Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar har gennemgået de største bankers rapportering om whistle blower politikker, herunder hidtidige erfaringer, oplysninger om antal indberettede sager og sagstyper. Generelt er oplysningskvaliteten i årsrapporter, CSR-rapporter og selvstændige redegørelser meget mangelfuld. Men der er store forskelle, hvor særligt Danske Bank gør meget ud af at beskrive whistleblower politikken.
I mange af de store børsnoterede erhvervsvirksomheders årsrapporter fortælles der åbent om antallet af whistleblower-sager, herunder om typen af sager og om eventuelle konsekvenser. Selvom bankerne de seneste år har fået meget offentlig opmærksomhed, når det gælder uregelmæssigheder, er oplysningskvaliteten her generelt under gennemsnittet.
At Danske bank de seneste år har haft ekstremt stor fokus på compliance og interne kontrolsystemer kommer klart frem i bankens oplysningskvalitet. Banken har en detaljeret beskrivelse af dens politik omkring whistleblowing, som kan læses her . I politikken på syv sider beskrives, i hvilke tilfælde det er relevant med en indberetning, og hvordan whistlebloweren sikres anonymitet.
I Danske Banks årsrapport oplyses, at:
”we in 2020 updated our Escalation Policy to give additional clarity to employees on how to recognise and properly raise issues of concern, thereby enabling us to respond faster and more effectively. Employees can also report concerns about irregularities or wrongdoings anonymously through our whistleblowing scheme, which also applies to external stakeholders. In 2020, we redesigned the whistleblowing reporting site to make it more inviting, user-friendly and to provide a strong sense of trust and security, and we further developed our training on whistleblowing.”
Danske Bank kikser på oplysning om erfaringerne, med oplysning om, hvor mange sager, der blev indberettet sidste år og hvilke typer af sager. Kun oplyses det, at ”the number of whistleblowing reports increased by more than 50% from 2019 to 2020.” I 2019 blev det tilsvarende oplyst, at der var 20 procent flere indberetninger end året før. Så vi er altså på en samlet stigning på 80 procent på to år.
Nordea oplyser heller ikke om antal sager indberettet af whistleblowers. Men der gives en indikation på, at antallet af indberetning ikke er lille. I bæredygtighedsrapporten oplyses, at der sidste år blev indberettet ti sager om sexchikane via whistleblower funktionen Raise Your Concern (RYC”), som kan ses her. Der blev indberettet 28 sager om sexchikane året før.
Nordea oplyser i den kortfattende politik for whistleblowers, at ”we offer the possibility to report openly, by providing name and contact details, as all reports are handled with strict confidentiality. However, we also provide an electronic reporting channel, WhistleB, which is managed by an external party.”
Jyske Bank er endnu mere summarisk omkring bankens whistleblower system samt omfanget af indberetninger, som der ikke fortælles noget om. ”Jyske Bank-koncernen har oprettet en whistleblower-ordning, hvor medarbejderne anonymt kan foretage en anmeldelse i tilfælde af (potentielle) overtrædelser af den finansielle regulering eller (mistanke om) alvorlige forseelser, som kan få betydning for koncernen/et selskab i koncernen, eller som kan have afgørende betydning for enkeltpersoners liv eller helbred,” oplyser banken, og tilføjer: ”Jyske Banks Whistleblowerpolitik er internt tilgængelig.”
Sydbank har en whistleblower portal med spørgsmål og svar, hvor der også er mulighed for anonyme indberetninger. Som eksempler på indretningsegnede problemer nævnes blandt andet: ”Overtrædelser eller potentielle overtrædelser af finansiel lovgivning. b) Kriminelle handlinger, herunder særligt alvorlige/væsentlige lovovertrædelser såsom i. fysisk vold, alle former for trusler, seksuelle krænkelser mv. ii. økonomisk kriminalitet som fx bedrageri, bestikkelse, underslæb, dokumentfalsk mv. iii. hærværk, brandstiftelse eller anden form for alvorlig skadevoldelse på Sydbank A/S’ ejendom c) Brug af urimelige, bevidst vildledende eller konkurrenceforvridende metoder, praksisser eller handlinger.” Sydbank oplyser heller ikke om antal indberettede sager samt typen af indberetninger.