Samfundsansvar

Jens Bjørn Andersen: 70% CO2-reduktion er ikke realistisk

Joachim Kattrup

lørdag 18. april 2020 kl. 20:21

Transportsektoren står med ryggen mod muren med de ønskede CO2-reduktioner til Danmarks klimamål. DSV-chef Jens Bjørn Andersen siger, at det ikke er realistisk for sektoren at levere reduktionerne.

DSV Panalpina illustrerer udfordringen med kontinuerligt stigende CO2-udledninger i de sidste mange år. CO2-reduktionen er ”outsourcet” til kunderne uden den store succes, fordi transportmarkedet udelukkende reagerer på pris. Og betalingsvilligheden hos transportkøberne er begrænset.

Adm. direktør i DSV Panalpina, Jens Bjørn Andersen, er også formand for regeringens klimapartnerskab med landtransportsektoren. Her er opgaven at finde løsninger til, hvordan Danmark kan reducere landets CO2-udledninger med 70 procent. Det er en stor og ambitiøs opgave.

Men regeringen skal ikke regne med, at landtransportsektoren kan levere reduktionerne.
Jens Bjørn Andersen ser ikke for sig, at landtransporten har realistisk mulighed for at indfri målet.

 

vi også erkende, at det ikke er realistisk at nå en 70 procent reduktion

 

”Samtidigt må vi også erkende, at det (…) ikke er realistisk at nå en 70 procent reduktion”, erkender han i forordet til klimapartnerskabets rapport til regeringen.

Udmeldingen har solid opbakning fra erfaringerne med samme øvelse i DSV. Den har hidtil været umulig, idet DSV i de sidste mange år kun har øget selskabets absolutte CO2-udledninger, og altså ikke reduceret sine egne emissioner.

Formanden for landtransportens klimapartnerskab kan ikke i eget hus fremvise løsninger, der i praksis reducerer de absolutte udledninger. Det illustrerer hovedproblemet i transportsektoren. Nemlig, at sektoren er meget langt fra at afkoble brug af fossilintensiv energi fra væksten.

”Når man ser på vores absolutte udledning, er det vigtigt at være opmærksom på virksomhedsopkøb gennem perioden. Derfor rapporterer vi både absolut udledning (total udledning) samt udledning pr. transport vi udfører. Vi mener, at det er korrekt at tage højde for opkøb, for de virksomheder, vi har købt, har jo også haft en miljøpåvirkning,” siger executive vicepresident for IR hos DSV, Flemming Ole Nielsen.

Videre siger han: “Vi har siden 2015 ikke haft konkrete målsætninger for reduktion af CO2 udledning, men vi vil snarligt offentliggøre konkrete målsætninger.”

Som mange andre selskaber med stigende CO2-udledninger fremhæver DSV sine relative udledninger. Den opgøres som energy efficiency, og udtrykkes i CO2 ton pr. transporteret kilometer fordelt på sø-, fly- og landtransport.

På disse parametre har DSV på fem år reduceret sine udledninger på sø-, luft- og landtransport med henholdsvis 15,1, 6,8 og 5,7 procent. Det er fremgang, men hverken vor moder jord, Parisaftalen eller den danske klimalov bliver honoreret af relative forbedringer, når CO2-emissionerne i absolutte tal fortsætte med at stige.

Grundlæggende er det irrelevante tal for en grøn analyse af DSV, idet DSV’s ”asset light” forretningsmodel i bund og grund stiller selskabet på sideliden i den grønne omstilling. DSV ejer kun i begrænset omfang egne lastbiler, og CO2-udledninger fra dem udgør under én procent af DSV’s samlede CO2-udslip.

Med andre ord er DSV i en klimasammenhæng helt afhængig af hvordan underleverandører – vognmænd, togtransport og flyselskaber – tackler klimaudfordringen.

Det er meget begrænset, hvad DSV selv kan gøre, hvilket Økonomisk Ugebrev i en ESG-analyse fra november 2019 (ESG: Klimapartnerskab udfordrer DSV’s forretningsmodel ) også pegede på i forbindelse med, at Jens Bjørn Andersen blev udpeget som formand for landtransportens klimapartnerskab.

 

Der har blandt en stor del af vores kunder været en meget lille interesse for grønne transportløsninger.

 

Løsningen fra DSV har hidtil været at lægge ansvaret ud til kunderne, der via et it-system koblet til ordresystemet kan vælge den mindst CO2-udledende fragtrute i forhold til tid og pris.

Det er sjældent den billigste, og ordningen har i klimamæssig forstand været en begrænset succes. DSV ser selv modellen som en af selskabets største bæredygtige succeser, men det var kun syv procent (2016-tal) af virksomhedens samlede CO2-emissioner, som indgår i systemet.

Tallet er ikke steget meget siden, oplyser Flemming Ole Nielsen.

”Vi må desværre anerkende, at det er en begrænset andel. Der har blandt en stor del af vores kunder været en meget lille interesse for grønne transportløsninger. Vi forventer, at dette vil ændre sig i de kommende år, hvor miljø-og klimapåvirkning står højere på dagsordenen for os alle. Vi er ultimativt også afhængige af en teknologisk udvikling hos vores underleverandører, og vi vil gennem forskellige partnerskaber støtte op fremdriften her”, siger han.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Relaterede nyheder

Jobannoncer

Finans

Kapitalfonde rydder op i selskaber baseret på ”den gamle økonomi”

Månedsstatus på de danske kapitalfonde: Store kapitalfonde som EQT og IK har brugt årets første måneder til at skille sig af med portefølje-virksomheder i ”den gamle økonomi”. Kræfterne og…
Finans
Pres på Lars Rohde: Kræver redegørelse om den “hemmelige” guldbeholdning
Samfundsansvar
Nykredit Invests klimastrategi accepterer kul og olie fra tjæresand
Samfundsansvar
Genmab og Lundbeck indfører ESG i ledelsens bonusordninger
Samfundsansvar
Danske Bank lægger op til hård kurs i aktivt ejerskab i 2021
Samfundsansvar
Her er de største institutionelle globale investorer i kulindustrien
Formue
Langers Skarpe: Magtopgør mellem marked og centralbanker forude
Finans
Sydbank befæster førsteplads i obligationsmægler-rating
Formue
Analyse: Valuers per money værdi på 300 mio. halveret på en uge
Ledelse
Vokseværk i Vestas: Forringet kvalitet og øgede garantier presser resultatet
Ledelse
Erhvervslivets resultatskabere: Topchefer, vi lagde mærke til i denne uge
Formue
Nu løber den europæiske obligationsrente løbsk
Samfundsansvar
EU Rådet støtter nu forslag om land-for-land skatterapportering – læs reaktioner her
Samfundsansvar
Forvirrende politiske signaler fra Christiansborg spænder ben for elbil-salget
Formue
Økonomisk Ugebrev: Her er overblikket over vores investeringsprodukter

Seneste nyt

Finans
Moesgaard mobbede Valuer-stifter: Fik én mio. for aktiepost til værdi på 58 mio.
Formue
DAX Future: Nu begynder det at blive kritisk for europæiske aktier
Samfundsansvar
Danske investorers aktive ejerskab kikser i sager om menneskerettigheder
Life Science
Starter den næste rejse i Novo-aktien i år?
Life Science

Corona Nyt: Masker, medicin og patientudgifter

Disclaimeren for Corona-nyt er den samme som altid, hvilket vil sige, at vi kort vil opdatere på udvalgte nyheder med forbindelse til corona. Ikke nødvendigvis toneangivende eller repræsentative nyheder,…

Aktuel artikelserie

Trænger First North vækstbørsen til en opstramning?

Chefredaktør Morten W. Langer har i en artikelserie påpeget en stribe huller i NasdaqOMX’s arbejde med at skabe en dansk vækstbørs, investorerne kan have tillid til. Selskaber som Conferize og NPinvestor har fra start været

Andre artikelserier

Trænger First North vækstbørsen til en opstramning?
Ny3
KlimaBarometer for Dansk Økonomi
ESG analyser
Sustainable Finance
Samfundsansvar
ESG bør ikke sidestilles med ansvarlig og bæredygtig adfærd
Samfundsansvar
ATP strammer aktivt ejerskab, men danske selskaber slipper
Formue
Regnskab 2020: Vestas løfter sløret for ny vækst i 2025
Formue
Langers Skarpe. Gamechanger på nervøst aktiemarked: Afvent renteudviklingen
Finans
Jesper Berg: Her er Finanstilsynets styrker og svagheder
Finans
Vækstfonden har fiasko med dyre landbrugslån
Ledelse
Turnaround i B&O: Accelereret vækst mulig fra næste år
Formue
Coloplasts forventninger trues af usikkert 2. halvår
Finans
Danish institutional investors are living up to the new law with loopholes on active ownership
Ledelse
In 2020, Danish Large caps laid building blocks for new strategies
Finans
IPO Rating: Valuer ekstrem højrisiko med stribevis af uklarheder
Finans
Nationalbanken har aldrig kontrolleret den danske guldbeholdning: Er alle 66 tons der?
Samfundsansvar
ATP har flest klimafokuserede selskaber i porteføljen
Samfundsansvar
Novo og Mærsk åbner op for land-for-land skatteoplysninger

Seneste nyt

Samfundsansvar
Klimahensyn bliver varmt emne på de kommende generalforsamlinger
Finans
Skjulte milliardværdier: TDC er nu mere pensionskasse end televirksomhed

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

ESG & Impact: Investment Process and Portfolio Management
COVID-19: Solnedgangs­klausul udskudt i forhold til sager med baggrund i corona­epidemien
Nye regler om stigning i grundskylden på jorder med vindmøller og solcelleanlæg lempes under de afsluttende forhandlinger
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15
Salgschef: Sidsel Bogh

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X