Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

ØU Tax Governance Rating 2025: Sådan opnås den højeste score

Claus Strue Frederiksen

tirsdag 17. september 2024 kl. 17:04

Guide til Tax Governance Rating 2025: I næste års udgave af Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating skærpes kravene til at opnå point – desuden indføres mulighed for ekstrapoint i målepunktet vedrørende selskabers samlede skattebidrag, også kaldet ”global tax footprint” eller ”total tax contribution”. Ratingen, der overordnet set giver indblik i danske virksomheders tax governance rapportering, omfatter alle danske large cap, mid cap og 50 store unoterede selskaber – og udkommer i maj, 2025. Redaktør Claus Strue Frederiksen præsenterer her en udførlig guide til ØU’s Tax Governance Rating 2025.

Guiden til Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2025 præsenteres allerede nu, mere end et halvt år før udgivelsen, fordi vi oplever, at mange danske selskaber ønsker at vide, hvordan de kan opnå den højest mulige score.

ØU Tax Governance Rating 2025 er opdelt i tre selskabskategorier: Alle large cap-selskaber, alle mid cap-selskaber samt 50 store unoterede selskaber. Ratingen giver således mulighed for at sammenligne kvaliteten af de danske børsnoterede selskabers tax governance rapportering med de store danske unoterede selskabers rapportering, samt selskaberne i large cap med mid cap.

Ratingen har traditionelt udelukkende haft fokus på danske selskabers skatterapportering. Men i løbet af efteråret 2024 er vi også begyndt at benytte vores rating-værktøj til at bedømme store udenlandske virksomheders arbejde med ansvarlig skat. Det sker i forbindelse med en artikelserie, hvor vi sammenligner nogle af dansk erhvervslivs mest prominente selskabers skatterapportering med deres internationale peers.

Artikelserien blev skudt i gang den 20. august med rating af A. P. Møller – Mærsks skatterapportering set i forhold til internationale peers, herunder tyske Hapag Lloyd, franske CMA CGM og japanske Ocean Network Express – artiklerne kan læses her.

Ekstrapoint i målepunkt 8 fra 2025

Fra 2025 indføres ekstrapoint for målepunkt 8, der omhandler rapportering om selskabers samlede skattebidrag også kaldet ”global tax footprint” eller ”total tax contribution”. For at opnå ekstrapoint skal selskabet opfylde følgende betingelser (se mere i oversigten over målepunkter nederst i artiklen):

  1. Rapportere om sit samlede skattebidrag fordelt på afholdte og opkrævede skatter separat for samtlige lande, som selskabet opererer i.
  2. Rapportere for minimum fire forskellige skattearter som eksempelvis afholdt selskabsskat, afholdte afgifter, opkrævet medarbejderskat og opkrævede afgifter – fordelt på afholdte og opkrævede skatter for alle lande.

Fra 2025 har vi desuden strammet kravet for at opnå ekstrapoint i målepunkt 5, der omhandler dialog med stakeholders. For at opnå ekstrapoint skal selskaber fremover oplyse om samarbejder med navngivne stakeholdere (udover skattemyndighederne) som eksempelvis Dansk Industri og International Chamber of Commerce (ICC) – se mere i oversigten over målepunkter nedenfor.

Samlet set kan virksomheder opnå 15 point i ØU Tax Governance Rating 2025.

Ekstern partner bidrager med input og kvalitetssikring

I lighed med tidligere år assisterer BENDIXEN Tax Governance med input og kvalitetssikring af Økonomisk Ugebrev Tax Governance Rating. Ifølge Ole Bendixen, Senior Advisor hos BENDIXEN Tax Governance, udmærker Økonomisk Ugebrevs rating sig ved at evaluere virksomhederne på baggrund af deres faktiske rapportering. Desuden sikrer den løbende justering af målepunkterne, at ratingen er opdateret med international best practice indenfor ratinger af denne art.

”Der er ingen tvivl om, at Økonomisk Ugebrevs årlige skatterating opnår ganske megen fokus i danske virksomheders direktioner og bestyrelser. Jeg får i hvert fald jævnligt henvendelser fra ledelser, som ønsker at vide, hvordan virksomheden kan blive bedre til det med ansvarlig skat – og opnå flere point i næste års Tax Governance Rating. Og det er meget opløftende, at danske virksomheder rent faktisk er ledende, når det gælder ansvarlig skat, således som vi netop nu kan se dokumenteret af ØU i deres internationale skattesammenligning indenfor udvalgte brancher,” siger Ole Bendixen.

ØU Tax Governance Rating 2025 – målepunkter

1: Tax Governance: Har virksomheden offentliggjort en skattepolitik med oplysning om dens tilgang til governance og tax risk management? Mulighed for ekstrapoint: Er det oplyst hvem i bestyrelsen, som har ansvaret i forhold til udarbejdelse og efterlevelse af skattepolitikken?

