Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Mærsk ruster sig til tiden efter milliard-boomet

Morten Sørensen

lørdag 29. maj 2021 kl. 11:15

Et stærkt globalt marked har givet Mærsk en anslået ekstra driftsindtjening på 12,4 mia. kr. alene i 1. kvartal. Den centrale udfordring er nu at ruste sig til den nedtur, der kommer, når boomet er forbi. Læs her Morten A. Sørensens langsigtede analyse af A.P. Møller-Mærsk.

Det er rekordernes tid for A.P. Møller-Mærsk. Netop det kan skabe bekymring i en branche, hvor gode tider traditionelt er blevet fulgt af kraftige tilbageslag. Vil det denne gang lykkes at gøre Mærsk mindre konjunkturfølsomt?

Foreløbig er der klar upside i konjunkturer og markeder. Høj efterspørgsel, kapacitetsmangel og flaskehalse har alene i 1. kvartal givet en kolossal ekstra driftsindtjening på 2 mia. dollar, skønner Mærsk-ledelsen.

Det nye fokuserede Mærsk tjener nu flere penge, end koncernen gjorde i konglomerattiden før 2015, selvom også Mærsk Oil, Mærsk Tankers, Mærsk Drilling, Dansk Supermarked og Danske Bank dengang bidrog til indtjeningen. Mærsk har også i 1. kvartal leveret en højere driftsindtjening end dansk erhvervslivs mangeårige indtjeningsmester Novo Nordisk – og Mærsk er igen betydeligt mere værd end konkurrenten DSV Panalpina.

Det er bl.a. et resultat af helt usædvanligt gode markeder, men de gode tider hører op på et tidspunkt. I containerrederierne er de fleste af de penge, der er tjent i boom-tider, historisk set næsten uundgåeligt blevet ædt op af de nedture, der er fulgt efter. Foreløbig har Mærsk taget en række strategiske initiativer, der kan sikre, at tilbageslaget ikke bliver lige så voldsomt, som Mærsk tidligere har være ude for:

1) Store transportkunder udtrykker irritation – eller direkte forargelse – over, at transportselskaberne tjener så godt på kapacitetsmangel og flaskehalse. Mærsk skal ikke maksimere kortsigtet på de meget høje spotrater, men bygge mere varige partnerskaber med lange kontrakter. Det kan stabilisere indtjeningen.

2) Mærsk breder forretningsgrundlaget ud med vertikal integration ind i logistikbranchen. Det kan skabe flere muligheder for krydssalg og salg af komplette servicepakker, hvilket kan stabilisere kundeforhold og indtjening i fremtiden.

3) Mærsk undgår i disse år at bestille nye skibe. Større brug af indchartrede skibe skal gøre det lettere fremover at justere kapaciteten. Mærsk ejer i forvejen en ret stor del af sin flåde selv og har derfor foreløbig plads til at skrue ned for nybyggeriet. 4) I de seneste år er markedet blevet restruktureret, og der er ikke længere så mange udbydere af containertransport. Derfor kan priskonkurrencen blive mindre hård end tidligere.

5) Mærsk står finansielt stærkt. Pengestrømmene svulmer, den nettorentebærende gæld er faldet til 7,7 mia. dollar fra omkring 15 mia. dollar i 2017 og 2018, og de store ratingbureauer overvejer nu at sætte selskabets kreditrating op, hvor Mærsk for kun et år siden stod i fare for at blive downgradet til junk-status.

Det voldsomme opsving i verdenshandelen har foreløbig dæmpet forventningerne om, at globaliseringen bliver rullet tilbage. Men de behøver ikke at være forkerte. Grundlæggende er Mærsks forretningsmodel knyttet til behovet for at flytte varer mellem lande og tendensen til ny nationalisme. Behovet for mere forsyningssikkerhed og den teknologiske udvikling kan medføre, at meget produktion flyttes tættere på kunderne. Det er en udfordring, som Mærsk ikke umiddelbart har et svar på.

Morten A. Sørensen

Aktuel kurs:                    17.100,00
Kursmål (3 mdr.):        17.955,00

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank