Oprydning prægede regnskabsårets første kvartal. Aktien er nu dykket 80 procent siden starten af 2018. Kun to nye produkter er klar til det vigtige julesalg, og de skal trække læsset, indtil den nyudnævnte adm. direktør kan få selskabet tilbage på ret køl. Likviditeten ser anstrengt ud.
Tirsdag i denne uge kom meddelelsen om, at det danske børsnoterede elektronikikon Bang & Olufsen skifter topchef. Ud ryger CEO Henrik Clausen, efter tre år på posten. Og den nye mand er allerede på plads. Kristian Teär startede hos B&O onsdag i denne uge. Ifølge erfarne headhuntere betyder det hurtige skifte, at bestyrelsesformanden allerede for to-tre måneder siden gik i gang med at finde nye topchef til B&O i Struer.
Men det har også været oplyst, at Henrik Clausen ikke så sig selv som langsigtet CEO for selskabet. Under alle omstændigheder er det ikke den store overraskelse, når alt kommer til alt, at der sker et CEO-skifte. Aktien er siden starten af 2018 dykket fra kurs 180 til senest 36 kroner, svarende til et kursfald på 80 procent.
GAMLE SKADER
Økonomisk Ugebrev skrev i en artikel den 7. september i år under overskriften ”Overlever Henrik Clausen som B&O’s topchef?”, at ”på generalforsamlingen i Bang & Olufsen kom bestyrelsesformand Ole Andersen med en uhørt hård kritik af sin egen topchef Henrik Clausen for ikke at eksekvere på den lagte strategi. Manglende klarhed om fremdrift i aftaleindgåelse med nye highend-distributionspartnere og lanceringer af nye produkter skaber (igen) usikkerhed om selskabets overlevelse.”
I det netop aflagte regnskab for regnskabsårets første kvartal, frem til 31. august 2019, storskuffede selskabet indtjening endnu engang. Men ifølge analytikere var det langt hen ad vejen ”gamle skader”, som ledelsen ikke har oplyst særligt godt om.
Overordnet dykkede salget med 30 procent, til 419 mio. kr. og det var mere end forventet. Ledelsen forklarer, at faldet blandt andet skyldes afvikling og oprydning i lagre af gamle produkter, som har betydet rabatsalg til markant lavere salgspriser end normalt. Der har også været længere rentefrie kreditter til tredjepartsforhandlere end normalt, og der ligger her stadig en betydelig kreditrisiko, som kan udløse senere tab. I det hele tager er der stor usikkerhed om soliditeten hos mange af B&O’ monobrand forhandlere, og om de overhovedet har likviditet til at købe ind i de nye produktlanceringer.
B&O står uden tvivl foran nogle ekstremt vigtige kvartaler. Lige nu nærmer vi os julen, og det plejer at være et godt kvartal, idet B&O her sender nye produkter ud i butikkerne. Sidste år landede omsætningen i kvartalet op til julemåneden med en omsætning på 909 mio. kr., hvilket dog var påvirket af flere engangsforhold.
NYE PRODUKTER
Økonomisk Ugebrev beskrev i den seneste gennemgang af selskabet, at det var tvivlsomt, om de varslede nye produktlanceringer nåede med i julehandlen. Det ligger nu fast, at der kun er et par nye produkter klar til jul: For det første det nye tv Beovision Harmony, som allerede blev fremvist i maj. For det andet såkaldt sound bar, som B&O fortalte om for nogle uger siden. Det er en lydenhed af høj kvalitet til at sætte ind på undersiden af tv’et.
De to nye produkter, som sendes på gaden i oktober og november, skal være med til at redde julehandelen i år, og ledelsen har varslet, at de vil få indtjeningseffekt i det igangværende kvartal. Kvartalets salg er dog meget usikkert, og det vil i høj grad afhænge af eventuelle forudbestillinger og i stedet for, lageropbygning i B&O’s egne 500 butikker.
Danske Banks aktieanalytiker Poul Jessen, som har fulgt B&O i mange år, ser både store muligheder og forretningsmæssige risici forude. Afgørende bliver salget de kommende kvartaler, og her vurderer han, at udfaldsrummet er meget stort, lige fra massivt pres på likviditetsbufferen til at året ender med positivt cash flow.
Han vurderer, at den nye sound bar kan blive vigtigt for de kommende kvartaler: ”For det første er sound bar-produkter til tv et stærkt voksende marked. For det andet bliver den nye sound bar, Beosound Stage, også solgt i tredjepartsbutikker, og altså ikke kun B&O’s egne forretninger.”
B&O har under alle omstændigheder brug for nogle succeser meget snart. På den seneste generalforsamling sagde bestyrelsesformand Ole Andersen blandt andet: ”Vi formåede ikke at gennemføre den nødvendige omstilling med den hastighed, vi havde forventet, og vi må konkludere, at problemerne i væsentligt omfang var relateret til vores egen eksekvering af strategien. Vi har ikke været hurtige nok til at udvide vores tilstedeværelse hos de rigtige multibrandbutikker, ligesom vi heller ikke har fået etableret tilstrækkeligt med nye monobrandbutikker og shop-in-shops på de rigtige lokationer.”
FEJLCASTET DIREKTØR
Den nu afgåede CEO Henrik Clausen har uden tvivl ikke løftet denne opgave godt nok. Og analytikere vurderer, at han var en klar fejlcasting til opgaven i B&O, mens man ser den nye CEO som langt mere oplagt med de kompetencer og erfaringer, han har med i bagagen.
Kristian Teär (55) har senest været i det schweiziske selskab Logitech, hvor han i fire år var Vice President for EMEA og havde ansvaret for salg, marketing og distribution af 13 produktlinjer. Tidligere var han global Chief Operating Officer for BlackBerry med hovedsæde i Canada. Forinden det havde han ledelsesstillinger hos henholdsvis SonyEricsson som Executive Vice President med globalt ansvar for salg og marketing og som regional President i Ericsson for Sydøstasien, det tysktalende Europa og Centralamerika. Kristian Teär bor i dag i Schweiz, men flytter snarest til Danmark, oplyses det.
På den korte bane har B&O fortsat store udfordringer. Den nære problem er, at det har trukket ud med nye produktlanceringer, også selvom ledelsen tidligere har varslet en pause på grund af overgang til en ny teknologiplatform.
Ole Andersen har tidligere udtalt, at den store bølge af nye produktlanceringer vil komme i regnskabsårets anden halvdel, det vil sige fra starten af det nye år. Selskabet fortæller dog ikke præcist om, hvornår og hvad. Men selskabet har givet en sporing af, at de nye produkter blandt andet vil omfatte segmenterne ”Flexible Living” og ”Onthe-go” og at der vil være tale om de første produkter fra den nye teknologi-platform.
Spørgsmålet er så, hvor lang tid B&O har til at genoprette forretningen, før kassen begynder at løbe tør. Det er ikke længe siden, selskabet havde over 1 mia. kroner i kassen. I den seneste analyse påpegede vi, at selskabets likviditetsreserve de seneste kvartaler er sunket betydeligt. Ved udgangen af august dykkede kassebeholdningen igen, til 275 mio. kr., mod 472 mio. kr. i starten af kvartalet, hvoraf halvdelen af likviditetstrækket skyldes en øget arbejdskapital.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her