A.P. Møller-Mærsk leverede et halvårsregnskab, hvor bundlinjen er betydelig bedre, end analytikerne havde forventet. Fremgangen er i høj grad hentet på interne effektiviseringer i et ellers udfordret marked. Der er dog meget lang vej igen, før den ekstremt høje aktiepris kan retfærdiggøres.
Ifølge regnskabet blev overskud per aktie (EPS) 7 dollar i forhold til analytikernes forventning på minus 3,8 dollar, ifølge konsensusestimater fra StreetEvents data from Refinitiv (tidligere ThomsonReuters). Resultat før skat blev i kvartalet 246 mio. dollar mod tæt på nul i årets første kvartal.
Efterfølgende har flere analysehuse opjusteret deres forventninger, ikke mindst fordi resultaterne denne gang indikerer, at rederikoncernen høster resultater af interne forbedringstiltag, så fremgangen ikke kun er baseret på markedsmæssig medvind.
”Mærsk viser god fremdrift i årets andet kvartal, på trods af markedsmæssige udfordringer,” siger shippingeksperten Lars Jensen fra konsulentfirmaet SeaIntelligence Consulting. Han fremhæver, at Mærsks profitabilitet på Ocean-segmentet, med en EBITDA-margin på knap 15 procent, nu er kommet på niveau med performance hos den store tyske konkurrent Hapaq-Lloyd.
Optimistiske analytikere
Mærsks ledelse fastholder forventningen til årsresultatet i 2019, som lyder på et EBITDA-overskud på omkring 5 mia. dollar, hvoraf en stor andel kommer fra ændringer af regnskabsstandard IFRS 16 i forhold til 2018-resultatet. Alligevel synes der også at være meget langt til en overskudssituation, som kan retfærdiggøre den aktuelle aktiekurs, som svarer til en tårnhøj værdiansættese.
Aktieanalytikerne, der følger Mærsk-aktien, har været meget optimistiske om koncernens fremtidige overskudsudvikling, men først tre år ude i fremtiden. Og de samme analytikere har de seneste år nærmest måned for måned nedjusteret deres forventninger, og samtidig udskudt deres positive overskudforventninger endnu mere.
Eksempelvis lød analytikernes overskudsforventninger for 2019 i starten af året på en earning per share på 755 kr. Men efter de vedvarende nedjusteringer over året lyder forventningen nu på 119 kr. per aktie. På samme måde er der sket en næsten tilsvarende parallel forskydning nedad for overskudsforventningerne i 2020, 2021 og 2022.
For 2022 ser analytikerne efter samme nedjusteringer nu et overskud per aktie på 566 kr., svarende til en Price/Earning på 12.
Spørgsmålet er, om halvårsregnskabet kan blive det første opgør med analytikere, der vedvarende nedjusterer deres forventninger, men alligevel holder et optimistisk estimat så langt ude i fremtiden, at det ret beset er gætværk?
Ifølge Lars Jensen skyldes det forbedrede resultat i høj grad, at ledelsen har haft streng fokus på lønsomhed – på bekostning af volumen og markedsandele. Volumen steg 1,4 procent, hvilket var under den generelle markedsvækst: ”Mærsk har endnu engang reduceret den globale markedsandel. Men det har til gengæld også skabt grundlag for en lille rateforhøjelse, mens de generelle rater ellers har været under pres,” siger Lars Jensen.
Længere på literen
Han påpeger også, at Mærsk i ganske betydelig grad har øget brændstofeffektiviteten i containerflåden. Mens bunkerprisen (brændstofprisen) i gennemsnit er steget 8,5 procent, er brændstofforbruget samtidig reduceret med 7,5 procent. Lars Jensen har beregnet, at brændstofforbruget per TEU-mile er forbedret med hele 8 procent, gældende for både nye og gamle skibe.
I forhold til analytikernes forventninger kom Mærsk ud med en lidt lavere omsætning, på 9,63 mia. dollar mod forventningen på 9,80 mia. dollar. EBITDA blev ca. 100 mio. dollar højere end forventet, på 1,38 mia. dollar, især trukket frem af Ocean, altså containershipping, mens terminals skuffede med et EBITDA-resultat på 226 mio. dollar mod forventet 253 mio. dollar.
CEO Søren Schou sagde efter regnskabsaflæggelsen, at ledelsen nu er parat til at træde på speederen på den landbaserede logistik-forretning. Koncernen har tidligere sat et mål om balance mellem logistik og container. I dag er containerforretningen ca. fem gange større end logistikforretningen, og derfor varsler ledelsen også, at der kommer opkøb indenfor logistik. I en tidligere strategianalyse af Mærsk har Lars Jensen udtrykt skepsis overfor Mærsks strategi om at levere fra dør til dør, og han efterlyser langt mere fokus på kundeservice, hvis man skal udfordre speditørerne i de yderste led.
Læs tidligere analyser af APM her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her