Selvom Coloplast fortsætter det ledelsesmæssige tomrum efter CEO-fyringen i maj, fremlagde man som forventet en ny 5 års strategi og opdaterede samtidig de finansielle målsætninger. Vi ser her nærmere på strategien og på de ambitioner, der er sænket lidt. På sigt bør de dog fuldt ud kunne berettige den nuværende kurs – og mere til. Investorerne må derudover nu formentligt vente til 2026, førend en CEO er fundet og udpeget.
I sidste måned præsenterede Coloplast som lovet ny strategi og nye målsætninger ovenpå en strategiproces, der måske nok blev lidt forstyrret af CEO-fyringen i maj. Ikke desto mindre er strategien Impact4 klar og målsætningerne på plads, og investorerne venter nu kun på at finde ud af, hvem der skal føre den ud i livet, så Coloplast som virksomhed og aktien kan profitere af den seneste strategiperiodes store investeringer på op mod 25 mia. DKK, herunder de større opkøb af Atos og Kerecis.
Det står klart, at fokus er på at få især Atos og Kerecis til at bidrage mere positivt til forretningen og man forventer ikke større M&A-transaktioner, og fokus er på mindre bolt-on opkøb. Derudover skal eksekveringen også bedres, da der har været lidt slinger i valsen i den seneste periode mht. bl.a. produkttilbagekald, ligesom Kinas betydning er faldet.
Endelig opdeler man forretningen i 2 nye business units, Chronic Care og Acute Care, hvor førstnævnte står for ca. 75 % af koncernomsætningen og hviler på solide markedspositioner. I Acute Care (Advanced Wound Care og Interventional Urology) er man typisk markedsudfordrer med en markedsposition som nr. 4-5.
Forretningsområderne har hver sine karakteristika, som påvirker strategi, markedsføring, salg, R&D, m.v. (se grafikken herunder)

Omsætningsvækst lidt ned
Den nye målsætning frem til 2029/2030 for den organiske omsætningsvækst ligger på 7-8 %, og selvom den nok ikke helt er på niveau med forventningen for blot et par måneder/kvartaler siden, så skal man passe på med at overse, at 7-8 % gennemsnitlig årlig vækst over 5 år faktisk modsvarer en udvidelse af forretningen på 40-47 %, hvilket vil bringe Coloplast op omkring 40 mia. DKK i omsætning.
Med Coloplasts egne ord er 7-8 % organisk vækst ambitiøst, men også realistisk, og den bygger på en forventning om en mere generel årlig markedsvækst (værditilvækst) på 4-5 % i perioden. Altså ligger der implicit en forventning om vundne markedsandele og lidt mere værdi i produktporteføljen og nylanceringer. Det hører med til historien, at man i den afsluttede strategiperiode (Strive 25) havde et vækstmål på 8-10 %, så der er tale om et lidt lavere ambitionsniveau, bl.a. fordi det kinesiske marked ikke udvikler sig som forventet, ligesom produkttilbagekaldelser også har påvirket finanserne. Derudover er den nyfundne geopolitiske usikkerhed også på flere punkter en lidt større udfordring for en global virksomhed som Coloplast.

Worst case: Intet løft af EBIT-margin
I løbet af Strive 25-perioden er selskabets EBIT-margin faldet fra et (højt covid-periode-hamstring) niveau på 32-33 % til 27-28 % i det seneste år. I grove træk kan faldet på 4 % henføres til inflation og påvirkningen fra de store opkøb i perioden, hvor bl.a. Kerecis var på et betydeligt mere umodent sted i sin udvikling og derfor ligger på et betydeligt mindre indtjeningsniveau end resten af Coloplast.
I det lys synes det derfor nok lidt uambitiøst, at Coloplast i den nye strategiperiode kun lægger op til en vækst i det absolutte EBIT-resultat mindst på linje med omsætningsvæksten. Med andre ord er barren sat, så der principielt ikke kan forventes en bedring i EBIT-marginen, hvis man tager de pessimistiske briller på. De optimistiske briller ville formentlig fokusere på stordriftsfordele og genvinding af noget af det tabte, hvilket alt i alt burde føre til en højere EBIT-margin fremover.
De nye målsætninger og det sværere geopolitiske miljø (og en valutaeffekt) har allerede sat sig i omsætningsforventningerne til 2026 og 2027, der nu ligger omtrent 1,5 mia. DKK lavere end i maj måned. Det afspejler sig også direkte i EBIT-marginen for de samme år, der nu ligger ca. 1,3 procentpoint lavere, end det var tilfældet i maj måned.
Alt i alt medfører det et fald i den forventede indtjening per aktie (EPS) for 2026 fra 28,2 DKK til 26 DKK. Året efter er faldet tilsvarende fra 32 DKK til 28,8 DKK.
Coloplast leverer således stadig en fornuftig indtjening og forventer også at fastholde en høj payout-ratio på 60-80 % i Impact4-perioden, ligesom man senere forventer at genoptage aktietilbagekøb. Med andre ord ligger der stadig en fornuftig forrentning og venter for de tålmodige investorer, hvis Coloplast kan indfri de lidt mindre optimistiske forventninger. Det skyldes naturligvis først og fremmest det massive glidende kursfald aktien har været ude for på næsten 30 % i år. Udviklingen i kerneforretningen er en ting, men ledelsesuroen har givetvis også fastholdt nogle investorer på sidelinjen.

