Coloplast nedjusterede i denne uges kvartalsregnskab forventningen til væksten igen pga. påvirkningerne fra covid-19. Det var i tråd med vores forventninger i seneste analyse, og det store spørgsmål er nu hvad der sker fremadrettet på vækstfronten. Her spiller nylige organisationsændringer en rolle ligesom kapitalmarkedsdagen d. 29. september bør give et større fingerpeg om fremtidens vækstniveauer og driverne bag.
Vi nedjusterede vores anbefaling af Coloplast aktien til NEUTRAL (fra køb) d. 15. april, da aktien stod i 1.050 DKK, primært grundet den høje værdiansættelse og fordi vi så downside risiko til vækst-forventningen. I regnskabsårets tredje kvartal (kalenderårets 2. kvartal) viste Coloplast -2% organisk vækst, og selvom omsætningen kom ind 3% under forventningerne formåede Coloplast alligevel at matche markedets forventninger til EBIT-resultatet.
Som vi spåede blev Coloplast nødt til at nedjustere vækstforventningen (for 2. gang i år!), så man nu kigger imod ca. 4% organisk vækst mod tidligere 4-6%. Til sammenligning kiggede Coloplast efter 7-8% organisk i starten af året.
På den positive side tæller, at Coloplasts finetunede EBIT-margin guidance marginalt opad til nu ”omkring 31%” fra tidligere ”30-31%”.
Tager vi de længere briller på, ser vi, at Coloplast har haft et godt 2020, hvor aktien er oppe ca. 28%, selvom aktiekursudviklingen i de 4 måneder der er gået siden vores nedjustering i april er flad. Til sammenligning er det danske C25-indeks oppe 28% siden midt-april og oppe 19% år-til-dato.
Coloplast-aktien outperformede stærkt ind i begyndelsen af Covid-19 krisen, men har set sig distanceret nyligt grundet svag vækst og guidance-nedjusteringer, høj valuation, usikkerhed omkring den kommende strategiplan samt at andre udbombede aktier har set mere interessante ud.
Det vigtigste var organisationsændringerne
Vi lægger ikke meget vægt på Coloplasts svage performance i 3. kvartal, da vi ser kvartalet som toppen af Covid-19 påvirkningen, og vi vurderer, at selskabet underliggende har fortsat de samme positive trends, f.eks. ved stadig at tage markedsandele etc.
Det vigtigste for os, når vi skal vurdere aktien fremadrettet er de markante organisationsændringer, der blev annonceret i 3. kvartal, samt hvad det muligvis fortæller os om Coloplasts budskaber på den kommende kapitalmarkedsdag den 29. september 2020. Coloplast har allerede annonceret, at hovedtemaerne for strategiplanen for perioden frem til 2025 vil være vækst og innovation, og at man derfor har flyttet den succesrige chef for Sårpleje-divisionen, Nicolai Buhl-Andersen, til en nyslået stilling som Executive Vice President Innovation, imens Chronic Care-chefen, Paul Marcun, får lagt Sårpleje ind under sit domæne og får ny titel som Executive Vice President Growth.
Coloplast har igennem længere tid teaset aktiemarkedet med hvilke typer af innovation vi kan forvente, og det er klart, at Coloplast i den kommende periode vil introducere produkter, som har et klart højere vækstpotentiale end tidligere lanceringer. Vi forventer dog også, at Coloplast samtidig vil forsøge en strategi, hvor man holder fast i flere af de positive elementer fra tidligere, f.eks. høje vækstinvesteringer i Kina samt udbyggelse af online og sociale platforme og en øget integrationen af IT ind i produkterne.
Iblandt initiativerne som vi specielt holder øjnene på er en forventning om, at Coloplast introducerer smarte stomiposer med indbygget IT connectivity. Vi vurderer, at disse initiativer, isoleret set, burde kunne addere yderligere til selskabets eksisterende højvækst profil, men også at man som investor bør huske, at Coloplast i dag er et stort selskab, hvorfor vækst i stigende grad er vanskelig at finde, samt at selskabet endnu mangler at eksekvere tilfredsstillende på de hidtidige amerikanske investeringer, og at den nye organisation introducerer en øget grad af operationel usikkerhed ind i en ellers velsmurt salgsmaskine.
Vi er f.eks. usikre på om den øgede fokus på vækst kan risikere at komme med en defokusering på den eksisterende højmargin omsætning samt om chefernes ansvarsområde vil overlappe hinanden. Indtil vi ser planen fremlagt 29. september, indtager vi et mildt-positivt synspunkt, der bunder i, at vi synes, at Coloplast bør kunne fremlægge en vækstplan, som overbeviser investorerne om, at den nuværende høje vækst på 7-9% p.a. som minimum er holdbar i de kommende år.
Samtidig tror vi, at Coloplast vil introducere højmargin produkter og kunne reallokere dele af de op til 2 %-point margin man allerede i dag ofrer på vækstinvesteringer henimod at modgå et kortsigtet marginpres fra øgede R&D-omkostninger og det uundgåelige bruttomargindyk, som altid kommer initielt ved nye produktintroduktioner i Coloplast.
En dyr men stabil earnings compounder
Coloplast handler til en P/E på ca. 53 for indeværende år, hvilket er meget dyrt for en +10% EPS compounder. Kigger vi fremad, vurderer vi at, selvom den øgede fokus på toplinjevækst vil introducere en øget operationel usikkerhed og potentielt også en ”øget lumpiness” i indtjeningen iforhold til i dag, så ser vi ikke markante ændringer i kernecasen.
Og hvis investorerne ser vækstcasen som pålidelig, ser vi ikke nogen grund til at forvente andet, end at aktien fortsat vil være en dyr, men også stabil earnings compounder.
Vi fastholder vores NEUTRAL anbefaling og kursmål 1050 DKK, primært fordi vi har svært ved at argumentere for en yderligere multiple-ekspansion. Men vi anerkender også, at 29. september eventet kan lede til spekulation om en stærkere vækstprofil i selskabet, og dermed løfte aktiekursen ind i eventet.
Morten Larsen
Kurs på analysetidspunkt: 1.046 DKK
Kursmål: 1.050 DKK
Analysedato: 26. august 2020
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.