Search- og selectionbranchen har stortrivedes i 2018, og festen er ikke helt slut endnu. Forude venter dog en sværere periode, hvor nogle af de mindre spillere i markedet sandsynligvis vil lukke og slukke. Brexit og problemerne i den tyske bilindustri melder sig, og i USA er aktiviteten så tårnhøj, at det næsten kan gå ned ad bakke herfra. Det vurderer Peter Gramkov, country manager for Russel Reynolds i Danmark. Han kan glæde sig over, at særligt hans eget selskab for tiden vinder frem på bekostning af de andre medlemmer af branchens globale top 5.
”Vi havde et rigtigt godt 2018. Globalt set var det vores bedste år siden 1999. Vi voksede 22 pct. Det kom bag på alle, for normalt er væksten kun 5-9 pct. Vi var også den af de fem store, der voksede mest. (De øvrige fire er Spencer Stuart, Egon Zehnder, Heidrick & Struggles og Korn Ferry, red.) Men det vigtige er egentlig, at alle de fem store voksede rigtigt meget, og mere end de har gjort før. Så 2018 var et exceptionelt godt år for den globale search- og selectionbusiness,” siger Peter Gramkov, og fortsætter:
”Vi har et relativt godt indtryk af, hvordan det går vores konkurrenter, og det er gået lidt bedre for os end for dem. Vi har også været meget ekspansive. På globalt plan har vi ansat konsulenter, og det er jo sådan, du skaber vækst. Du tager folk fra konkurrenterne.”
BREXIT SKABER NERVØSITET
ØU: Hvad er årsagen til den store fremgang, for branchen som helhed og for jer selv? ”Der er et par ting i det. For det første er USA on fire. Jeg kommer netop fra et europæisk ledermøde, hvor den nordamerikanske chef var til stede, og man må bare sige, at year to date har USA også været fantastisk i 2019. Omsætningen er næsten dobbelt så stor, som den er i vores europæiske forretning. Så USA er en motor, både i profitabilitet og i vækst. For det andet så vi i 2018, at brexit endnu ikke påvirkede resultaterne, i hvert fald ikke i vores forretning. Den gik meget pænt frem i UK. Det, jeg ser nu, men som endnu ikke ses i tallene, er, at den tyske automobilindustri påvirker vores forretning, og at også brexit skaber en nervøsitet i vores europæiske forretning, fordi UK er så stor en del af den.”
”Også i Danmark var 2018 et godt år. Hos os så vi væksten to steder. Dels i health care og life science, som i dag udgør 20-25 pct. af forretningen. Den var næsten ingenting for blot fem år siden. Og dels ser vi væksten i financial services.”
I et indlæg i Børsen onsdag skriver du om en undersøgelse, I har foretaget, og som viser, at et stort flertal af erhvervsledere i verden venter recession. Er det noget, I mærker i jeres forretning? ”Det er jo virksomhedslederne, der siger det, og jeg kan ikke se det i min forretning. Jeg kan ikke se en afmatning. Vi tror, at der kommer en eller anden justering i løbet af de kommende 12 måneder, og nogle af mine kolleger i udlandet kan se det. Men vi ser det altså ikke i Danmark. Jeg ser fortsat positivt på 2019, og vi har hyret, og vi kommer til at hyre yderligere to indehavere i år. Så jeg ser fortsat vækst.”
FORBEREDT TIL KRISE
I indlægget i Børsen fortæller du også, at meget få erhvervsledere føler sig klædt på til den recession, de tror kommer. Du råder dem til at forberede deres teams på dårligere tider og at sikre, at organisationen er agil. Hvordan ligger det med det hos Russel Reynolds – har I taget jeres egen medicin, så I er forberedte? ”Det vil jeg mene, vi er. Vi har også lært at historien. Jeg har været med i 19 år, så jeg kan huske justeringerne i både 2001 og 2009. For ti år siden var der dramatiske tilpasninger i branchen. Bunden gik ud af markedet, og et sted mellem 30 og 40 pct. af aktørerne forsvandt frem til 2012. Først da begyndte der igen at komme nye til. Noget tilsvarende, men ikke så dramatisk, forestiller vi os vil ske nu.”
”Tendensen er, at når der er recession i markedet, sker der to ting: De erfarne konsulenter forsvinder ikke, men de nye aktører på markedet forsvinder, så der sker en konsolidering. Branchen er utroligt cyklisk. Vi følger aktiemarkederne og konjunkturerne med en forsinkelse på tre til seks måneder,” slutter Peter Gramkov.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her