Immunovia offentliggjorde årsregnskabsmeddelelse 17. februar og fremlagde den fulde version af helårsrapporten den 12. marts. Efter flere skuffende forsinkelser og en yderst problematisk investorkommunikation, har fokus i aktien været om selskabet ville nå målet om en lancering af bugspytkirtelkræft-testen IMMray PanCan-d i 1. kvartal 2021.
Per analysedato (kl. 10) har Immunovia endnu ikke udsendt en pressemeddelelse om, at man officielt er gået ind i lanceringsfasen, men budskaberne fra selskabet har været tydelige.
I helårsrapporten fortæller CEO Patrik Dahlen i allerførste sætning af sit forord, at “…Immunovia is close to a commercial breakthrough with the launch of our blood test for early detection of pancreatic cancer – IMMray™ PanCan-d – in the first quarter of 2021”. Ordet “lancering” er en flydende størrelse, og inden Immunovia kan tage de første kommercielle tests ind, skal selskabet have resultatet af det endelige valideringsstudie samt modtage CLIA akkreditering for laboratoriet i Marlborough, Massachussetts USA. Ligegyldigt hvad, så kommer det første salg (fakturering) først i 2. kvartal, hvilket også er selskabets egen guidance.
Men det vigtige er, at når CEO’en står så tydeligt på mål for lanceringsdatoen, kun ca. 2,5 uge før udløb af 1. kvartal, så vil aktiemarkedet ikke acceptere nogen form for betydelig forsinkelse igen. Det er vores klare forventning, at selskabet i lyset af sin hidtidige kommunikation vil udsende en meddelelse, når lanceringen officielt er skudt i gang – dvs. en sådan må forventes inden for ganske få dage.
Stor venteliste, men lav initial salgsforventning
Vores tankegang er, at halvårsrapporten i august burde begynde at reflektere den venteliste på et par tusinde mennesker, som har skrevet sig op til at modtage testen. Vi vælger dog at have lave forventninger til den faktiske salgsudvikling, da Immunovia under alle omstændigheder skal have indarbejdet produktet på hospitalerne for at tests kan tages. Dette vil tage tid. Men ligegyldigt hvordan vi vender og drejer den kortsigtede omsætningsudvikling for Immunovia, så ser selskabet nu ud til at tage skridtet og blive et kommercielt-stadie selskab med en innovativ test til en cancer-form med st stort behov for pålidelige tests. Aktien har lidt under dårlig eksekvering på publicering af information, og usikkerhed omkring hvilken
værdi testen vil have, men med lanceringen og faktiske salgstal fra 2. kvartal og fremover vil vi stå med konkrete beviser for hvorvidt aktiecasen holder vand eller ej. Med en beskeden markedsværdi på 2,8 mia. SEK, ser vi masser af potentiale for værdiskabelse til aktionærerne og peger bl.a. på den rejse som EXACT Sciences har været igennem siden lanceringen af kolorektal-cancertesten Cologuard i august 2014 – og de høje priser som innovative selskaber i dette space handles til. EXACT Sciences har i dag en markedsværdi på ca. 23 mia. USD.
Vi anerkender, at afkastet i aktien fremover er forholdsvis binær, da selv en markedsværdi på 2,8 mia SEK kan erodere hurtigt såfremt produktet fejler kommercielt, men vi forsætter med at se en klart positiv risk/reward og fastholder vores KØBSANBE-FALING med kursmål på 250 SEK.
Kurs på anbefalingstidspunkt: 123 SEK
Kursmål: 250 SEK
Analysedato: 25. marts 2021
Morten Larsen og/eller dennes nærtstående ejer aktier i Immunovia

Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.





