Fra Danske Bank:
–
Fremadrettet vil vi sæsonkorrigere data, da vi nu har tilstrækkelige observationer post-Covid til at gøre dette. Dette giver os også mulighed for at justere for handelsdage og tidsplan for helligdage såsom påske. Justeret for sæson, så ud så forbruget meget stærkere ud, end årlige vækstrater antyder, ved at stige 1,7% måned til måned i reale termer sammenlignet med februar. Dette indikerer, at den opadgående tendens i forbruget holder trods stigende usikkerhed og faldende forbrugertillid.
Det årlige forbrug bliver trukket ned af det faktum, at påsken (og de stærke indkøbsdage op til), faldt i marts sidste år sammenlignet med april i år. Vi ser forskellige tendenser på tværs af detailhandlen, med dagligvareforbrug som fortsat er deprimeret af høje fødevarepriser, dog uden yderligere forværring i marts. Forbrug på kosmetik forbliver højt, men synes at have tabt noget fart i de seneste måneder. Flere andre kategorier har set små forbedringer i marts.
Forbrug på teatre, koncerter og biografer svækkedes i marts, sidstnævnte har faldet konstant siden slutningen af sidste år. I reale termer har restaurantforbruget været stort set fladt de sidste seks måneder, og vi har endnu ikke set en stigning i rejseforbrug.
Samlet set ser vi stadig vækst i det reale forbrug, støttet af reale indkomstgevinster og et stærkt bolig- og arbejdsmarked. Usikkerhed vil sandsynligvis skabe nogle modvinde, men de danske husholdningers økonomi burde være stærk nok til at modstå dette.
Hurtige nyheder er stadig i beta-fasen, og fejl kan derfor forekomme.