Globale Megetrends 2020: En af de kommende års store megatrends ventes af blive en langt større udbredelse af det, som nu kaldes ”Uberization”. Ligesom taxabranchen er under hårdt angreb fra Uber, vil mange andre industrier blive udfordret af, at købere og sælgere finder direkte sammen via en uafhængig netværksplatform. Eksperter forventer, at vi kun har set starten på en global trend, hvor etablerede industrier vil transformeret.
De såkaldte peer to peer-services (P2P) forventes de kommende år at ændre mange af de traditionelle markedsvilkår i en stribe brancher, både når det gælder samhandel mellem virksomheder, men endnu mere ved samhandel mellem forbrugere. Man kan sige, at netværksøkonomien vil udvikle sig til at blive en “burning platform,” som ændrer spillereglerne i mange brancher, og også i industrier, som fortsat tror, at de kan leve en mere eller mindre beskyttet tilværelse.
Ligesom for samkørselsnetværket Uber og boligformidleren AirBnb er princippet i den nye online platforms-økonomi, at platformen fungerer som et clearinghouse mellem købere (forbrugerne) og sælgere (udbyderne) af varer, services og information – med henblik på af gennemføre en effektiv og billig udveksling.
PROBLEMER MED MYNDIGHEDERNE
Velkendt er det, at både Uber og AirBnb har distruptet hele industrier, og de effektive platforme har skabt nye arbejdspladser og udfordret markedsnormer, der har givet billigere priser for forbrugerne. Det er også velkendt, at især Uber er kørt ind i problemer med myndighederne i mange lande, dels på grund af manglende klarhed om skatteforhold og forsikringer, og dels på grund af ønsket om at beskytte et planstyret erhverv.
Eksperter forventer, at platformsøkonomien vil brede sig til mange flere brancher det kommende årti. Ikke mindst blockchain ventes at udløse et kæmpestort nyt potentiale for at uafhængige parter, altså købere og sælgere, kan mødes direkte uden mellemmænd, og udveksle ikke kun varer, service og information, men også penge, kontrakter og ejendomsrettigheder. Disse nye muligheder ligger ikke langt ude i fremtiden, og de skaber grundlæggende en burning platform, altså risiko for en alvorlig disruption af traditionelle virksomheders forretningsgrundlag.
Den nye P2P-økonomi er altså baseret på en decentraliseret model, hvor to individer handler varer, services eller andet direkte med hinanden, uden en fordyrende mellemmand. I P2P-økonomien er sælger normalt en privatperson eller en uafhængig aktør, som har adgang til de varer eller services, der formidles via platformen. I praksis kan man sammenligne den nye P2P-økonomi med et aktiemarked, hvor de private investorer som købere og sælgere mødes via en discounthandelsplatform, stort set uden kurtageomkostninger.
KAN DISRUPTE INDUSTRIER
Ifølge internationale analyser har nye, kapitalstærke online-platforme styrken og mulighederne til at køre etablere industrier over i løbet af få måneder. De repræsenterer altså en betydelig destruktiv kraft, hvor ellers stærke erhvervsvirksomheder bliver udraderet, da de ofte ikke vil have tid til at reagere i tide. Ikke mindst den fortsatte globale udbredelse af internettet med stadig højere hastigheder vil skabe endnu bedre grundlag for de nye platformsvirksomheder. Det er ikke en tilfældighed, at den gennemsnitlige levetid for selskaber i det amerikanske S&P 500-indeks var 33 år i 1964, men den i dag er dykket til 24 år og i 2027 ventes at være 12 år.
Platformsøkonomien er allerede veludviklet på en stribe områder: Et af de hurtigst voksende områder er peer to peer-lending via låneplatforme, hvor lånere og udlånere finder hinanden. De store internationale låneplatforme vokser i disse år kraftigt, og med et boost fra et af de store globale techfirmaer kan de traditionelle banker meget let blive udfordret på den lange bane. Også områder som e-learning og auktioner er for længst ramt af platformsøkonomien.
I den mere etablerede del af erhvervslivet er det opfattelsen, at vi kun står lige ved starten af en ny platforms-æra, hvor også de store virksomheder bør udvikle en platformsstrategi, ved siden af den eksisterende forretning. Et eksempel på denne strategiske vej er A.P. Møller – Mærsks etablering af en onlineplatform med åbenhed om priser. Den nye tjeneste Spot blev lanceret i sommer, og den giver på den ene side mere åbenhed om priser, og på den anden side giver de slutkunderne mulighed for at springe speditøren over som et fordyrende mellemled.
Hugo Gaarden
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her