserammen for 2024 repræsenterer – trods det enestående nye samarbejde – den laveste indtjening siden 2019. Og hvis der igen kan sejles gennem Det Røde Hav fra midten af 2025, så risikerer Mærsk altså, at driftsresultatet ender på nul.
Resultatet for 2024 kan isoleret set berettige den kursstigning, der umiddelbart sås efter offentliggørelsen af årsrapporten. Især når resultatet ses i sammenhæng med topchef Vincent Clercs forventning til Gemini og til robust volumenvækst, hans ret optimistiske syn på risikoen for globale handelskrige, og hans nedtoning af faren for overkapacitet af tonnage på markedet – en fare, som for et år siden var et stort tema.
Men hvad med den konkrete resultatprognose for 2025? Der svæver et spørgsmålstegn over koncernens langsigtede evne til at tjene penge i et normalt marked for global containertrafik.
Blandt andet derfor er Gemini vigtig. De mange skibe og det store volumen i Gemini-samarbejdet vil muliggøre mere direkte ruter. Dermed skal skibene ikke lægge ind til typisk syv destinationer som i det gamle system, men fremover kun typisk tre. Det mindsker også risikoen for forsinkelser i terminalerne. Derfor vil den samarbejdende flåde være mere effektiv og reducere omkostningerne per enhed.
Gemini skal sikre kunderne en pålidelighed i fartplanen på 90 pct. Det vil være en betydelig forbedring, som vil gøre kunderne mere tilfredse og trække flere til.
Samarbejdet skal også fra starten i midten af 2025 forbedre Mærsks årlige indtjening med 500 mio. USD.
Det lyder alt sammen fornuftigt, og er vel inden for det muliges grænser. Men det forudsætter unægtelig, at alt går som det skal. Og trods den lovende satsning risikerer Mærsks indtjening altså at nærme sig nul i 2025.
Fra rettidig omhu til utidig ildhu?
Den forventede effekt af det nye samarbejde sættes også på en anden måde i perspektiv: Efter at have købt logistikvirksomheder for seks mia. USD i begyndelsen af 20’erne har koncernen lanceret sig som transportbranchens global integrator, der til fordel for kunderne forener containerrederi og logistik. Ja, i 2022 hed det fra Mærsk, at i midten af dette årti kunne logistik og service sandsynligvis udgøre en lige så stor del af omsætningen som den store ocean-division, der står for det egentlige containerrederi.
Eller som daværende topchef Søren Skou varslede i 2022: Allerede det år kunne logistik- og serviceomsætningen vokse til 14 mia. USD – ”with much more to come.”
I 2022 blev omsætningen i logistik og service ganske rigtigt 14,4 mia. USD, i 2023 faldt den så til 13,9 mia. USD, og i 2024 blev den 14,9 mia. USD – mod 37,4 mia. USD i Ocean. De optimistiske planer er ikke realiseret.
Derfor kan Gemini-projektet godt være rigtigt og lovende. Men måske ville Vincent Clerc virke mere overbevisende, hvis han udadtil ledsagede den optimistiske lancering af et nyt stort projekt med en solid analyse af den foreløbige fiasko for det foregående projekt. Integratorprojektet.
Man kan, når man lytter til Mærsks øverste chefer i disse år, få den tanke, at tidligere tiders lidt rigelige fokus på rettidig omhu er afløst af for meget utidig ildhu. Afbalanceret ledelse har vel brug for en dosis af begge dele.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.