Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

CSR-pioner: Yvon Chouinard stiftede ”1% for The Planet”

Claus Strue Frederiksen

onsdag 15. juni 2022 kl. 5:30

Artikelserie om CSR-pionerer: Yvon Chouinard bliver født i Maine i USA i 1938, men tilbringer det meste af sin opvækst i Californien. Han klarer sig dårligt i skolen med bundkarakterer i samtlige fag. At sidde på en stol og lære brøker eller historie er ikke noget for ham. Chouinard vil hellere færdes i det fri – ved havet, floder og i bjerge. Redaktør Claus Strue Frederiksen fortsætter her artikelserien om CSR-pionerer, baseret på hans bog ’Vinduespynt og Samfundssind’.

Som 18-årig begynder Chouinard at producere bjergbestigningsudstyr, som han sælger ud af bagagerummet af sin bil. Det er ikke en guldgrube. I lange perioder lever han for omkring en dollar om dagen – menuen står på kattemad blandet med havregryn og kartofler. I 1966 er efterspørgslen på udstyret dog vokset så meget, at han stifter Chouinard Equipment sammen med to venner. Fokus er på solidt klatreudstyr, der holder.

I 1970 er Chouinard Equipment den største udbyder af bjergbestigningsudstyr i USA. På trods af det stigende salg er indtjeningen dog stadig yderst begrænset. I begyndelsen af 1970’erne begynder virksomheden at sælge importerede rugbytrøjer, der udmærker sig ved deres slidstyrke. Kort tid efter begynder Chouinard og hans partnere selv at producere solidt friluftstøj. Men da de ønsker, at Chouinard Equipment udelukkende skal associeres med klatreudstyr, stifter de et nyt selskab til tøjsalget.

Den nye virksomhed får navnet Patagonia efter navnet på et naturskønt bjergområde i Argentina og Chile. I 1975 forlader Chouinards oprindelige partnere selskaberne og overlader dem til Chouinard og hans kone Malinda.

Fra midten af 1980’erne til 1990 stiger Patagonias omsætning fra 20 millioner dollar til 100 millioner dollar. Chouinard har sin egen ledelsesstil – ledelse via fravær. Frem for at være til stede i virksomheden bruger han tid på at teste Patagonias tøj og udstyr i Himalaya og Sydamerika.

Efter sine ture vender han tilbage fuld af ideer til nye produkter og designs. Han har dog også noget andet med hjem, nemlig en fornemmelse af at menneskeheden er i gang med at ødelægge planeten. Da mange af ødelæggelserne ikke kan ses med det blotte øje, begynder Chouinard at læse bøger og artikler, der beskriver menneskets negative indflydelse på klima og miljø.

Midt i 1980’erne begynder Patagonia at donere 10 procent af overskuddet til miljøprojekter. Senere bliver det lavet om til 10 procent af overskuddet eller 1 procent af omsætningen, afhængigt af hvilket af de to tal, der er størst. Patagonia er også engageret i at lave miljøkampagner og udgiver essays om miljø i firmaets tøjkataloger.

Udover at støtte forskellige projekter og søge at informere forbrugere og andre om miljø- og klimakrise har Chouinard også blikket rettet mod sin egen forretning. Patagonia er den første virksomhed i USA, der bruger genbrugspapir til sit katalog. Det første resultat er forfærdeligt – udtværet blæk og uskarpe fotos. Men allerede fra næste år går det bedre. Og miljøbesparelsen er til at tage at føle på. Patagonias første år med genbrugspapir forhindrer blandt andet 14.500 træer i at blive fældet og sparer 22,7 millioner liter vand.

Det er ikke kun miljøengagementet, der adskiller Patagonia fra mange andre virksomheder. Virksomheden har også en helt særlig medarbejderpolitik – Let my people go surfing flextime – der giver de ansatte mulighed for at stå på ski eller surfe, når sneen eller bølgerne indbyder til det.

Man kan ikke planlægge at surfe torsdag klokken 16, det afhænger af bølgernes beskaffenhed. Her må man indstille sig efter naturens luner, ikke omvendt. Og da Patagonia ønsker medarbejdere, der lever indholdsrige liv, kan de ansatte udskyde deres arbejde til andre tidspunkter, hvis havet eller pisterne kalder.

Chouinard er opmærksom på, at forholdene i tekstilindustrien generelt er præget af dårlige lønninger og kummerlige arbejdsforhold. I forhold til sine leverandører forsøger Patagonia at imødekomme dette ved at stille krav til arbejdsforhold og sikre medarbejderne ekstra løn i form af bonusser.

I år 2002 opretter Chouinard sammen med forretningsmanden Craig Mathews, der er stifter af fiskeudstyrsforretningen Blue Ribbon Flies, foreningen ”1 % for the planet”. For at blive medlem skal man som virksomhed forpligte sig til at donere mindst 1 procent af sin årlige omsætning til – af foreningen – godkendte miljøprojekter.

”For mig er løsning af verdens problemer enkel: Vi bliver nødt til at handle, og vi kan ikke klare det selv, vi bliver nødt til at komme til lommerne. Det mest skræmmende øjeblik er at udfylde den første check. Men ved du hvad? Den næste dag er alt som det plejer: Telefonen ringer, der er mad på bordet og verden er en lille smule bedre,” forklarer Chouinard i bogen ’Let My People Go Surfing’.

Patagonia anslås i dag at have omkring 1.000 medarbejder og en omsætning på 209 millioner dollar. Chouinard har ingen planer om at sælge virksomheden. Han frygter, at almindelige investorer vil ændre strategien fra at gøre godt til at maksimere profit.

Denne artikel er et redigeret uddrag fra bogen ’Vinduespynt og Samfundssind – når virksomheder (ikke) tager ansvar’ (Frederiksen & Andersen, 2020, Forlaget Turbine).

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank