2021 og 2022 vil afgøre, om emballagevirksomheden Hartmann tager det afgørende spring fra stabil cash cow for aktionærerne til egentlig vækstvirksomhed. Der forudses en vækst i 2021 på mellem 5 og 17 procent. Det er et bredt spænd, som illustrerer usikkerheden om, hvor Hartmann ender. Lykkes transformationen?
Kan man forvandle en traditionel industrivirksomhed til en dynamisk vækstvirksomhed?
Det er i hvert fald, hvad Torben Rosenkrantz-Theill forsøger. Han har været CEO for Hartmann siden marts 2018 og er ved at omskabe selskabet fra en stabil udbyttebetaler til en virksomhed, der udnytter stærke tendenser i det globale fødevaremarked til at ekspandere væsentligt hurtigere end hidtil. Der skal satses hårdt på vækst, og for fremtiden skal pengestrømmene gå til investeringer og ikke direkte til ejerne.
Mange investorer tror på projektet. Over det seneste år er aktiekursen steget 86 procent.
Men trods et enestående godt 2020 er det i realiteten stadig svært at sige, om Hartmann har bevæget sig ind i en ny mere dynamisk epoke.
De private husholdningers forbrug af æg, solgt i æggebakker, er steget markant i en verden, hvor restauranter og kantiner har været lukket, og mange trængte familier har spist mere af den billige protein, som netop æggene tilbyder. Først 2021 og 2022 kan levere et indtryk af, om virksomheden kan øge sine vækstrater.
Usikkerhed om 2021-prognosen
Den prognose som ledelsen har udsendt for 2021 efterlader foreløbig en vis usikkerhed. Omsætningen kan, vurderer den, i 2021 stige til 2,7-3,0 mia. kr. Det er et bredt spænd, som vil indebære, at omsætningen kan stige med mellem 5 til 17 procent fra 2020.
En vækst på over 10 procent i 2021 vil betyde, at tempoet fortsat øges – fra nul procent i 2018 til 6,7 procent i 2019 og videre til 9,0 procent i det helt særlige 2020 – hvor væksten i øvrigt ville have været tæt på 20 procent, hvis man korrigerer for en hård valutamodvind.
En lav vækst i 2021 vil betyde lidt mere tvivl om virkningen af den nye ekspansive strategi. Så står Hartmann som en virksomhed, der ikke vokser betydeligt, men heller ikke leverer udbytte. Siden 2019 har ledelsen forladt den strategi, der indtil da havde gjort Hartmann til en stabil cash cow, en af de bedste leverandører af udbytte på den danske børs med et direkte udbetalt afkast på 3-4 procent om året. I 2019 og 2020 har udbyttet været sat ned til nul.
Investeringer på over 500 mio. kr.
Til gengæld er investeringerne skruet op. Investeringsaktiviteten er ifølge pengestrømsopgørelsen steget fra niveauet 130-200 mio. kr. i årene 2017 til 2019 til 436 mio. kr. i 2020, og i 2021 vil den nå over en halv milliard kroner. Der er købt nye datterselskaber i Indien og Rusland, og produktionskapaciteten i Europa samt Nord- og Sydamerika bliver udvidet betydeligt. Der bliver altså satset.
Hartmann-ledelsen ser grundlaget for sine væksthåb i en række underliggende tendenser i markedet: Verdens befolkning og dermed ægforbruget er stigende, og brugen af støbepapemballage er i særlig grad for opadgående stigende, fordi den ses som mere miljøvenlig end plasticemballage. Desuden vil der i fremtiden blive udbudt flere forskellige ægtyper, hvilket vil øge efterspørgslen efter flere forskellige og nyudviklede papemballage-typer.
I 2020 har satsningen på Hartmanns særlige markeder bragt virksomheden frem i spidsen af emballagebranchen, når det gælder vækst og indtjening.
Den finske konkurrent Huhtamäki er en langt større aktør, der udbyder mange flere forskellige typer fødevareemballage af pap og papir, herunder også ægemballage. Og en sammenligning med Huhtamakis præstationer i 2020 antyder, at Hartmann i hvert fald i 2020 har siddet på en særlig lukrativ og hurtigt voksende niche.
Huhtamäki har i 2020 måttet konstatere en organisk vækst på minus to procent mod Hartmanns vækst, der var op mod 20 procent korrigeret for valuta. Huhtamäkis driftsmargin (EBIT-margin) blev 9 procent hvor Hartmanns blev 17 procent.
Kan Hartmann bevare noget af sin særlige nichefordel i en post-covid-verden, hvor de private husholdningers ægforbrug igen normaliseres? Det er det, der skal bevises i 2021 og 2022.
Morten A. Sørensen
Aktuel kurs 529,00
Fair Value 483,00
Læs tidligere analyser af Hartmann her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her