Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

Tax Governance Rating 2023: Coloplast, FLSmidth og Pandora vinder for large cap-selskaber

Claus Strue Frederiksen

tirsdag 09. maj 2023 kl. 17:53

Tax Governance Rating 2023: Med 10 point ud af 12 mulige indtager Coloplast, FLSmidth og Pandora førstepladsen i dette års udgave af Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating for danske large cap-selskaber. Hvor Pandora sidste år stod alene på sejrsskamlen, må den danske smykkegigant i år dele æren med FLSmidth og Coloplast – sidstnævnte har bevæget sig fra sidste års plads i midterfeltet til en topplacering og er derved en af årets store højdespringere. 

Der er trangt i toppen af Økonomisk Ugebrev Tax Governance Rating 2023. På førstepladsen med 10 point ud af 12 mulige ligger Coloplast, FLSmidth og Pandora skarpt efterfulgt af A. P. Møller – Mærsk, Chr. Hansen, GN Store Nord, Lundbeck, Schouw & Co., Sydbank og Ørsted, der alle opnår 9 point.*

Undersøgelsen viser desuden, at: 91 procent af danske large cap-selskaber har offentliggjort en skattepolitik. Over halvdelen rapporterer om deres land-for-land skattebetalinger, heraf offentliggør 8 – Danske Bank, Jyske Bank, Netcompany, Nordea, Pandora, Schouw & Co., Sydbank og Tryg – danske large cap-selskaber fuld land-for-land rapportering og scorer dermed ekstrapoint, mod blot 5 selskaber sidste år.

”For large cap-selskaber er det nu tæt på 100 procent, der har offentliggjort en skattepolitik. Vi skal ikke mange år tilbage, før dette tal var betydelig lavere. I dag anerkender langt de fleste danske virksomheder, at skat er noget, der skal kommunikeres tydeligt om, for at opnå stakeholdernes accept. Selskaber, der ikke opnår point (i ØU’s Tax Governance Rating, red.), eller som scorer væsentligt under gennemsnittet, kan få svært ved at komme i dialog med skattemyndighederne rundt om i verden. Virksomhedens troværdighed på skatteområdet ligger i det, den deler med omverdenen,” siger Ole Bendixen, Senior Advisor hos BENDIXEN Tax Governance.

Coloplast og ChemoMetec er årets højdespringere. ChemoMetec bevæger sig fra en bundplacering med nul point i 2022 til en plads i midterfeltet med 5 point i dette års rating. Den danske biotekvirksomhed har det seneste år udarbejdet og offentliggjort en officiel skattepolitik, hvoraf det blandt andet fremgår, at selskabet ikke har aktiviteter i skattelylande. Coloplast går fra 5 point i 2022 til 10 point i 2023, hvilket blandt andet skyldtes, at det danske medicoselskab er blevet skarpere omkring brug af skatteincitamenter.*

Fra Coloplasts seneste skatterapport: ”To gain operational efficiency and meet the increasing demand, Coloplast has invested in a volume factory in Costa Rica. (…) The government in Costa Rica has introduced favorable tax incentives in terms of investment credits and a favorable tax rate in specific zones to attract foreign investments. These incentives are broadly available based on meeting specific investment and activity criteria. Due to significant investments in the volume factory, investment credits eliminate the local corporate income tax.”

Gennemsnittet for large cap-selskaberne er 5,9. Det betyder at prominente selskaber som Nordea, ISS og Ambu med henholdsvis 5, 4 og 3 point befinder sig under gennemsnittet. I bunden af listen ligger Alm. Brand, Boozt og Zealand Pharma, alle med nul point.

Opdelt på brancher er det særligt påfaldende, at de tre store forsikringsselskaber Alm. Brand, Topdanmark og Tryg opnår en yderst ringe gennemsnitsscore på 2,7 – kun Tryg, der opnår 7 point, befinder sig i den pæne ende af listen. Derved skraber de danske forsikringsgiganter endnu engang bunden – for nylig fik de i ØU Klima Rating for Bank og Forsikring en gennemsnitsscore langt under både bankerne og C25.

Til sammenligning opnår de 13 large cap-selskaber – Coloplast, Chr. Hansen. Lundbeck, GN Store Nord, Novozymes, Demant, ALK-Abello, Novo Nordisk, ChemoMetec, Genmab, Bavarian Nordic, Ambu og Zealand Pharma – fra life science branchen en gennemsnitsscore på 6,3 point, altså langt bedre end forsikringsbranchen og en anelse over large cap snittet på 5,9.

I lighed med tidligere år har BENDIXEN Tax Governance assisteret med input og kvalitetssikring af ØU Tax Governance Rating 2023. Ole Bendixen udtaler: ”Der findes en hel del ratings på skatteområdet. Jeg har dog kun kendskab til én rating, nemlig ØU´s årlige Tax Governance Rating, hvor der er fuld åbenhed omkring målepunkter og pointkriterier – og hvor resultaterne for samtlige ratede selskaber offentliggøres.”

