1. kvartalstallene fra Bang & Olufsen viser, at planen for regnskabsåret 2020/21 foreløbig holder. Den afgørende prøve kommer i de kommende kvartaler og i 2021/22.
Det ligner en triumf for Bang & Olufsens CEO Kristian Teär. Bang & Olufsen-aktien reagerede med en stigning på 9 procent efter offentliggørelsen af tal for regnskabsårets 1. kvartal (juni-august.) Aktien nåede dermed det højeste niveau siden juni. Investorerne tager glæderne på forskud i virksomheden, der for første gang siden 1. kvartal 2018/19 udviste omsætningsvækst i forhold til året før.
Den virkelige prøve for virksomheden og Kristian Teär kommer i de kommende kvartaler. Den fine vækst i regnskabsårets 1. kvartal skal ses på baggrund af, at omsætningen faldt 30 procent til et meget lavt niveau i det tilsvarende kvartal sidste år, og at 1. kvartalssalget stadig ligger tydeligt under de fire regnskabsår fra 2015/16 til 2018/19.
Bedre pengestrøm
Men Bang & Olufsen lever foreløbig op til den prognose, som blev præsenteret i juli. Det sædvanligvis ret svage 1. kvartal har i de to foregående regnskabsår leveret 21 procent af helårets omsætning, og hvis det nu gentager sig, lander 2020/21 præcis på de 2,2 mia. kr., som prognosen forudser.
Ganske vist var pengestrømmen fra driftsaktiviteter stadig negativ – med minus 39 mio. kr. mod minus 186 mio. kr. sidste år. Men den har været negativ i 1. kvartal i de seks seneste regnskabsår, også i de år, som endte med en pæn positiv pengestrøm og et positivt driftsresultat. Det afgørende er, at minusset er blevet meget mindre.
Koncernen er også godt på vej til at skære 175 mio. kr. af de årlige omkostninger. Og det antydes, at der måske kan spares endnu mere. Strategien fra foråret er planmæssigt bragt et skridt videre. Så langt så godt, men Bang & Olufsen er stadig langt fra at være et profitabelt selskab med en nogenlunde sikker fremtid. Kvartal for kvartal bliver det stadig en kamp.
Der er meget, som skal lykkes: Netop pengestrømmen, som i årevis har været Bang & Olufsens hovedproblem, vil ikke komme under virkelig kontrol i 2020. Selv hvis alt går efter planen, regner Bang & Olufsen med en negativ fri pengestrøm (pengestrømmen fra driftsaktiviteter minus pengestrøm vedrørende investeringer) på minus 200 mio. kr. og et EBIT på minus 100 mio. kr.
Dermed vil der blive ædt godt ind på den likviditet på 497 mio. kr., som selskabet råder over efter en aktieemission, der i sommer igen fyldte kassen op. Den var blevet så godt som tømt for de mange millioner, der kom ind fra virksomhedssalg i midten af det forgangne årti.
Forretningsmodellen ændres så grundlæggende, at koncernen fra og med 2021/22 får positive frie pengestrømme. Alternativet bliver, at koncernen blot kører videre, til den igen løber tør for penge. Kristian Teär har altså ikke lang tid til at transformere Bang & Olufsen.
Det er opmuntrende, at koncernen foreløbig har været i stand til at styre mod sine 2020/21-mål, men også forventeligt, idet målene blev formuleret i juni/juli, da kvartalet allerede var godt i gang. Nu kommer 2. og 3. kvartal, perioden septemberfebruar, der normalt står for størstedelen af Bang & Olufsens årsomsætning. Så her vil det for alvor vise sig, om Bang & Olufsen er på rette vej.
Usikkerheden er stadig betydelig. Covid-19 har salgsmæssigt været både en fordel og en ulempe for Bang & Olufsen. Store, dyre tv- og musikanlæg til hjemmebrug har solgt godt. Mens on the gokategorien f.eks. er ramt. Den er typisk blevet solgt til rejsebrug, ikke mindst i lufthavne, hvor Bang & Olufsens omsætning er faldet over 90 procent. Nu satser koncernen på, at markederne forbliver åbne, selv om der fortsat vil være risici forbundet med lokal opblussen af Covid-19.
Samtidig skal Bang & Olufsen lancere mere end ti nye eller upgradede produkter i indeværende regnskabsår. Den mere fokuserede salgs- og marketingindsats på otte udvalgte markeder skal have effekt, leverandørkæderne skal fungere, og priserne skal holde.
Det er den type udfordringer, som masser af virksomheder står overfor i år. Bang & Olufsen er en særligt spændende case, fordi så meget skal lykkes på en gang. I løbet af ét år skal der skæres omkring 15 procent af omkostningerne, og udgangspunktet er en forretningsmodel, der i de seneste år ikke har fungeret.
Morten A. Sørensen
Børskurs på analysetidspunktet 16,50
Kursmål (6 måneder) 9,51
Læs tidligere analyser af Bang & Olufsen her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her