Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

CEO’ens kommunikation er sjældent gennemtænkt

Økonomisk ugebrev

fredag 13. september 2019 kl. 11:36

Toplederkommunikation er normalt drevet af en ad hoc tilgang uden strategisk sigte, viser foreløbige resultater fra et forskningsprojekt fra rådgivningsvirksomheden RelationPeople og Københavns Universitet. ”Vi ved nu, at der uhyre sjældent er planer for toplederkommunikation. De efterspørges ikke og de bliver derfor heller ikke produceret,” skriver Associate Partner hos RelationsPeople, Anders Monrad Rendtorff.

Ingen er i tvivl om, at toplederkommunikation er under kraftig udvikling gennem massivt pres i forhold til at agere aktivistisk og udtrykke holdninger til dette og hint. CEO’en forventes mere end nogensinde at være organisationens ansigt og stemme internt og eksternt – på forretningsmæssigt, politisk og samfundsansvarligt niveau. Såkaldt CEO-aktivisme, hvor topchefen proaktivt adresserer samfundsudfordringer, er i fremmarch.

Men samtidig konstaterer vi, at disciplinen toplederkommunikation er bemærkelsesværdigt uudviklet. Der er sjældent en plan for toplederkommunikation. Tværtimod er toplederkommunikation oftest et resultat af konkrete begivenheder og altså ad hoc i sin natur, viser forskningsprojektet, udarbejdet i samarbejde med lektor, ph.d. Gitte Gravengaard fra Københavns Universitet.

De 37 kommunikationsdirektører, 15 offentlige kommunikationschefer, og 17 CEO’er i større danske virksomheder, som vi foreløbigt har dybdeinterviewet, understreger hvor afgørende tillid, troværdighed og åbenhed er. Men kun få kan præcisere og sætte ord på, hvordan tillid opbygges og etableres.

 

CEO-aktivisme er et meget aktuelt eksempel på et område med behov for bredere og dybere kompetencer for kommunikationsdirektøren

 

Vi ved nu, at der uhyre sjældent er planer for toplederkommunikation. De efterspørges ikke af toplederne, og de bliver derfor heller ikke produceret. Ligeledes er der ikke altid tale om systematisk mødeaktivitet mellem CEO og kommunikationsdirektør, men snarere ad hoc håndtering af sager. Det betyder, at det bliver anledningen, der bliver redskabet til at opbygge den afgørende tætte relation mellem rådgiver og CEO.

For en rådgiver bliver det, efter min opfattelse, derfor en central strategi for ens interne positionering og gennemslagskraft, hvordan man kan udnytte anledninger og måske endda forudsige anledninger, så man kan accelerere både karakteren af relation og dybden af denne.

CEO-aktivisme er et meget aktuelt eksempel på et område med behov for bredere og dybere kompetencer for kommunikationsdirektøren med henblik på at etablere tillid, ganske enkelt fordi omverdenen vender og drejer topchefens ord.

Presset på topcheferne fra interne og eksterne interessenter for at være artikulerede om en global agenda, som fx Verdensmål, diversitet eller en mere national agenda som direktørlønninger, kræver indgående diskussioner og kvalificerede vurderinger om fordele og ulemper ved at tage en given position. Og mest af alt, om kommunikationsdirektøren er i stand til at indgå som drivende part i den vurdering – og at CEO har tillid til den rådgivning.

Kommunikationsdirektøren er nemlig en af meget få funktioner i en organisation, der deler CEO’ens perspektiv. Helhedsorienteret, internt og eksternt, politisk og kommercielt. Essensen af CEO’s ønsker til rådgivning er ”at kunne se om hjørner” indenfor alle dimensioner – og på samme tid. Forretningskontekst er derfor meget mere end at forstå regnskabet.

Fire niveauer af forretningsmæssig indsigt

Vi har opstillet fire niveauer af forretningsmæssig indsigt, som man skal håndtere som topchefens kommunikationsrådgiver. De to første niveauer er overvejende interne, de to sidste niveauer er overvejende eksterne.

Først (eller nederst) kommer Mikro-niveau, som fokuserer på selve kommunikationsfunktionen: Rolle, funktion, mål og så videre – altså hvordan kommunikationsdirektø-ren har konfigureret sig i forhold til de forretningsmæssige prioriteter.

Dernæst kommer Meso-niveau, der fokuserer på organisation og stakeholders som ejerskabet af organisationen. Fokus er her, hvad der egentligt foregår og hvad personerne i og omkring ledelsen aktuelt vurderer som vigtigst. Organisatorisk indsigt bliver derfor nøgleordet for rådgiveren.

Ekso-niveauet fokuserer på industri-dimensionen og er derfor eksternt rettet. Hvad er situationen i den givne industri, hvordan er det politiske barometer, hvordan er konkurrencen – og hvad er temperaturen hos kunderne?

Endelig er der Makro-niveauet, der repræsenterer den globale agenda. Det er her, at man finder nogle af de seneste temaer, som mange CEO’s er blevet levende optaget af. Verdensmål og aktivisme er to positivt ladede temaer, der begge tager som forudsætning, at den givne virksomhed agerer samfundsansvarligt.

[postviewcount]

Relaterede nyheder

Jobannoncer

To spændende stillinger til økonomistyring – en konsulent og en fuldmægtig
Region Hovedstaden
Kapitalforvalter til Ringkøbing Landbobank
Region Midt
Contract Manager til Drift og Teknik, Center for Ejendomme
Regio Hovedstaden
AkademikerPension søger Investeringsmedarbejder til Fast Ejendom – Globale investeringer
Region Hovedstaden
FSR – Danske Revisorer søger skatte- og momskonsulent
Region Hovedstaden
Controller til økonomifunktionen i en international virksomhed i vækst
Region Syddanmark
Dygtige og initiativrige økonomimedarbejdere til fakturabehandling og –bogføring i procesafdelingen
Region Nordjylland
WWF Verdensnaturfonden søger en erfaren Projekt Controller til økonomiafdelingen
Region Hovedstaden
Er du Grønlandsbankens nye Erhvervsrådgiver?
Grønland
Energinet søger analyse stærk økonom til koncernøkonomi
Region Syddanmark
Udløber snart
Dansk Sundhedssikring søger kreditormedarbejder med blik for optimering
Region Hovedstaden
Head of Controlling – Kalundborg Refinery
Region Sjælland
Passioneret pensionsrådgiver, der har medlemmet i centrum
Region Hovedstaden
Grant Thornton søger revisor med minimum et par års erfaring
Region Hovedstaden
Financial Controller hos en af Europas største producenter af kosttilskud og lægemidler
Region Syddanmark
Fagligt stærke analysemedarbejdere til ny enhed i procesafdelingen
Region Nordjylland

Mere fra ØU Samfundsansvar

Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

OM ØU

Log ind

KONTAKT

Salg: [email protected]
Jobannoncer: [email protected]
Redaktion: [email protected]
Annonce materialer: [email protected]
Bogholderi: [email protected]

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.
Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[esi iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]