Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

100 fremstillingsvirksomheder om actions under COVID-19 krisen

Morten W. Langer

fredag 29. maj 2020 kl. 21:10

Økonomisk Ugebrev Ledelse bringer her uddrag af svar fra 100 ejerledede fremstillingsvirksomheder, om hvordan de har håndteret coronakrisen. Besvarelserne indgår i et forskningsprojekt på CBS, hvor de to CBS-forskere, professor Thomas Plenborg og lektor Jeppe Christoffersen fra CBS’s Center for Ejerledede Virksomheder på Institut for regnskab hver dag udsender spørgeskemaer til 500 ejerledede virksomheder for at tage pulsen på virksomhedernes oplevelse af COVID-19 krisen med aktuelle vurderinger.

En gennemgang af besvarelserne fra erhvervslivets SMV-underskov viser, at de fleste virksomheder, der har svaret, har reageret prompte på de nye udfordringer, da krisen pludselig opstod i marts. Som det fremgår af en gennemgang af de overordnede resultater fra projektet i søndagens udgave af Økonomisk Ugebrev Finans, har oplevelsen af situationen allerede forbedret sig betydeligt fra starten af marts til i dag.

I forskningsprojektet udsendes spørgeskemaer hver dag til 500 ejerledede SMV-virksomheder, så det er muligt at følge en udvikling over tid. Vi gennemgår her uddrag af svarene, som kommer fra fremstillingsvirksomheder, der er repræsentative både i størrelse og i økonomisk sundhedstilstand i forhold til det generelle erhvervsliv. Svarene er listet i den rækkefølge, som de fremgår af undersøgelsen, og alle svar også fra andre brancher kan læses her .

Virksomhed 1: ”Virksomheden sælger personlige hjælpemidler til personer med kroniske funktionsnedsættelser. Dette er kun i begrænset omfang påvirket af den krise mange andre virksomheder er ude i.”

Virksomhed 2 (Miss Bagel): ”Vi har fyret halvdelen af personalet og er i gang med at genansætte folk igen i mindre grad.

Virksomhed 3: ”Har lejet arbejdskraft i stedet for ansættelse, hvis der har været behov, og dermed været i stand til hurtig fleksibilitet.”

Virksomhed 4: ”Holder fast i de gode dyder og lancerer nye produkter og går efter mere ”nærkontakt” til markedet, så vi har fingeren endnu mere på pulsen i forhold til slutkunderne. Fokus på hvad der virkelig bidrager og giver værdi til markedet – anno 2020.”

Generelt afspejler hovedparten af svarene en underliggende optimisme og tro på, at markedsforholdene retter sig relativt hurtigt op igen. Mange virksomheder har tilsyneladende også mere fokus på offensive tiltag frem for nedskæringer og klynkeri.

Virksomhed 5: ”Vi kører ”business as usual”. Ingen specielle tiltag udover de nødvendige sundhedsmæssige forholdsregler og nogle udsatte genbesættelser af et par sælgerjobs.”

Virksomhed 6: ”Øget opsøgende salgsaktivitet. Forbedret marketingsmateriale og SoMe indhold samt introduktion af ny webshop.”

Virksomhed 7: ”Mere fokus på online salg og marketing.”

Virksomhed 8: ”Vi bestræber os på at være tættere på kunderne og arbejder med at øge visibility på ordrer og forecast. Bl.a. ved at aftale langsigtede ordrer.”

En del virksomheder har det selvfølgelig også vanskeligt og har måttet fyre ansatte. Men det er et klart mindretal af kommentarerne, der går i den retning.

Virksomhed 9: ”Afskedigelser.”

Virksomhed 10: ”Følger situationen og reagerer, hvis der opstår en mulighed for nye opgaver. Ellers intet specielt.”

Virksomhed 11: ”Alle er opsagt. Så tager jeg stilling til genansættelse når deres opsigelse udløber.”

Virksomhed 12: ”Afskedigelser + lønkompensation.”

Virksomhed 13: (By Mogensen ApS). ”Mange af vores produkter bliver solgt via web-shops – vi valgte derfor at reducere leveringstiden, således at man i dag kan få speciallavede produkter på mellem 5-8 arbejdsdage. Det har givet yderligere omsætning uden det har kostet på bundlinjen.”

Virksomhed 14: ”Hjemsendelser for mere end 50% af ansatte.”

Virksomhed 15 (Kuvatek A/S): ”Voldsom forøgelse af markedsføring med henblik på at være med i ALLE udbud der på mindste måde kan relatere til vores produkter.”

Virksomhed 16: ”We estimate that the corona virus pandemic will heighten the need for our products and therefore only plan a stronger advertisement strategy.”

Virksomhed 17: “Bliver nødt til at reducere vores udbudpris, således vi kan opnå et større kundegrundlag.”

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank