Carlsberg har ikke blot klaret sig væsentligt bedre gennem viruskrisen end storbryggeriets konkurrenter. Det ser også ud til, at Carlsberg langt hurtigere end for eksempel Heineken igen kan løfte sig ud af krisen. 2020 har leveret et overbevisende argument for, at den effektiviserings– og salgsfokuseringskur, som CEO Cees ’t Hart satte i værk i 2016, faktisk virker. Han og CFO Heine Dalsgaard har bragt Carlsberg frem til et afgørende vendepunkt i styrkeforholdet overfor konkurrenterne, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i en analyse.
Første halvdel af februar bidrog til at styrke selvfølelsen i Carlsberg. Blot få dage efter at koncernen havde demonstreret, at den selv i et kriseår kunne fortsætte med at øge overskudsmarginen, kom ærkerivalen hollandske Heineken med tal, der var helt anderledes dystre.
Virksomhedernes prognoser og analytikernes estimater tyder på, at Carlsberg ser ud til at kunne opretholde forspringet i 2021 og sandsynligvis 2022. Carlsberg har efter alt at dømme passeret et vendepunkt i forhold til sine internationale rivaler, der i mange år har været mere effektive.
Carlsberg forklarer sin styrkede position med, at koncernen allerede var godt rustet efter de foregående års effektiviserings- og fokuseringskampagner Funding the Journey og Sail’22. Men det forklares også, at Carlsbergs ledelse reagerede hurtigt på COVID-19:
Da den danske ledelse så COVID-19 påvirke forretningen i Kina i 1. kvartal 2020, begyndte den omgående at skære i omkostningerne, og senere blev sparemålene skærpet. Det gennemsnitlige antal ansatte gennem året faldt med godt 1.200 til 40.010, og den gennemsnitlige omkostning per ansat faldt markant fra 257.000 kr. i 2019 til 241.000 kr. i 2020. Ifølge CFO Heine Dalsgaard nedbragte Carlsberg de organiske driftsomkostninger med 14 procent.
Netop her er et nøgletal, der illustrerer forskellen på udviklingen i 2020 i de store europæiske bryggerigrupper: Carlsbergs personaleomkostninger holdt sig omtrent uændret på 16,5 procent af omsætningen i 2020 mod 16,1 procent i 2019, mens Heinekens tilsvarende omkostningsprocent (med forbehold for forskellige opgørelsesmetoder) steg til 18,6 procent fra 16,2 procent. Carlsberg har foreløbig – i virusåret – vist handlekraft og styrke i forhold til Heineken, og efter alt at dømme også over for den endnu større konkurrent AB Inbev, der endnu ikke har udsendt 2020-regnskab.
Ét var, at Carlsbergs omsætning organisk faldt med 8,4 procent, mens Heinekens faldt med 11,9 procent. Det kan blandt andet forklares med, at de to koncerner globalt er eksponeret overfor forskellige markeder. Men Carlsbergs EBIT-driftsresultat før særlige poster dykkede, trods omsætningsfaldet, kun med 3,1 procent, mens Heinekens faldt med 35,6 procent.
Ved udgangen af 2020 modsvarer Carlsbergs nettogæld 1,5 gange EBITDA-driftsresultatet, mens Heinekens nettogæld modsvarer 3,4 gange. Det relativt lave gældsniveau har også betydet, at Carlsberg i kriseåret 2020 har kunnet bruge over tre mia. kr. på overtagelse af nye virksomheder og forretningsaktiviteter.
Carlsberg kan øge forspringet
Det afgørende er nu, at udviklingen ser ud til at fortsætte. Carlsberg kan have nået et vendepunkt i forhold til flere af de store hidtil så overlegne og større europæiske konkurrenter.
Det begrundes ikke mindst med udsigterne for de kommende år: Carlsberg venter selv, at driftsresultatet i 2021 kan vokse 3-10 procent. Analytikernes konsensusestimat for 2021 indebærer nu en EBIT-vækst på ni procent, og EBIT kan dermed blive bedre end i 2019.
EBIT kan ifølge konsensus nå 16,7 procent af omsætningen, og i realiteten komme op på et historisk rekordniveau, selvom der for 2021 er indregnet fortsatte COVID-19 restriktioner. For Heineken ser det noget anderledes ud: Den hollandske koncern forudser, at den i 2021 ikke når op på indtjeningsniveauet fra 2019. Margin vil rette sig lidt op til 15,1 og 16,3 i 2022.
Men det er et øjebliksbillede, og det kan vende igen: For den underliggende realitet er stadig, at Heineken gennem årtier er løbet fra Carlsberg og er blevet væsentligt større, og at Heineken råder over væsentligt stærkere globale varemærker.