CEO Kristian Villumsen har med to kostbare opkøb forsøgt at gøre Coloplast til en virksomhed, der kan vokse organisk med mere end de knapt 7 %, der har været gennemsnittet over de seneste fem år. Tallene for første kvartal 2023/24 antyder, at det kan lykkes – og det skal også lykkes, for prisen i form af stærkt stigende gældsætning og vigende kapitalafkast har foreløbig været høj, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Coloplasts koncernchef Kristian Villumsen har i de seneste år dristigt købt virksomheder for at skabe mere vækst i koncernen. Med sin satsning har han gjort Coloplast til en væsentligt mere risikopræget virksomhed. Derfor er det vigtigt, at satsningen nu begynder at give resultater.
Første kvartal af regnskabsåret 2023/24 tyder på, at det foreløbig går, som Kristian Villumsen kunne ønske sig. Men om 2023/24 og de efterfølgende år i realiteten leverer det comeback, som topchefen har varslet for regnskabsåret 2023/2024, er stadig – efter kun ét kvartal – uvist.
Coloplast, der er mest kendt for sine stomiprodukter, er den diskrete gigant på børsen i København. Markedsværdien på 189 mia. DKK for de børsnoterede B-aktier (og hertil kommer de ikke-noterede A-aktier med en anslået værdi på 16 mia. DKK) overgås aktuelt kun af Novo Nordisk og DSV. Coloplast er i dag mere værd end for eksempel A.P. Møller-Mærsk og Ørsted.
Væksten har i årevis været moderat solid – mellem 6 og 8 % om året. I 2019/20 dykkede den til 4 %. Og Kristian Villumsen indledte derefter et opkøbstogt, der skal bringe væksten højere op ved at tilføje nye aktiviteter med mere vækstpotentiale. Coloplast købte i 2021 den svenske virksomhed Atos, der fremstiller produkter til behandling af alvorlige skader i halsen, for 16 mia. DKK. Det opkøb blev fulgt op med købet af islandske Kerecis, der fremstiller biologiske sårplejeprodukter, for 8,9 mia. DKK i 2023.
I tallene for 1. kvartal er der tegn på, at vækstkuren gradvist er ved at lykkes. Den organiske vækst i Coloplast er i første kvartal løftet til 8 % fra 7 % i samme kvartal sidste år. For hele året ventes en organisk vækst på 8 % – svarende til 2022/23. Men på længere sigt skal ikke mindst væksten i Kerecis øge hele Coloplast vækst med 1 procentpoint om året, så den organiske vækst fra 2024/25 bliver løftet til 8-10 % om året – et opadgående niveauskifte i forhold til de seneste ti år. EBIT-marginen efter 2024/25 skal løftes til over 30 % – den lå på 28 % i 2023/24, men faktisk over 31-33 % i de foregående år. EBIT-marginen faldt i første kvartal til 28 %. Og ledelsen forventer, at marginen bliver 27-28 % i 2023/24 – trukket ned af valuta og effekter fra Kerecis-købet.
Umiddelbart falder det nok så meget i øjnene, at Coloplasts hidtil så imponerende finansielle identitet er forringet siden begyndelsen af 2021. Det kan illustreres med udviklingen i to nøgletal:
1) Da Kristian Villumsen kom til i regnskabsåret 2018/19, var koncernens nettorentebærende gæld på 539 mio. DKK. Ved udgangen af 1. kvartal af regnskabsåret 2023/24 er gælden som følge af de to opkøb på 20.719 mio. DKK.
2) I regnskabsåret 2018/19 var afkastet af den investerede kapital (ROIC) 62 % før skat. Målt på dette nøgletal var Coloplast blandt de allerbedste store danske virksomheder i det hele taget. Ved udgangen af 2022/23 var ROIC imidlertid faldet til 21 % og ved udgangen af 1. kvartal af 2023/24 til 20 %.
Kristian Villumsen har dristigt satset på den lange bane, og der er i omgivelserne en vis tillid til, at han kan lykkes. Analytikernes konsensusforventninger forudser en organisk vækst på gennemsnitligt lige under 10 %, de kommende fem regnskabsår (2023/24 inklusive) – et markant niveauskifte fra gennemsnittet på 6,6 % for de forudgående fem år.
Forventningen betyder, at Coloplast bliver væsentligt større. Omsætningen kan stige fra 24,5 mia. DKK i 2022/23 til 36 mia. DKK i 2026/27 og EBIT-driftsresultatet i samme periode kan stige fra 6,8 mia. DKK til 10,5 mia. DKK I givet fald vil Kristian Villumsens mission være lykkedes: Coloplast vil være forandret til en mere dynamisk og mere vækst- og risiko-orienteret virksomhed.
Men hvis man mener, at en af de væsentligste opgaver for en koncernchef er at øge værdien af en virksomhed, så kan Kristian Villumsen alligevel blive udfordret. Coloplasts meget høje markedsværdi betyder, at virksomhedens aktier handles til en forward-P/E på 36-37 – eller på niveau med Novo Nordisk og markant over andre medtech virksomheder som Demant, GN Store Nord og Coloplasts britiske konkurrent Convatech.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.