Den sjette Netto-butik i Danmark med kædens nye koncept er netop indviet. I løbet af de kommende år er det ambitionen, at alle Nettos butikker i alle fire lande blive opgraderet og lagt om. En plan til flere milliarder kroner, fortæller kædens direktør Michael Løve.
Netto-butikken i Århus blev den sjette butik i rækken, der sidste måned blev indviet med kædens nye koncept. Nye farver, ny belysning, ny sammensætning af sortimentet og en anderledes og hurtigere oplevelse at gå gennem butikken er nogle af de centrale nøgleord. Det kan ligne en opgradering af det velkendte discount-koncept, men tankegangen bag er langt dybere og mere bekosteligt, fortæller Nettos direktør Michael Løve.
”Inden årets udgang er ti butikker i Danmark blevet ændret og lagt om. Det samlede budget for alle vores 1300 butikker, inklusive de 500 butikker i Danmark, løber op i flere milliarder kroner. Det præcise beløb kendes ikke nu, men der er stor villighed i Salling Group til at investere i fremtidens discount-forretninger,” siger han.
Fordel i ejerskabet
Netop det i dag at være ejet fuldt ud af en fond betragter han som den store fordel i det stadigt mere konkurrenceprægede discount-marked, hvor priserne ikke længere er den udslagsgivende faktor.
”10 procent af vores overskud går til velgørende formål. Resten bliver geninvesteret i forretningen. At være ejet af en fond betyder, at vi kan tænke langsigtet og investere langsigtet,” siger Michael Løve.
En typisk måde at sammenligne discountforretningerne på i dag er at gå på indkøb og fylde kurven med de samme varer fra alle forretningerne og så sammenligne den endelige pris på indkøbet. Og den afslører, at der er minimal forskel på priserne i discountforretningerne.
”Tidligere handlede discount om pris og atter pris. I dag er prisen en hygiejne-faktor, en license-to-play i discount-markedet. Det kræver meget mere at tiltrække kunderne i dag,” siger Michael Løve.
Der er stadig varer, der ligger i papkasser, men mere organiseret end tidligere. Nettos svar på udfordringen er mere frugt og grønt allerede ved indgangen, hvor kunderne også kan finde convenience-fødevarer og fersk kød: De mest nødvendige ingredienser til aftensmaden. Herfra er der så lavet en hurtig gennemgang til kasserne.
”Netto er et virkelig stærkt brand, og de seneste mange år har vi nok fokuseret meget på at øge effektiviteten, og det er vi blevet gode til. Men kundernes behov udvikler sig, og nu var tiden kommet til at gå alting igennem og genopfriske den oplevelse, vi ønsker kunderne skal have,” siger Michael Løve.
Han frygter ikke truslen fra online dagligvareindkøb, selv om måltidskasser og dagligvarehandel vinder frem på nettet. ”I alle de lande, vi plejer at sammenligne os med, er det online-handel, der stiger mest målt i procent. Men kigger vi på væksten i kroner og ører, er det stadig discountforretningerne, der står for den største vækst, også fremadrettet. Online-handel er godt for de kunder, der planlægger deres indkøb i god tid. Men kunder vil altid stå og mangle noget, de skal bruge i aften eller i morgen, eller handle varer til en god spot-pris. Det vil ikke ændre sig de næste mange år,” siger Michael Løve.
Madspild-app
Han har selv en fortid i SuperBrugsen, der har annonceret kraftigt satsning på en digitalisering af dagligvarehandelen. Netto har selv en madspild-app, hvor kunder kan se, hvilke varer der er på vej til at blive smidt ud i deres lokale butik, og som sælges til stærkt reduceret pris. Men der er meget mere på vej, siger Michael Løve.
”En madspild-app er relativ simpel at lave og godt for både Netto, kunderne og samfundet. Men vi arbejder også på langt mere omfattende løsninger. Hvad de er, skal jeg nok fortælle, når vi er klar med dem.”
”Alt tilsiger, at de fysiske butikker også er fremtiden. Så vi frygter ikke konkurrencen fra online-handel. Vi omfavner dem. Måske jeg om 15 år vil blive tvunget til at æde de ord i mig igen. Men det må blive til den tid,” siger Michael Løve.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her