Yderligere info: Muligheden for ekstrapoint er inspireret af vejledningen fra Fair Tax Foundation, hvor der gives point til selskaber, der officielt har udpeget et bestyrelsesmedlem som værende ansvarlig for virksomhedens skattepolitik. Fair Tax Foundation leverer i den forbindelse følgende begrundelse: “Strong governance frameworks facilitate the effective implementation of policy within a business. Board oversight is essential for robust governance. The designation of a named board director provides solid accountability and demonstrates how serious the business views responsible tax conduct.”

Eksempel: COWI blev i 2023 tildelt 2 point for at oplyse: “The Board of Directors is responsible for the approach towards taxes and for ensuring that this approach is embedded throughout the organisation. Anne Harris has been appointed as responsible within the Board of Directors.”

2: Skattelylande: Er det eksplicit oplyst, hvorvidt selskabet har aktiviteter i skattelylande? Mulighed for ekstrapoint: Oplyser selskabet hvilke skattelylande, det har aktiviteter i, indenfor hvilke områder og hvorfor?

Yderligere info: Virksomheder, der eksplicit oplyser, at de ikke har aktiviteter i skattelylande, tildeles automatisk ekstrapoint under målepunkt 2. Det samme gælder virksomheder, der eksplicit tilkendegiver, at de udelukkende har aktiviteter i Danmark. Men da det ikke er en gættekonkurrence, så skal forholdet fremgå klart og tydeligt via en umisforståelig formulering, der er centralt placeret og optræder i et for ratingen relevant dokument. Desuden: Virksomheder, der blot oplyser, at de ikke opererer i skattelylande for at opnå skattefordele, tildeles nul point.

Eksempel 1: Pandora blev i 2023 tildelt 2 point for i deres bæredygtighedsrapport at oplyse: “We use the OECD definition of tax havens, and as of 31 December 2021 we have one company in the Pandora Group located in a tax haven (Panama). The company has acted as the regional office for all of Latin America since 2017. The approximately 50 people provides services such as marketing, HR and merchandizing on behalf of Pandora A/S to our group entities in the region and receive a standard arm’s length service fee for this activity. The profit in Panama is less than 0.1% of Pandora’s total profit.”

Eksempel 2: NNIT fik ikke point i 2023 for at oplyse: “We do not set up artificial structures in tax havens to avoid taxes on activities or engage in tax planning to move revenue from high to low tax countries to minimize tax payments.”

Begrundelse: Det fremgår ikke klart af formuleringen, hvorvidt NNIT rent faktisk har aktiviteter i skattely. NNIT’s oplysninger kan jo blot bruges til at udlede: At hvis NNIT har aktiviteter i skattelylande, så er motivet ikke at reducere selskabets skattebetalinger – dette er dog ikke er nok til at opnå point i målepunkt 2.

3: Skatteincitamenter: Er det tydeligt oplyst, hvordan selskabet forholder sig til skatteincitamenter og præsenteres mindst et eksempel på et område (f.eks. R&D) og et land (f.eks. Danmark), hvor selskabet benytter skatteincitamenter? Mulighed for ekstrapoint: Offentliggør selskabet en komplet liste over alle de skatteincitamenter, som selskabet benytter, samt de tilknyttede lande?

Eksempel 1: I sin skatterapport for 2022 oplyser Grundfos blandt andet: “As an example, we are making use of the Super deduction of R&D costs at 130% in Denmark FY 2022. This incentive supports our 2025 strategy, where innovation leadership is a must win battle: “Our main source of competitiveness is differentiation – and the very foundation for differentiation is innovation”. Grundfos was actively engaged in advocating the super deduction. R&D credits is also utilized in the US.”

Med dette oplysningsniveau ville Grundfos i 2025 opnå ét point, da selskabet leverer eksempler på konkrete skatteincitamenter dog uden at oplyse om samtlige skatteincitamenter.

Eksempel 2: I sin skatterapport for 2023 øger Grundfos åbenhedsniveauet og præsenterer en oversigt over alle de skatteincitamenter, som selskabet har anvendt i 2023. Her fremgår det blandt andet, at Grundfos har anvendt to skatteincitamenter i Danmark – det ene giver skattefordele ved R&D, mens det andet giver mulighed for at afskrive nyindkøbt udstyr med 116 procent. Med dette oplysningsniveau vil Grundfos i 2025 opnå to point.

4: Land-for-land rapportering: Har virksomheden oplyst betaling af selskabsskat for de lande eller regioner, den opererer i? Mulighed for ekstra point: Har virksomheden fuldt oplyst selskabsskat for ALLE lande?

Yderligere info: Det er værd at bemærke, at der kun gives ekstrapoint, hvis virksomheden oplyser om skattebetalinger for samtlige lande, den opererer i. Pandoras land-for-land rapportering fra 2022-rapporten er et godt eksempel på, hvad der skal til, for at få ekstrapoint. Desuden: Virksomheder, der kun opererer i Danmark, og som har en officiel skattepolitik samt oplyser om deres skattebetalinger i Danmark, tildeles 1 point. Der er således kun mulighed for ekstrapoint, hvis virksomheden opererer i andre lande end Danmark og derved viser, at den har intention om at oplyse fyldestgørende om sine land-for-land skattebetalinger.

5: Dialog med stakeholders: Oplyser selskabet om tilgang til og indgåede samarbejder med skattemyndigheder i forhold til at sikre compliance og modvirke aggressiv skatteplanlægning? Mulighed for ekstrapoint: Oplyser selskabet om samarbejder med andre specifikke organisationer i forhold til at påvirke eller influere lovgivning, sikre compliance og modvirke aggressiv skatteplanlægning?

Yderligere info: For at opnå ekstrapoint i 2025 skal selskabet oplyse om samarbejder med andre (udover skattemyndighederne) navngivende stakeholders som eksempelvis Dansk Industri og International Chamber of Commerce (ICC).

Eksempel: Under overskriften ’Open and honest dialogue and co-operation with stakeholders’ oplyser Lars Larsen Group: “We believe that open, honest and continuous dialogue is important for long-term business development and growth; this also applies to the Tax Authorities. Through good co-operation with tax authorities in the countries in which we operate, we strive to avoid disputes and build mutual trust and respect. We engage constructively in dialogue with governments and tax authorities, business groups and social societies, where we support development of effective tax systems, legislation and administration both within direct and indirect taxes.”

Med dette oplysningsniveau vil Lars Larsen Group i 2025 ikke opnå ekstrapoint, da selskabet ikke omtaler konkrete og navngivne organisationer, som selskabet samarbejder med henblik på at påvirke eller influere lovgivning, sikre compliance og modvirke aggressiv skatteplanlægning.

6: Verdensmål: Bliver skattepolitikken kædet sammen med et eller flere af FN’s 17 Verdensmål?

Eksempel: GN oplyser i selskabets skattepolitik: “GN is committed to paying tax responsibly, complying with tax regulations and acknowledges its responsibility to stakeholders to meet expectations of good tax practice. This supports one of the six most relevant SDGs (Sustainable Development Goals, red.) that GN seeks to support, SDG 8 Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all, as well as SDG 16 Promote just, peaceful and inclusive societies for sustiable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions for all.” GN vil med dette oplysningsniveau opnå point i målepunkt 6.

7: Offentliggørelse: Indgår skattepolitikken tydeligt som en del af virksomhedens politikker, som præsenteres i CSR-, ESG-, bæredygtigheds-, års, eller skatterapporten? Mulighed for ekstrapoint: Udarbejder selskabet en dedikeret årlig skatterapport.

Yderligere info: For at opnå ekstrapoint skal der være tale om en årlig udgivelse, der enten udgives som en selvstændig skatterapport eller indgår som et selvstændigt kapitel i en af virksomhedens andre årlige udgivelser, f.eks. årsrapporten. Bemærk: For at opnå ekstrapoint skal den selvstændige skatterapport som minimum indeholde oplysninger om skattelylande, skatteincitamenter samt land-for-land skattebetalinger.

Eksempler: Vestas Tax Sustainability Report 2023 er et godt eksempel på en selvstændig dedikeret skatterapport. Ørsteds kapitel (s. 184-197) om skat i årsrapporten for 2023 er et godt eksempel på, hvordan virksomheder kan opnå ekstrapoint under målepunkt 7 ved at integrere udførlig og dedikeret skatterapportering i årsrapporten.

8: Samlet skattebidrag: Oplyser og specificerer selskabet sit samlede skattebidrag også kaldet global tax footprint eller total tax contribution, fordelt på afholdte og opkrævede skatter? Mulighed for ekstrapoint: Oplyser selskabet om sit samlede skattebidrag fordelt på afholdte og opkrævede skatter separat for samtlige lande, som selskabet opererer i, og som minimum specificeret ud på fire forskellige skattearter som eksempelvis afholdt selskabsskat, afholdte afgifter, opkrævet medarbejderskat og opkrævede afgifter?

Yderligere info: For at opnå 1 point skal virksomheder oplyse om deres samlede skattebidrag – og det skal som minimum tydeligt fremgå, hvor stor en andel af beløbet, der er henholdsvis afholdte skatter (taxes born) og opkrævede skatter (taxes collected). For at opnå ekstrapoint skal de afholdte og opkrævede skatter oplyses separat for samtlige lande og som minimum specificeres ud på fire skattearter som eksempelvis selskabsskat, medarbejderskat, betalte afgifter og opkrævede afgifter.

Eksempel 1: STARK oplyser i sin Tax Impact Report 2023, at selskabets samlede skattebidrag var på 604 millioner Euro, heraf var 41 millioner afholdte skatter og 563 millioner opkrævede skatter. Dette oplysningsniveau vil resultere i et point i målepunkt 8.

Eksempel 2: I selskabets omfangsrige skatterapport for 2023 præsenterer Vestas en oversigt over selskabets skattebidrag i samtlige lande, som vindmølleproducenten opererer i. Oversigten er fordelt på seks skattearter, heraf tre opkrævede og tre afholdte. Nedenstående tabel er et udklip fra oversigten, med UK som eksempel. Dette oplysningsniveau for samtlige lande vil resultere i ekstrapoint i målepunkt 8.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank