Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

IDdesign varsler ny brandstrategi

Henrik Denta

fredag 28. september 2018 kl. 19:49

Artikelserie om fremtidens detailhandel: IDdesigns nye direktør er klar med den kriseramte møbelkoncerns nye strategi. Fyringer, omplaceringer og fælles drift er nøgleordene. Men kæderne beholder hver deres navn, selv om det oplagte havde været at tage skridtet fuldt ud og kun bruge penge og markedsføringskræfter på ét brand. Den nye direktør fortæller her om baggrunden for beslutningen, og han varsler en ny brandstrategi, som endnu er hemmelig.

”Det er vores vurdering, at det er god service for kunderne, at vi gennem navnet på facaden fortæller, hvad de kan forvente, når de går ind i en af vores forretninger”.

Sådan siger den nye direktør Rami Jensen fra IDdesign, der er ejet af Lars Larsen og Jysk-koncernen og som står bag møbelkæderne Ilva og Idemøbler. Men Lars Larsen selv har ikke været i stand til at overføre sine ellers legendariske købmandsevner til møbelkæden, der har givet dundrende underskud under hans ejerskab.

Derfor trak han sig som formand i foråret, direktøren for IDdesign gik selv, og Lars Larsen håndplukkede sit eget direktionsmedlem fra Jysk, Rami Jensen, og sendte ham over til møbelkæden med besked om at rydde op og få kæden til at tjene penge igen.

Rami Jensen har siden han for 20 år siden startede som butikselev i Jysk arbejdet sig op igennem Jysk-koncernen og vist sig værdig til den tillid, Lars Larsen har vist ham. Han var medlem af direktionen i tre et halvt år med ansvar for netop forretnings- og konceptudvikling inden han i maj i år blev bedt om at overtage møbelkoncernen IDdesign.

Det bliver dog ikke i år, at kæderne kommer til at give overskud, siger Rami Jensen. Men hvornår det så skal ske, vil han ikke sætte dato på.

I denne uge kom han så med den nye strategi for møbelkæden. 47 stillinger bliver nedlagt og forhåbningen er, at så mange som muligt kan blive omplaceret måske i Jysk-koncernen. Tilbudsaviserne lægges sammen og bliver fælles. Men den trykte tilbudsavis vil stadig blive produceret, selv om andre detail-forretninger har droppet den til fordel for digitale udgaver. Og bagvedliggende funktioner som onlinetjenester, marketing, koncept og butiksdrift lægges sammen for at fjerne kompleksitet i virksomheden. Tidligere er logistik og økonomi allerede lagt sammen.

Men navnene og facadeskiltene beholdes. ”Idemøbler har mange forretninger tæt på kunderne, men butikkerne er ikke så store. Der er færre Ilva-forretninger, til gengæld er de langt større og ligger så i køreafstand uden for byerne”.

”Dermed bliver Idemøbler fremover det lokale forretningssted med et relevant udvalg fra det store sortiment. For kunderne er det en styrkelse af deres lokale Idemøbler, at de får tilgang til det fulde sortiment. ILVA kan vise flere møbler og et større udvalg, og kunderne kan her få endnu mere inspiration i butikkerne”, fortæller Rami Jensen.

Et eller to brands?

Direktør og stifter af rådgivningsvirksomheden IDna Group Anne-Mette Højland satte for nylig i Økonomisk Ugebrev spørgsmålstegn ved værdien af at opretholde de to brands.

”Spørgsmålet er, om værdien af de to brands er så stærk, at det giver mening at have dem begge. Helt generelt er det dyrt at vedligeholde to brands”.

Det medgiver Rami Jensen generelt, men kun hvis de to brands har meget differentierede profiler. Ved at opretholde begge brands og navne på de respektive facader bliver der sendt et klart signal til kunderne om, hvad de kan forvente, når de går ind af døren i den pågældende butik, mener han.

Anne-Mette Højland efterlyste også, at kæderne meget klarere fortalte, hvad de stod for og hvad kunderne kan forvente.

”Tilbage i slutningen af 80’erne og op gennem 90’erne var Ilva noget specielt. Deres møbler var ofte farvestrålende, og det gik igen i deres omfangsrige og eftertragtede kataloger. Folk gik tit en tur i Ilva for at ose, og købte ofte blot noget af deres store udvalg af tilbehør. Men kunderne kom i butikken. Alt det er væk. Ilvas profil er visket helt ud”, sagde hun til Økonomisk Ugebrev.

Det billede genkender Rami Jensen. ”Kommunikationen er blevet mere smal og uden så meget historiefortælling og uden en masse andet end nogle gode tilbud”, siger han i dag. Men hvad den nye historiefortælling så skal være, vil han ikke ud med endnu, først i løbet af uge 43, hvor Ilva og Idemøbler vil lancere en ny kampagne.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Nyt job
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Nyt job
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank