I en verden i modvind har Nilfisk formået at opnå en stærk organisk vækst drevent af selskabets professionelle forretning, hvor der sælges til erhvervslivet. Marginerne har dog taget et slag, som ifølge Torsten Türling, Nilfisks administrerende direktør, kommer af, at det nye distributionscenter ikke er fuldt funktionelt endnu.
– Vi havde tornadokatastrofen tilbage i marts, som ødelagde vores gamle distributionscenter. Nu har vi et nyt, som ikke er fuldt funktionelt endnu. Så vi har nogle leveringsproblemer, som har forsaget mangel på dele, og det har ramt os på marginerne i tredje kvartal. Men vi tror, at vi kan løse problemet indenfor den nærmeste fremtid, siger han.
EBITDA-marginen før særlige poster endte på 11,1 pct. mod 14,4 pct. i samme periode 2021.
Det var særligt den professionelle forretning, som gik 10,8 pct.point frem, der trak væksten op. Forbrugerdivisionen gik 29,6 pct. ned, men som topchefen pointerer, er det en mindre del af forretningen.
På trods af, at alting bliver dyrere. Så er Nilfisk fortrystningsfulde for fremtiden, da ordrebogen fortsat er rekordhøj. Og selskabets 2026-plan kører, som den skal.
– Vi har set god fremgang på implementeringen af de nye strategier i tredje kvartal, så vi føler os sikre i, at vi bygger nogle stærke vækstplatforme til vedvarende vækst fremadrettet, fortæller Torsten Türling.
.\\˙ MarketWire