Han tilføjer: ”Bedømmelsesprocessen involverer endda en høringsrunde, hvor virksomhederne inden offentliggørelsen har mulighed for at påpege, hvis grundlaget for pointtildelingen ikke svarer til de faktiske forhold. Denne proces giver desuden virksomhederne en fornemmelse af, hvad der skal til for at opnå point næste år. Det synes jeg faktisk er meget transparent, i modsætning til de revisionshuse, der skriver en masse prosa omkring deres Tax Transparency undersøgelser, og undlader at offentliggøre de individuelle resultater for de involverede selskaber, vel sagtens af frygt for at støde kunder og potentielle kunder.”

Tax Governance Rating 2023 – målepunkter

1: Tax Governance: Har virksomheden offentliggjort en skattepolitik med oplysning om dens tilgang til governance og tax risk management? Mulighed for ekstrapoint: Er det oplyst hvem i bestyrelsen, som har ansvaret i forhold til udarbejdelse og efterlevelse af skattepolitikken?

2: Skattelylande: Er det eksplicit oplyst, hvorvidt selskabet har aktiviteter i skattelylande? Mulighed for ekstrapoint: Oplyser selskabet hvilke skattelylande, det har aktiviteter i, indenfor hvilke områder og hvorfor?

3: Skatteincitamenter: Er det tydeligt oplyst, hvordan selskabet forholder sig til skatteincitamenter? Mulighed for ekstra point: Oplyser selskabet hvilke områder, selskabet benytter sig af disse skatteincitamenter?

4: Land-for-land rapportering: Har virksomheden oplyst betaling af selskabsskat for de lande eller regioner, den opererer i? Mulighed for ekstra point: Har virksomheden fuldt oplyst selskabsskat for ALLE lande?

5: Dialog med stakeholders: Oplyser selskabet om tilgang til og indgåede samarbejder med skattemyndigheder eller andre organisationer i forhold til at sikre compliance og modvirke aggressiv skatteplanlægning?

6: Verdensmål: Bliver skattepolitikken kædet sammen med et eller flere af FN’s 17 Verdensmål?

7: Offentliggørelse: Indgår skattepolitikken tydeligt som en del af virksomhedens politikker, som præsenteres i CSR-, ESG-, bæredygtigheds-, års, eller skatterapporten? Mulighed for ekstrapoint: Udarbejder selskabet en dedikeret årlig skatterapport.

Yderligere info om de syv målepunkter findes her

Transparency rating

Hensigten med Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating er at give indblik i danske virksomheders tax governance rapportering set i forhold til 7 udvalgte målepunkter. Undersøgelsen siger således udelukkende noget om, hvordan store (og mellemstore) danske virksomheder rapporterer på området – altså, en transparency rating.

Eksempelvis, hvis en virksomhed ikke eksplicit oplyser, hvorvidt den har aktiviteter i skattelylande (f.eks. jævnfør OECD eller EU’s skattelylister), så tildeles virksomheden 0 point i målepunkt 2. Dette betyder dog på ingen måde, at den pågældende virksomhed har aktiviteter i skattelylande – det betyder udelukkende, at virksomheden ikke eksplicit oplyser herom.

På samme måde: Virksomheder, der ikke har offentliggjort en skattepolitik, tildeles 0 point i målepunkt 1. Det betyder ikke, at de ikke har en skattepolitik, hvilket de fleste formentlig har, det betyder blot, at de ikke har offentliggjort den. Dette gælder også i forhold til målepunkterne vedrørende skatteincitamenter, dialog med stakeholders og sammenkædning af verdensmål med virksomhedens skattepolitik – 0 point i disse målepunkter betyder, at virksomheden ikke har rapporteret herom, ikke andet.

BENDIXEN Tax Governance har bidraget med input til analysen. Research er foretaget af Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar ved researchassistent Andreja Filipovic og redaktør Claus Strue Frederiksen. Resultaterne kvalitetstjekkes ved rundsending til virksomhederne for kommentarer og verifikation.

* Virksomheder, der som Ringkjøbing Landbobank udelukkende opererer i Danmark, kan maksimalt opnår 11 point i denne rating. Grunden er, at virksomheder, der udelukkende har aktiviteter i Danmark, ikke kan opnå ekstrapoint i målepunkt 4 vedr. land-for-land rapportering.

** Da vi i år har indført mulighed for ekstrapoint i målepunkterne 1, 2 og 7 er det i 2023 muligt at opnå 12 point i ØU Tax Governance Rating mod maksimalt 9 point sidste år. Desuden har vi i år strammet kravene til, hvornår virksomheder kan opnå point, særligt i målepunkt 2 vedr. aktiviteter i skattelylande. Man kan derfor ikke 1:1 sammenligne virksomheders pointscore i 2023 med scoren i 2022.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank