Coloplast er steget 12% siden 6. februar, hvor de aflagde 1. kvartalsregnskab. Det har bragt aktien i all-time-high. På nyhedsfronten har perioden stort set kun budt på en profitwarning, men det ser ikke ud til, at al risiko er indregnet.
Coloplast highlighter i profitwarningen, at man kun har set COVID-19 problemer i de 10% af forretningen, der er Interventional Urology (IU), mens de øvrige 90% er upåvirket.
IU har produkter som f.eks. penisimplantater og kvindelige underlivsnet, og problemet med disse produkter er, at de påvirkes af lavere antal ”elektive operationer”, dvs. ikke tvungne operationer, da hospitalernes ressourcer drejes imod COVID-19 bekæmpelse. IU-forretningen kan have tabt 30-50% af omsætningen i regnskabsårets 2. kvartal, og som aktionær kan man anskue profitwarningen fra flere vinkler:
1) Selvom elektive operationer vil komme tilbage, og der vil være oparbejdet en pukkel af ventende operationer, så vil sundhedssystemerne flere steder været presset på f.eks. medarbejderressourcer. Vi ser en risiko for, at IU ikke kommer så hurtigt tilbage, som Coloplast antager.
2) Vi har set flere medicoselskaber snakke om problemer med at få den nødvendige adgang til hospitalerne og lægerne for deres sælgere under krisen. Coloplast er en markedsandelsaktiecase, dv.s man skal ud og tage markedsandele i et 4-5% vækstende verdensmarked for at kunne nå de 7-9% langsigtet vækst, som man tror på.
3) Men ligegyldigt hvordan man ser på profitwarningen og presset på forventningerne, så står man tilbage med et selskab, der formår at vækste trods en massiv kæberyster til verdensøkonomien, og et selskab, som trods en markant salgsnedgang, alligevel ser ud til at redde marginen godt i land med kun en minimal nedgang. En salgsnedgang på 450 mio. kr. burde give ca. 300 mio. kr. lavere EBIT, hvis man antager en uændret bruttomargin og omkostningsniveau. Det implicitte EBIT-tab under den nye guidance (EBIT-margin sænket med 0-1 procentpoint) er til gengæld under 200 mio. kr. 4) Ét aspekt, som ikke er berørt i profitwarningen, er Coloplasts afhængighed af store udbudsordrer fra f.eks. Latinamerika, Asien og Nordafrika. Historisk har der været en stærk korrelation imellem økonomisk aktivitet i disse lande og deres indkøbsmønstre. Eller sagt på en anden måde, så har høj oliepris medført mange ordrer, mens lav oliepris historisk har medført lav udbudsaktivitet. Hertil kommer nu, at sundhedssystemerne i disse lande må antages at flytte ressourcer henimod COVID-19 og spare på f.eks. stomiposer og katetre.
Hvor står aktiecasen?
Coloplast er en unik case, og det har historisk været en forkert aktiestrategi ikke at eje aktien. Men der har også været perioder, hvor aktien ikke har outperformet, og selvom dagens COVID-19 panik sætter unikke aktier som Coloplast endnu mere i scene, så vurderer vi, at følgende punkter alt i alt medfører, at risiko/afkast er tippet tilbage imod neutral:
• en ”langt over normal” P/E på ca. 50 for indeværende år, efter en kraftig og hurtigt kursoutperformance i forhold til det øvrige marked.
• en højere end normal risiko associeret med helårsguidance
• et markedsyn, hvor vi antager, at vi arbejder os igennem det værste af COVID-19 krisen i denne periode.
Børskurs på analysetidspunktet: 1050,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 1000,00
Læs tidligere analyser af Coloplast her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her