I det skjulte er de store skadesforsikringsselskaber begyndt at konkurrere på pris for at tiltrække nye kunder. Det sker efter flere år med faldende markedsandele hos de store. Tidsbegrænsede rabatter gives via storkundeaftaler, og nuværende kunder betaler fuld pris. Afgået CEO Søren Boe Mortensen udpegede efter Q2 ”synderne”, der har sparket gang i priskonkurrencen.
Efter flere år med vigende markedsandele er flere af de store forsikringsselskaber begyndt at prisdumpe for at tiltrække nye kunder og igen kapre markedsandele. Som beskrevet i den første del af Økonomisk Ugebrevs tema om skadesforsikring i den seneste udgave har de store selskaber over en bred kam mistet markedsandele over de seneste år.
Ved den forrige investorpræsentation efter Q2-regnskabet i august sagde daværende CEO Søren Boe Mortensen, at konkurrencen var under skærpelse (”The competitive environment out there is absolutely increasing”). Bemærkningen udløste et opfølgende spørgsmål fra en analytiker, hvor Søren Boe Mortensen svarer:
”When I mention the improved competition in the market, we see that the major players in the market have been more focused on regaining their market share thatnwe have seen for some years and that we can see in the market of course. That is new over the latest six months or something like that so that is our impact.”
STADIG EN UDFORDRING
På et opfølgende analytikerspørgsmål svarer Søren Boe Mortensen: ”I think it is the two biggest players which have been (… ) more focus on the growth, than they have had for many years, I think, so we can feel that in the market and of course we will react and we are reacting on that.” Søren Boe Mortensen bekræfter altså, at Alm. Brand allerede i august også selv går mere offensivt til markedet end tidligere.
Efter Q3-regnskabet sagde den nye CEO Rasmus Werner Nielsen om konkurrencesituationen: ”We obtained income increases slightly short of our expectations, partly explained by the very competitive environment but of course we also need to evaluate on an ongoing basis what we can do to attract new customers and to drive price and product mix improvement in order to stimulate growth.” Allerede efter Q2 udpegede Søren Boe Mortensen de to største aktører som dem, der har sparket priskonkurrencen i gang. Analytikere bekræfter, at der er tale om Tryg og Alka, som Tryg som bekendt nu har overtaget.
Trygs CEO Morten Hübbe siger til denne vurdering: ”Vi er ikke i nærheden af at indlede en priskrig. Vores vækst skyldes primært et godt salg gennem vores danske og norske partneraftaler som f.eks. FDM, Nito, og Obos. Derudover har vi de seneste to år udviklet 60 nye produkter, som kunderne har taget rigtig godt imod – kunderne kø-ber med andre ord flere produkter hos os.”
Under alle omstændigheder synes Tryg at tage markedsandele fra de andre store aktører, også hvis man korrigerer for tilkøbet af Alka oktober sidste år. I Q3-regnskabet oplyser Tryg, at bruttopræmierne i Q3 steg 6,8 procent ekskl. bidrag fra Alka. Det oplyses også, at væksten på privatkunder var 8,6 procent efter prisjusteringer i 2019, som vil blive afløst af ”significant price increases in 2020.” Tryg oplyser, at de ”signifikante pristiltag” alene vedrører industrikunder på grund af dårlig lønsomhed.
FALDENDE AKTIEKURSER
Tilsvarende var væksten i de andre selskaber langt mere moderat: I Alm. Brand var den 1,6 procent, og i Topdanmark var den 2,0 procent. Der oplyses ikke kvartalstal for Codan. Men ifølge halvårsregnskabet for Codans engelske moder, RCA Insurance, blev præmieindtægterne øget med knap 1 procent fra første halvår 2018 til første halvår 2019. Aktieanalytikere, der følger skadesforsikringsselskaberne, mener, at det endnu er for tidligt at erklære åben totalkrig mellem forsikringsudbyderne, efter mange års våbenhvile. Analytikerne kalder det ”Alka”-modellen, når selskaber først dumper priser for at tiltrække nye kunder, og efter nogle få år sætter forsikringspræmierne op igen. Erfaringen er, at det i den situation er let at hive de tabte kunder tilbage i folden, på grund af utilfredshed. Efter Q2 varslede Søren Boe Mortensen, at Alm. Brand kunne være tvunget til at gå samme vej for at tiltrække nye kunder.
Hvis trenden breder sig til flere selskaber, vil det være et opgør med den branchepraksis, der har været om ikke at flytte for meget rundt på kunderne mellem de enkelte selskaber. Det koster nemlig markant øgede erhvervelsesomkostninger.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her