Lithium-jernfosfat (LFP) batterier, som ikke indeholder kobolt eller nikkel, vinder hastigt frem i elbilindustrien skriver Climate Home News i en artikel. Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) udgjorde LFP-batterier mindre end 10 % af markedet i 2020, men nåede næsten 50 % i 2024. Denne udvikling reducerer behovet for kobolt og nikkel, der primært udvindes i regnskovsområder som Den Demokratiske Republik Congo og Indonesien.
Overgangen til LFP-batterier kan mindske skovrydning betydeligt. En rapport fra tænketanken négaWatt og Wiens Universitet for Økonomi og Business, bestilt af NGO’en Fern, viser, at hvis alle nye elbiler anvendte LFP-batterier, kunne skovrydning reduceres med 43 % inden 2050 sammenlignet med nuværende tendenser.
Selvom LFP-batterier er mere miljøvenlige, domineres deres forsyningskæde af Kina. IEA advarer om, at 95 % af verdens produktion af mangan-sulfat og 75 % af fosforsyre – begge nødvendige for LFP-produktion – kommer fra Kina. Desuden producerer Kina 98 % af LFP-katoderne, hvilket skaber potentielle flaskehalse i forsyningen.
LFP-batterier er blevet mere energieffektive og er nu 30 % billigere end traditionelle NMC-batterier. Kinesiske virksomheder som BYD og CATL har udviklet batterier, der kan give en rækkevidde på 400–520 km med kun fem minutters opladning.
Læs hele artiklen her.