Del artiklen:

Lego og Ecco skifter ligesom Danfoss CEO her i første halvår 2017. De nye topfolk afløser usædvanligt succesfulde forgængere.

Det er en udfordring som ikke bliver mindre af, at væksten pludselig er presset i både Lego og Ecco og af, at forgængerne fastholder magtfulde positioner

At gøre en succes endnu større kan være mindst lige så udfordrende for en ny CEO, som at gå i gang med en turnaround. Og det bliver ikke nemmere, når man bliver kigget over skulderen af en stadig magtfuld forgænger, og når mange års vækst allerede er begyndt at aftage. De nye topchefer i Lego og Ecco, der er tiltrådt her i foråret, skal løse deres opgaver under disse svære grundvilkår. Deres ansættelse er en del af den bølge af forandring, der her i foråret har præget de store familieejede jyske virksomheder. Bali Padda er i januar tiltrådt som ny topchef for Lego, hvor han afløser Jørgen Vig Knudstorp, der har ledet Lego siden 2004, og som nu bliver arbejdende bestyrelsesformand.

Steen Borgholm er her i maj tiltrådt som ny topchef for Ecco, hvor han afløser Dieter Kasprzak, der har været topchef i 13 år, og som nu vil hellige sig design- og udviklingsopgaver i koncernen. Og endelig tiltræder Kim Fausing i juli posten som ny topchef for Danfoss, hvor han afløser Niels Bjørn Christiansen, der har været Danfoss’ topchef siden 2008, og som tilsyneladende trækker sig helt ud af virksomheden. Kim Fausing bliver chef for en virksomhed, der i de første tre måneder af 2017 har opvist større vækst end i mange forudgående kvartaler. Men de to hidtil så ustoppelige vækstmaskiner Lego og Ecco har fået nye udfordringer, der afspejler sig i valget af de to koncerners nye topchefer.

KLAR TIL STØRRE UDSVING
På sin vis forekommer de nye CEO’er godt forberedte: Med deres baggrunde ser de ud til at være klar til at håndtere udfordringerne i form af markante markedsforandringer og mere svingende vækst, som allerede har vist sig. Bali Padda er ekspert i tilrettelæggelse af produktion og har med den kompetence været medvirkende til at skabe og styre den succes, som Jørgen Vig Knudstorp har stået for i Lego med sin hæsblæsende vækststrategi. Væksten bremsede hårdt op i andet halvår 2016. En helårsvækst på 6 procent ser ikke katastrofal ud efter flere år, hvor konstante tocifrede vækstrater var blevet normen. Med ved at sammenholde udviklingen i halvåret 2016 med helåret kan man se, at væksten i de sidste seks måneder af 2016 dykkede til 2,8 procent – kun en smule mere end inflationen. Lego skal i højere grad rustes til en opbremsning eller måske rettere til en stop-and-go udvikling, som det også skete omkring århundredeskiftet. Derfor er det ikke overraskende, at en ekspert i produktionsplanlægning afløser en begejstret vækstprofet som topchef.
I Steen Borgholm har Ecco nu fået en topchef med indgående og direkte lokalt kendskab til Eccos markeder i både Europa, Nordamerika og Asien og med solid international ledelsesuddannelse. Han kommer netop som forudsætningerne for adskillige årtiers stabil vækst er ved at skride. Ecco konstaterer, at der er en new normal for skobranchen: ”Langsom vækst, øgede forretningsomkostninger og stigende konkurrence mellem kanalerne, der skaber erosion af marginerne.” De meget store producenter af sportsudstyr som Adidas og Nike er i stigende grad direkte konkurrenter. Dieter Kasprzak, der i over et årti har skabt stabil vækst med sin produktfokuserede tilgang, afløses derfor af en afløser med tæt føling med markederne og nye afsætningskanaler, ikke mindst e-commerce.

Læs resten af artiklen her.

læs hele udgivelsen her

Morten A. Sørensen

 

Del artiklen: