Aktionærerne i transportselskabet NTG bør glemme 2025 og allerede fokusere mere på 2026 og de efterfølgende år. For der er ikke meget positivt at sige om 2025. De tyske opkøb fra 2024 har svært ved at leve op til forventningerne, og det sår tvivl om den grundlæggende opkøbsstrategi. Spæde tegn på fremgang i europæisk økonomi kan meget vel kickstarte aktiekursen, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Udviklingen i Europa halter stadig, og især det store tyske marked lægger en dæmper på aktiviteten indenfor transport og spedition. Herhjemme er både DFDS og DSV peers til NTG, og ingen af de nævnte selskaber leverer for tiden toppræstationer.
NTG købte sidste år to større tyske virksomheder, ITC og Schmalz+Shön, som samlet omsatte for ca. 1,75 mia. kr., og hver især burde levere et højt tocifret millionbeløb i EBIT. De tyske tilkøb har i år kun leveret en brøkdel af dette.
Og selvom noget af forklaringen nok skal findes i den afdæmpede tyske aktivitet, var det tydeligt på selskabets investor call efter 2. kvartal, at det tager tid at indhente de oprindelige investeringscases. Eksempelvis har ITC kun leveret et EBIT-resultat på 2 mio. kr. i 1. halvår efter en omsætning på 223 mio. kr. Det skal ses i forhold til en årlig omsætning på 599 mio. kr. på købstidspunktet med et EBIT på 79 mio. kr.
DTK er det seneste større opkøb i år, og her ser det noget bedre ud. Vi er dog så kort inde i ejerskabet, at det er for tidligt at fælde en egentlig dom. I 2. kvartal bidrog DTK med 18 mio. kr., til trods for kun at være ejet i to måneder. Dermed ser DTK ud til at kunne leve op til forventningen om et resultatbidrag på 75 mio. kr. i 2025, ligesom integrationen indtil videre følger planen – også måske endda er en smule foran.
NTG omsatte i 2. kvartal for 2,86 mia. kr. med et EBIT-resultat på 145 mio. kr. mod 121 mio. kr. for 1. kvartal. I forhold til årsforventningen på 560-610 mio. kr. står det klart, at en simpel annualisering af halvårsresultatet på 266 mio. ikke er nok til at nå i mål. NTG har allerede indsnævret årsforventningen en smule fra 560-630 mio. kr., hvilket afspejler, at der ikke længere forventes et beskedent aktivitetscomeback i 2. halvår.
Med andre ord er forventningen til 2025 nu et fladt år baseret på svage makroøkonomiske forhold og en trykket forbrugertillid. Året begynder dermed at ligne 2024, hvor det ventede comeback i fragtvolumenerne aldrig rigtigt materialiserede sig.
Skal man forstå, hvor skidt det er gået for NTG i år, behøver vi ikke at gå længere væk end til konsensusestimaterne for indtjeningen per aktie (EPS). Her startede året med en EPS-forventning for 2025 omkring 19 kr. i januar måned. EPS-2026 lå ved samme tid omkring 21 kr.
Her næsten tre kvartaler senere er 2025-EPS faldet helt ned til 10,5 kr., mens EPS-2026 er faldet mere moderat til 18 kr. Estimater for 2027 ligger omkring 21.
2025 skal bare overstås
Samlet bliver 2025 altså et år, der hurtigst muligt skal overstås for investorerne. Der er ikke meget andet at komme efter end skuffelse med undtagelse af det seneste opkøb af DTK, der ser ud til at leve op til forventningerne.
Kigger vi lidt frem, bliver konsensusestimaterne interessante, for de viser tydeligt, at NTG ikke på egen hånd kan løfte EBIT til målsætningen på 1 mia. kr. Mere konkret er forventningen lige nu et EBIT-resultat på 733 mio. kr. baseret på en omsætning på 12,7 mia. kr., hvilket svarer til en margin på 5,7 pct.
Der skal altså flere opkøb til for at indfri 2027-målsætningen, hvilket næppe ligger lige rundt om hjørnet, efter at det seneste opkøb af DTK har løftet gearingsnøgletallet op over tre. I absolutte tal ligger den nettorentebærende gæld på 1,2 mia. kr. excl. IFRS16 (typisk leasingaftaler på lastvogne, trailere, m.v.), hvilket er lidt til den høje side, men dog ikke eksorbitant.
Med 21,7 mio. udestående aktier i NTG er markedsværdien lige over 4 mia. kr. ved den aktuelle kurs. Vores seneste kursmål på 350 synes nu lidt optimistisk på kort sigt i lyset af den svagere makroudvikling og den manglende tiltro til selskabets opkøbsstrategi.
På sigt bør der ligge marginforbedringer i takt med, at alle opkøb bliver integreret ordentlig, og NTG formår at høste fordelene af det store netværk, der nu er ved at være opbygget, og som også bør kunne håndtere et større aktivitetsniveau. Der er fortsat ikke aktietilbagekøb eller udbytte i år pga. den høje gæld.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.







