Som sædvanlig leverede CEO Alexander Lacik bedre end forventet i årets sidste kvartal. Men forude er der mere modvind på motorvejen, end Pandora har været vant til. Ledelsen har dog fortsat en stribe håndtag at skrue på, som kan føre smykkeselskabet sikkert i havn. Selvom ledelsens udmeldte forventning for 2025 var lidt lavere end analytikernes forventning, synes der fortsat at være stor optimisme omkring selskabet hos analytikerne, skriver chefredaktør Morten W. Langer.
Det bliver nok lidt vanskeligere end tidligere for Pandoras topledelse ved CEO Alexander Lacik at køre målsætningerne hjem i år. Der er flere modvinde forude, og det er nok også derfor, at ledelsens forventninger til 2025 er lidt mere afdæmpede end de realiserede resultater i 2024.
Ledelsen forventer en organisk vækst på 7-8 pct., hvilket vil betyde en omsætning på ca. 33,9 mia. kr. i år. Analytikerne havde forventet 34,8 mia. kr. efter 13 pct. salgsvækst sidste år. Overskudsgraden ventes af ledelsen at lande på 24,5 pct. mod realiseret 25,2 pct. i 2024, og en analytikerforventning på 24,7 pct.
Analytikerne har vidst, at der kunne komme pres på lønsomheden. Og der er flere modvinde her. Allerede efter Q3 var det et stort emne på analytikermødet, at de stigende sølvpriser kunne presse lønsomheden. I starten var sølvprisen 24 USD, og i sidste kvartal i gennemsnit ca. 30 USD, og efter den seneste stigning ca. 34 USD.
Også guldpriserne er steget markant i 2025, og da en vigtig bestanddel af Pandoras smykker er især sølv, men også guld, øger det produktionsomkostningerne markant. Ledelsen oplyste på det seneste investormøde, at salgspriserne var sat op med fem pct. i oktober.
Med priselasticiteten på ca. minus én betyder det, at salget falder omkring én pct. for hver én pct. højere priser. Samlet øger det bundlinjen, fordi prisforhøjelser går direkte ind på bundlinjen, mens lavere salg kun koster driftsoverskuddet per salgskrone.
Ikke desto mindre har Pandora iværksat et omkostningsprogram, der skal skære markant i de samlede omkostninger. Ledelsen indikerer, at besparelserne i 2025 vil blive neutraliseret af udgifter til implementering. Og at de positive effekter kommer i 2026, men de blev ikke nærmere kvantificerede. Det blev oplistet, at timingen i initiativerne ikke ligger helt fast endnu, og at ledelsen i de kommende kvartaler formodentlig kan sige mere. Men grundlæggende kan det ses som om, Pandora har fået mere modvind på motorvejen end tidligere.
Store europæiske markeder driller
Også flere af de store europæiske markeder driller lidt. Den generelle konkurrencesituation på smykker opleves som skærpet, hvor konkurrenterne er begyndt at køre flere tilbudskampagner. Især Italien og Frankrig ses udfordret med faldende like-for-like salg på 14 og 10 pct.
”We’ve seen deeper discounting. This varies a little bit across markets. And we’ve also seen players which maybe prior years haven’t participated that much entered the game. So overall, it’s been a hotter promotional environment”, sagde Alexander Lacik, der påpegede, at Pandoras egen mediepromovering I Frankrig ikke havde været succesfuld: ”Then we meet the competitive set that’s much stiffer than what we’ve seen I think during my 6 years at Pandora in France. So it was like a double whammy.”
Også salgsudviklingen i Kina og satsningen på laboratoriefremstillede diamanter er blandede historier. I Kina lukkes 50 forretninger i år. ”It’s a difficult market for us. It’s a difficult market in general for many. We keep kind of trying in Shanghai”, sagde Alexander Lacik.
Omkring diamantsatsningen blev det oplyst på investormødet, at forbrugerne, udover USA, ikke ser ud til at være parate til laboratoriefremstillede diamanter: ”We launched into Brazil and Mexico last year where we knew that there was literally zero awareness. And we can also see that it’s harder than to establish this business proposition without an immense amount of investment behind it.” Nu er målet om en omsætning på én mia. kr. herfra rykket til efter 2026.
Til gengæld har Pandoras ledelse en masse andre kort at spille på, som understøtter den langsigtede vækstcase, og ledelsen planlægger 100-125 nye butiksåbninger i år. For det første går salget fortsat godt på det store USA-marked. For det andet har blandt andet Brasilien og Mexico taget godt mod smykkeselskabets produkter, og de to lande har været en stærk vækstdriver for koncernen de seneste år.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.