I kølvandet på de mange opkøb har Unibrew nu sat gang i et stort investeringsprogram for at sikre, at opkøbene leverer som ventet. Særligt to af de seneste indkøbte fabrikker skal opgraderes. Unibrew nærmer sig nu et investeringsniveau, der er næsten dobbelt så højt som de årlige afskrivninger. Det bør sikre effektiviseringsgevinster, vækstmuligheder og formentligt et stærkt cash flow i de kommende år, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Efter en stribe opkøb de senere år er der udsigt til, at Unibrew måske tager en lille puster for at være helt sikker på, at der er styr på forretningen. 2025 og 2026 bliver nemlig relativt store investeringsår med CAPEX-investeringer på rundt regnet 1 mia. kr. årligt. Unibrew melder et CAPEX-niveau ud på ca. 7 pct. af omsætningen, som i 2025 lander omkring 16 mia. kr.
Der er særligt arbejdet med at opgradere de senest tilkøbte fabrikker i Italien og Holland, hvor der især på fabrikken i Holland var et investeringsefterslæb til bl.a. pakkelinje, som man fortalte om i forbindelse med opkøbet. Dertil kommer lagerfaciliteter i Danmark og tappelinjer i Danmark (PET-flasker) og i Italien (dåser).
Som reference lå Unibrews årlige afskrivninger på 560 mio. kr. i 2024, og det viser tydeligt det forhøjede CAPEX-niveau i disse år.
De høje investeringer bør være med til at fremtidssikre produktionskapaciteten og dermed også sikre effektiviseringer og volumenvækst de kommende år. Senest har man i efteråret overtaget Pepsi-distributionen i Belgien og Holland, som man arbejder kraftigt på at integrere på den kommercielle side. Produktionen er outsourchet, men skal formentlig hjemtages over tid.
“We believe we are well positioned with a substantial part of our business in categories with growth potential and with investments, both commercially and in CapEx that will facilitate strong performance in both top and bottom line in the coming years.”
Unibrew forventer i år en omsætningsvækst på 5-7 pct., hvoraf de 2,5 pct. er uorganisk (strukturel), og det er ikke et højt niveau for Unibrew. Det fortæller en del om, at det er lidt udfordrede markeder, og at man har nået en størrelse, hvor væksten i absolutte tal skal være store, førend den batter i de samlede procenttal.
Ledelsen understreger, at man forventer at vokse mere end markedet baseret på lancering af nye produkter indenfor det, Unibrew selv kalder de fire vækstkategorier (energidrikke, no/low sugar, RTD/ciders/cocktails og premium).
Udvandende vækst
I 2024 så vi, at omsætningsvæksten på 16 pct. var fordelt med 10 pct. fra opkøb og 6 pct. organisk. Mere interessant er det, at EBIT steg 20 pct., hvoraf kun 5 pct. kom fra opkøb og 15 pct. organisk. Det indikerer, at der ligger klare effektiviseringsgevinster og venter forude, når den tilkøbte omsætning løftes til et højere marginiveau.
I relative termer betyder udviklingen, at EBIT-marginen i 2024 blev løftet med 1 procentpoint fra den eksisterende forretning, men samtidig udvandet med 0,6 procentpoint fra opkøbene, således at det realiserede marginløft i 2024 kun var fra 12,7 pct. til 13,1 pct.
Ca. 20 pct. af forretningen målt på omsætning ligger i ”Western Europe”, som dækker Frankrig, Benelux og Italien, og her præsterede Unibrew kun en EBIT-margin på 9,3 pct. i 2024, hvilket formentlig er en konsekvens af, at det især er her, de seneste betydende opkøb har været placeret. Fabrikken i Italien og Holland er klare eksempler. Den nye Pepsi-aftale i Belgien og Luxembourg er formentlig heller ikke marginløftende fra start med krævede investeringer i den kommercielle organisation.
Den nordiske region, som omfatter hele Norden og Tyskland, præsterede en margin omkring 14 pct. til trods for, at man bl.a. i Norge ser ud til at have problemer med at få marginen op på det ønskede niveau.
Unibrew tilbyder nu en rimeligt stabil forbrugsaktie, hvor de kommende års EBIT (og EPS) vækst i høj grad ligger i selskabets egne hænder. Som hidtil handler Unibrew med en P/E på 18 noget over sine store internationale konkurrenter, hvor f.eks. Heineken, ABInBev og Carlsberg alle ligger omkring en P/E på 15 for 2025.
Med de globale risici, som de tre store er eksponeret mod, er multipelpræmien for Unibrew næppe helt skæv, når man har in mente, at Unibrew nærmest kun har eksponering mod Norden og Vesteuropa.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.