To dristige strategiske satsninger – fra 2017 og 2019 – har gjort det muligt for Ambu at yde bredspektret bistand til en sundhedssektor, hvor kontamineringsfrygten er steget markant i virusåret 2020. CEO Juan-José Gonzalez skruer op for retorikken og forudser, at Ambu kan blive en af de største europæiske medtech-virksomheder, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Overfor analytikere og investorer beskrev CEO Juan-José Gonzalez efter fremlæggelsen af tal for første kvartal af 2020/21 Ambus målsætning, som ”becoming the world’s most innovative single-use endoscopy player, and in the process, one of the largest European-based MedTech companies.” Juan-José Gonzalez blev ellers i 2019 rost for at have nedtonet tidligere CEO Lars Marchers ”bombastiske” udmeldinger.
Der er gode grunde til optimismen. Ambu nåede for eksempel en organisk omsætningsvækst på 39 procent i første kvartal, hvilket var 21 procentpoint bedre end markedsforventningerne. Virksomhedens engangsendoskoper, der efterhånden bruges til undersøgelse af en lang række organer, solgte overraskende godt til hospitaler og klinikker verden over.
Ambu er en af de mest interessante væksthistorier på børsen i København – og i dansk erhvervsliv – også selvom selskabet stadig langt fra er en af de største medtechvirksomheder i Europa. Men Ambu er på vej, og farten er sat op. I en uge, hvor den generelle stemning på markedet var temmelig negativ, steg Ambu over 20 procent, godt hjulpet af et short squeeze. Aktien nåede det hidtil højeste kursniveau, og markedsværdien kom på et tidspunkt over 65 mia. kr. svarende til en 30-dobling siden 2013.
Ambus vækst kan forklares med to centrale strategiske initiativer, som med mange vellykkede tiltag kan se selvfølgelig ud i et tilbageblik. Men begge initiativer har i virkeligheden været ganske risikobetonede – de medførte store investeringer, betydelige nye store faste årlige udgifter, samt at virksomheden skulle prøve at trænge ind på en lang række nye markeder:
For det første præsenterede Lars Marcher i 2017 en ny strategi, der indebar, at Ambu skulle producere engangsendoskoper til undersøgelser af langt flere menneskelige organer end luftvejene, som selskabet hidtil havde koncentreret sig om. Der skulle fremover også leveres endoskoper til undersøgelse af bl.a. øre, næse og hals samt af tarme og urinveje. Nogle af disse markeder er væsentligt større end virksomhedens traditionelle marked.
For det andet besluttede den nuværende CEO Juan-José Gonzalez i 2019 at sætte ekstra fart på denne strategi med en stærk ekspansion af marketing- og salgsbudgettet. Han satsede på en årlig ekstraomkostning på 225 mio. kr. til forstærket marketing og mere end 200 nye sælgere – en fordobling af sælgerkorpset. Det var en meget betydelig satsning for en virksomhed af Ambus størrelse.
Disse to centrale initiativer er blevet begunstiget af omstændigheder udenfor ledelsens kontrol:
Viruskrisen har i de seneste måneder fået hospitaler og klinikker til at fokusere mere på kontamineringsrisikoen. Derfor foretrækker stadig flere nu at bruge engangsinstrumenter, som Ambus endoskoper, fremfor de traditionelle endoskoper, der bliver brugt mange gange. Den effekt vil være varig og fortsætte, vurderer Ambu, også efter at pandemien forhåbentlig bliver overvundet i løbet af i år.
Ambu gengiver en prognose, der forudser, at det globale marked for engangsendoskoper vil stige fra 500 mio. dollar i 2020 til 2,5 mia. dollar i 2024. En anden prognose forudser en årlig markedsvækst på 44 procent frem til 2030.
Desuden nyder Ambu godt af, at markedet kan levere stadig mere avancerede og stadig billigere elektroniske komponenter til engangsendoskoperne.
Ambu er ved at få en stærk stilling på markedet for engangsendoskoper til en bred vifte af formål. Men konkurrencen vil formentlig tage til. Der er ingen mangel på internationale tech- og medico-giganter på jagt efter vækstsegmenter. Stærke spillere som amerikanske Boston Scientific og japanske Olympus ruster op. Ambu vil imødegå konkurrencen med innovation og en strøm af nye produkter: Over de kommende 3 år vil Ambu lancere 20 nye produkter mod 5 i de forgangne 3 år.
Konkurrencen med stærke rivaler kan også ses som baggrunden for, at Ambu netop har gennemført en kapitaludvidelse på 1,3 mia. kr. Den ekstra kapital betyder, at Ambu får finansiel styrke og fleksibilitet til at udnytte åbninger i markedet – eller til at håndtere skuffelser med den ambitiøse vækstplan.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.