Nordea har opdateret sin plan om fuldt ud at integrere bæredygtighed i sin forretningsstrategi med et langsigtet mål om at blive en netto-nul-emissionsbank senest i 2050. Nordea ønsker at gøre en forskel sammen med kunderne og sætte dem i stand til at træffe bæredygtige valg, der bidrager til samfundet gennem klimahandling og social indvirkning, oplyser banken.
Nordeas ambition er at blive en bank med netto nul-emissioner senest i 2050. For at nå dette mål har Nordea sat et midtvejsmål om at reducere kulstofemissioner fra sine udlåns- og investeringsporteføljer med 40-50% inden 2030. Nordea vil også reducere sine interne kulstofemissioner med mindst 50% og opnå nettopositivt CO2-bidrag inden 2030. Basislinjemålingen for målene er 2019.
”Vi lever op til vores mål ved at støtte og arbejde sammen med vores kunder i retning af bæredygtig udvikling og sikre, at vi har en plan for sektorer, hvor klimapåvirkningen er betydelig,” siger koncernchef Frank Vang-Jensen.
Som en førende nordisk universalbank spiller Nordea en vital rolle i at tilskynde til og inspirere overgangen til en klimaneutral økonomi med stor indflydelse fra sine udlåns- og investeringsaktiviteter.
Bæredygtighed er integreret på tværs af Nordeas forretningsstrategi understøttet af målbare mål, stærk ledelse og et af markedets bredeste bæredygtighedskunder.
Støtte til kunder i bæredygtig overgang
Nordea har forpligtet sig til at tilpasse sin forretningsstrategi til at være i overensstemmelse med de mål, der er anført i målene for bæredygtig udvikling og Paris-klimaaftalen. Desuden er Nordea lige forpligtet til at støtte sine kunder med at nå disse mål.
”Vi tror på at være en aktiv bank og en drivkraft i overgangen til en bæredygtig økonomi. At øge efterspørgslen efter bæredygtighedsrelaterede produkter og tjenester er godt for samfundet og for vores forretning. Vi ønsker at gøre en forskel for et større godt – ikke kun for os selv, men for fremtiden og for de kommende generationer ”, siger Frank Vang-Jensen.