Selv om Carlsbergs omsætning kan falde 9 procent i 2020, står koncernen relativt stærkt i forhold til sine internationale rivaler. Det afgørende bliver, om den spare- og effektivitetstrænede virksomhed mentalt kan omstille sig til ny vækst på det rigtige tidspunkt.
Kan og vil Carlsberg gribe chancen? Det afgørende tidspunkt for bryggerikoncernen vil komme, når den tragiske coronakrise – forhåbentlig inden alt for længe – ebber ud. Så opstår muligheden for at tage et afgørende skridt op i bryggeriernes globale hakkeorden: ”A crisis is always followed by a redistribution of market share,” skriver det store tyske konsulenthus Roland Berger i en handlingsvejledning for krisen.
Men hvordan timer man sit exit ud af krisen, og hvordan udnytter man i den situation sine særlige konkurrencefordele til at vokse – ja til at vokse mere end konkurrenterne? Det er spørgsmålet for mange større danske virksomheder i disse uger. I forhold til mange af deres internationale konkurrenter står de forholdsvis stærkt med god soliditet og en begrænset gæld i forhold til indtjeningen.
Carlsberg relativt styrket
Carlsberg er et eksempel. At koncernen vil blive ramt af corona står klart: Data, der er indsamlet fra 12 analytikere siden 31. marts, viser, at omsætningen vil falde 9 procent, til 59,9 fra 65,9 mia. kr. i 2019, og EBIT-driftsresultatet til 9,2 fra 10,5 mia. kr. i 2019. Året kan blive noget vanskeligere, end topchef Cees ’t Hart forudså på generalforsamlingen i midten af marts, hvor han ventede encifret vækst i det organiske driftsresultat.
Efter et betragteligt kursfald ser mange analytikere imidlertid muligheder i aktien. Der er siden 31. marts noteret 11 aktuelle købs/outperformanceanbefalinger, 5 hold- og ingen salgsanbefalinger. Carlsbergs aktie er siden årsskiftet faldet mindre end de internationale konkurrenters, og efter Cees ’t Harts flerårige effektiviserings- og sparekur er nettogælden i forhold til indtjeningen på et niveau, der gør koncernen stærkere end konkurrenterne. Den er forholdsvist bedre i stand til at finansiere ny ekspansion.
Den organiske vækst har ikke været imponerende i forhold til konkurrenternes, og tidligere ledelsers store satsning på det russiske marked fremstår stadig som problematisk. Men der bør i 2020 vise sig muligheder for at udnytte den relative finansielle styrke til nye vækstinitiativer. Koncernen har i 2019 klaret sig godt på vækstmarkederne i Asien, der måske hurtigst kan komme igennem coronakrisen. At Carlsberg i 2019 måtte afgive sit mangeårige sponsorat for EM i fodbold til Heineken ligner nu nærmest en fordel, efter at EM i 2020 er udsat til 2021.
Vil koncernen så hurtigt kunne omstille sig og time nye fremstød på markedet rigtigt? De meddelelser om effekten af – og reaktionerne på – coronakrisen, der er kommet fra de store bryggerigrupper, antyder, at det måske ikke bliver helt nemt for den sparevante virksomhed.
Den 2. april udsendte Carlsberg en meddelelse, hvor udtrykket cost reductions nærmest som et mantra bruges igen og igen. Corona-krisen medfører, at der nu skal spares og effektiviseres endnu mere. Det er givetvis den sikre og foreløbig eneste rigtige vej.
Men meddelelsen fra Carlsberg sættes i relief af en meddelelse fra den større, mere profitable, men finansielt væsentligt højere gearede, rival, AB Inbev. AB Inbevs offensive meddelelse kom den 24. marts, og var en tillidserklæring til tiden efter krisen, lige efter at aktiemarkederne havde nået en (måske foreløbig) bund, og regeringer verden over begyndte at lukke en god del af bryggeriernes traditionelle afsætningskanaler.
Det paradoksale er, at Carlsberg og andre store virksomheder måske har endnu mere grund til at komme med tilsvarende tillidserklæringer. Men det vil nok, især efter corona-chokket, kræve et slags mentalt gearskifte igen at gå efter mere vækst.
Børskurs på analysetidspunktet: 792,80 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 870,00
Læs tidligere analyser af Carlsberg her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her