Ledelses-”tomrum” fortsætter ind i 2026
Selvom det nu er over 5 mdr. siden Coloplast lidt overraskende sagde farvel til CEO Kristian Villumsen og bestyrelsesformand, og tidligere CEO Lars Rasmussen overtog CEO-posten midlertidigt, ser det ikke ud til, at en ny CEO er lige rundt om hjørnet. Coloplasts udmelding i maj var godt nok, at en ny CEO ville være på plads indenfor 12 mdr., så på den måde er det svært at sige, at Coloplast er bagefter planen.
I forbindelse med kapitalmarkedsdagen for over en måned siden lød det, at forløbet kører “som det skal”, og at Coloplast allerede havde set en del kandidater. Søgningen er global, og der var stor interesse. Da det i denne uge blev meddelt, at Lars Rasmussen lidt overraskende ikke genopstiller til bestyrelsen ved generalforsamlingen 4. december, kunne man samtidig læse udtalelser om, at timingen er god ovenpå den nye strategi, og at det giver plads til, at den kommende formand kan vælge en ny CEO.
Dermed kan man også konkludere, at der næppe bliver udpeget en ny CEO i år, hvis en ny formand skal have officiel tid på posten til at vælge CEO, og med Lars Rasmussens ord ”så de to kan vælge hinanden og starte på et godt parløb mange år fremover”.
Som afløser ventes LEGO CEO Niels B. Christiansen indvalgt, i første omgang som menigt medlem og senest efter et år udpeget som bestyrelsesformand. Han vil i samme ombæring træde tilbage fra sin formandspost i Demant.
Coloplasts glans er pt. væk
Aktiekursen viser tydeligt, at Coloplast bestemt har mistet tidligere tiders glans, og på 10 års sigt er aktiekursen nu kun ca. 25 % oppe. Hele den flotte stigning fra 2018 til 2022 er dermed annulleret, og aktien er sat næsten 10 år tilbage på kursen (ekskl. udbytte).
Kapitalmarkedsdagen medførte ikke nogen direkte forbedring i synet på investeringscasen i investormiljøet, snarere tværtimod, da det generelle billede var, at kursmålene blev justeret en smule ned.
Coloplast synes lige nu at være en investeringscase for de tålmodige og kontrære. En P/E omkring 20 for de kommende år er i det historiske lys lavt for Coloplast, og qua den relativt lave risiko i forretningen kunne aktien godt begynde at se interessant ud for de tålmodige og kontrære. Alt taget i betragtning bør et løft i omsætningen på mindst 40 % frem til 2030 være interessant og ikke mindst den medfølgende vækst i det absolutte EBIT-resultat på mindst samme niveau.
Vi ser i første omgang det nuværende kursniveau som et interessant købsniveau, omend vi dog heller ikke ser store stigninger lige rundt om hjørnet. Når der formentlig udpeges en ny CEO i foråret, kan det afhængig af valget markere et foreløbigt vendepunktet for selskabet og aktien, hvor også investorerne gør sig klar til at nulstille det aktuelle lidt pessimistiske syn på aktien og det fremtidige potentiale.
Vi sætter et relativt beskedent – og kortsigtet (6 mdr.) – kursmål på 600 DKK, men anser bestemt også aktien som købsværdig med et lidt længere perspektiv.
Kurs på analysedato: 590 DKK
Kursmål: 600 DKK
Analysedato: 21. oktober 2025
Steen Albrechtsen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.



Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.






