Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Tjekliste: Sådan gør de bedste vækstvirksomheder

Maria

onsdag 10. december 2025 kl. 15:25

Sådan gør de bedste vækstvirksomheder 01

Organisk vækst er afgørende. Alligevel har flere virksomheder svært ved at vurdere, om de er på rette spor. Spørgsmålet er, om væksten ligger lige rundt om hjørnet, eller om man er på vildspor? Konsulenthuset McKinsey har udarbejdet en tjekliste, der giver et ærligt billede af, om man er på vej i den rigtige retning.

McKinsey har undersøgt en række store succesfulde ‘serial growers’ på tværs af forskellige B2B-sektorer. På baggrund af deres erfaringer har de udarbejdet en tjekliste med syv punkter. De fungerer som en slags lakmustest til at vurdere vækst-performance.

Kort sagt er det et praktisk udgangspunkt til at estimere, hvor robust en vækstmaskine man egentlig er.

1) Det første punkt handler om markedsperformance. Det er i praksis den vigtigste matrix. En slags overordnet indeks for, hvordan man klarer sig i forhold til markedet. For hvis man ikke performer bedre end markedet, vokser man i realiteten ikke. Derfor bør performance kontra markedet være et klart hovedfokus.

Problemet ligger ofte i, at den perfekte datakilde kan være svær at finde. Men i de fleste tilfælde findes der data, der er ‘gode nok’ til at give et retvisende billede af, om man bevæger sig i den rigtige retning.

2) Det andet punkt handler om at have en portefølje af tre til fem vækstmuligheder, der hver især kan levere én pct. i omsætningsvækst. Mange virksomheder læner sig op ad ét stort vækstprojekt – og ender alt for ofte med skuffelsen over, at effekten er for lille.

De mest succesfulde B2B-vækstvirksomheder satser i stedet på flere heste. Ikke fordi alle muligheder nødvendigvis når deres fulde potentiale, men fordi den samlede portefølje kan skabe en mere markant og robust vækst. Det er netop kombinationseffekten, der i sidste ende har potentialet til at løfte virksomheden.

3) Det tredje punkt handler om, hvorvidt virksomheden har en solid basal viden om deres kunder og målgrupper. Ofte mangler de mere avancerede data. Altså de data, der viser, hvordan man kan sælge mere effektivt til kunderne.

Med AI, eksterne datasæt og avancerede analyser kan virksomheder i stort set alle industrier få et langt skarpere billede af deres markeds fulde potentiale. Når potentialet først er kortlagt, er det også muligt at lægge en mere ambitiøs og fokuseret plan for at prioritere de forskellige muligheder og infiltrere markedet på den mest effektive måde.

4) Det fjerde punkt handler om, at stærke vækstvirksomheder typisk går efter at mere end 10 pct. af deres årlige omsætningsvækst kommer fra nye kunder. Hvis væksten halter, er der stor sandsynlighed for, at det netop er tilgangen af nye kunder, der er udfordringen – ofte forstærket af en uhensigtsmæssig salgspraksis, minimal leadgenerering, ineffektive kompensationsmodeller eller for få ressourcer til det indledende salgsarbejde.

Det gode er, at mange af disse parametre kan justeres relativt hurtigt. Her kan AI-agenter også gøre en reel forskel ved at identificere, sortere og kvalificere potentielle emner, så sælgerne får de bedste leads på bordet.

5) Det femte punkt handler om, at de førende vækstvirksomheder formår at udvide deres marginer år for år – typisk omkring 25 basispoint. Kunder er villige til at betale mere, når produktet eller servicen giver dem en klar, mærkbar værdi. McKinsey fremhæver blandt andet en virksomhed, der opdagede, at betalingsvilligheden for hasteordrer var næsten dobbelt så høj i højsæsonen – og justerede priserne derefter.

6) Det sjette punkt handler om motivation. Sælgeres bonus eller kommission bør udgøre mindst 50 pct. af deres samlede kompensation. Dygtige salgsrepræsentanter skal mærke forskellen, når de leverer resultater.

Derfor bør der være en tydelig forskel mellem topperformers, og dem, der halter efter. Enkle greb som ingen loft på kommission og ekstra bonusser for nye kunder eller højere marginer er effektive måder at understøtte det på.

7) Det syvende punkt handler om, at stærke vækstvirksomheder ser salgsteknologi som en accelerator – ikke en stopklods. De arbejder med omnichannel og gør det let for kunder at bevæge sig mellem digitale kanaler og personlig kontakt efter behov.

I stigende grad håndterer AI-agenter størstedelen af de simple spørgsmål, mens sælgere og kundeteams kan fokusere på den værdiskabende dialog. Og CRM-systemet bør ikke være et sted, man ‘rapporterer ind’, men et værktøj, der giver sælgerne adgang til alt det, de har brug for: indsigt og historik, der gør arbejdet både lettere og mere effektivt.

MAL

Intro-pris i 3 måneder

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

199 kr./måned

Normalpris 349 kr./måned

199 kr./md. de første tre måneder,
herefter 349 kr./md.

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank