Anmeldelse: VL-Døgnets mest opsigtsvækkende præ-sentation blev fremført af nuværende CEO i SAS og Dansk Industris kommende adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen. Han talte konkret om SAS’ bæredygtige visioner og gjorde det klart, at SAS’ investeringer i nye fly alene baseret på el og biofuel bygger på at tage kunder og samarbejdspartnere alvorligt. VL-døgnet leverede stor udsigt til muligheder men ikke ret meget ny indsigt i, hvordan det skal ske.
VL-Døgnet fokuserede i år på FN’s 17 verdensmål, og hvordan dansk erhvervsliv kan bidrage til at indfri verdens største udfordringer. Og ikke mindst fokuserede de mere end 600 deltagere på, hvordan danske virksomheder samtidig kan tjene penge på at gøre verden til et bedre sted.
Grundpræmissen for dagen var, at Verdensmålene for de fleste erhvervsledere er en lang liste af forretningsmuligheder. Derfor var VL-Døgnets præsentationer også præget af visioner med udsigt til nye globale muligheder, markeder og opfordringer til at tage verdensmål-agendaen til sig og se optimistisk ind i en hel ny fremtid.
Som deltager fik man dermed stor udsigt til potentielle nye vækstmuligheder og optimistiske bud på, hvor den strategiske retning bevæger sig henad. Til gengæld fik man knap så meget indsigt i erhvervsledernes egne organisationer og ledelsesmodeller, der som motoren bag det hele skal drive værket.
Det var nu heller ikke meningen fra arrangørernes side. Men netop i et Verdensmålsperspektiv kunne det have været interessant med lidt kritiske perspektiver på og indsigt i fx de stigende toplederlønninger, de manglende ikke-finansielle incitamentsstrukturer, industriens fortsat stigende CO2-emissioner, den manglende repræsentation af diversitet i topledelserne, det katastrofalt dårligt virkende CO2-kvotesystem samt den finansielle sektors fastholdelse af investeringer i fossile energikilder. Altså for blot at nævne et par konkrete udfordrende temaer fra maskinrummet, som ikke helt flugter med Verdensmålene.
På sin vis berørte de fleste præsentationer dog de nævnte områder. Men det skete på en meget indirekte måde, hvor netop styrepinden og ledelsesmodellerne henslængt agerede som en helt tavs forudsætning om, at det virker naturligvis på det hele.
”Vi skal længere ind,” ville satirikerne fra Rytteriet nok have gjort opmærksom på. Det er nok for meget at forlange, at topcheferne havde sat deres lys under en skæppe i forhold til Verdensmålene. Så langt er erhvervslivets top endnu ikke nået, at de eksplicit fra en scene i FN-bygningen reflekterer egne begrænsninger og problemer ind i Verdensmålene. Der er kun muligheder og knap så mange barrierer.
”Er det en god investering? Jeg ved det ikke.”
Alligevel var det nok egne problemer og udfordringer, der på dagens mest opsigtsvækkende præsentation lå bag noget af budskabet. I hvert tilfælde må det konstateres, at CO2-kvoteprisen på omkring 25 euro pr. ton er begyndt at kradse lidt på næsen i en flybranche, der kæmper hårdt for sine marginer.
CO2-udslippet skal reduceres, ellers kommer det til at koste både penge og kunder, var det engagerede budskab fra Lars Sandahl Sørensen, der til september tiltræder som administrerende direktør for Dansk Industri.
Måske netop derfor kunne Lars Sandahl Sørensen præsentere flere store interessante visioner for flyselskabets fremtid. Ifølge Lars Sandahl Sørensen er SAS nemlig det eneste flyselskab i verden, som sammen med Airbus er i gang med at udvikle den næste generation af fly, der alene benytter biofuel og el til at forsyne sig med energi.
”Er det en god investering? Hvad er ROIC?” spurgte Lars Sandahl Sørensen retorisk. ”Jeg ved det ikke, men vi har ikke noget valg.” svarede han selv. Pointen fra Lars Sandahl Sørensen var, at det er den eneste rigtige forretningsbeslutning, hvis man skal tage kunder, samarbejdspartnere og leverandører alvorligt.
Lars Sandahl Sørensen målte befriende succesen op på andre størrelser end de traditionelle finansielle nøgletal. ”Danske og udenlandske virksomheder har meldt til os, at de gerne vil samarbejde. Det er præcis sådan vi ser os selv og gerne vil arbejde. Klimakrisen er ikke kun er problem. Den er også et problem, vi kan løse og Danmark kan være førende,” sagde Lars Sandahl Sørensen.
Det tegner godt for Dansk Industris fremadrettede visioner for den bæredygtige dagsorden, hvis Lars Sandahl Sø-rensen med samme engagement og tillid vil reformere DI’s normale lidt stive holdninger til ikke-finansielle spørgsmål.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.