E-Mobility Europe, en brancheorganisation bestående af bilproducenter, batteriproducenter og ladeinfrastrukturvirksomheder, opfordrer EU til at fastholde CO2-emissionsmålene for 2025 skriver Reuters.
Disse mål kræver, at over 20% af bilproducenternes salg skal være fuldt elektriske køretøjer. Organisationen fremhæver, at disse regler, sammen med incitamenter til køb af elbiler, kan føre til en stigning i elbilsalget på 65% i EU i år.
E-Mobility Europe’s generalsekretær Chris Heron udtaler: “With targets in place, there will be a massive push to sell electric cars this year. If Europe’s governments get on board, realistically we can end up with a year where fines don’t need to be issued.”
Hvis EU vælger at droppe målene, forventes stigningen i elbilsalget kun at være 33%.
Nye, prisvenlige elbilmodeller som Renault R5 og VW ID.2 forventes snart at komme på markedet. E-Mobility Europe foreslår at bruge midler fra told på kinesisk-producerede elbiler eller overskydende midler fra coronavirus-hjælpepakker til at give forbrugerne incitamenter.
Bilindustrien står over for bøder på op til 15 milliarder euro for ikke at opfylde målene og har anmodet Europa-Kommissionen om at frafalde disse sanktioner.
Artiklen kan læses her.