Nilfisk overraskede positivt med sine 3. kvartalstal, der fik aktien til at stige. Nilfisk tager tilsyneladende markedsandele i et voksende marked. Men omkostningerne er nu blevet den store usikkerhedsfaktor, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne strategiske analyse.
Nilfisk begynder for alvor at overbevise. Stadig mere tyder på, at virksomheden ikke blot oplever et rebound efter et kraftigt tilbageslag som følge af corona-krisen i 2020, men at der er skabt en helt ny positiv og mere langvarig dynamik i virksomheden. Alt tyder på, at den nu klarer sig bedre end sine konkurrenter.
Nilfisk har netop opjusteret helårsforventningerne for tredje gang i 2021, og med en organisk vækst i 3. kvartal på 17,9 procent og en EBITDA-margin på 14,4 procent mod den amerikanske ærkerival Tennants vækst på 4,7 procent og EBITDA-margin på 13,2 procent er billedet vendt efter et 2020, hvor Tennant præsterede bedre end Nilfisk.
At Nilfisk præsterer bedre nøgletal end den næsten nøjagtigt lige så store konkurrent, gør forskellen i de to virksomheders markedsværdi iøjnefaldende: Nilfisk var ved offentliggørelsen af 3. kvartalsregnskabet 849 mio. euro værd, mens markedsværdien var 1388 mio. euro for Tennant (som Nilfisk var tæt på at fusionere med i 2018).
En stribe positive tendenser
Kvartalsmeddelelsen og ledelsens efterfølgende kommentarer sætter fokus på en underliggende sund udvikling i selskabet:
1) Ordrebogen er i 3. kvartal vokset hurtigere end omsætningen. Ledelsen understreger, at ordreindgangen i 3. kvartal har været endnu højere end den markante salgsvækst, og at ordrebeholdningen er rekordstor.
2) Nilfisk har samtidig demonstreret pricing power. Salg og ordreindgang er nemlig steget, selv om virksomheden i midten af 2021 har gennemført en ekstraordinær prisforhøjelse.
3) Nilfisk vinder markedsandele, så vidt ledelsen kan bedømme. Den organiske vækst på de konkurrenceprægede markeder i Americas-divisionen har været 20,9 procent. Tennant præsterede i sin Americas-division – altså denne virksomheds hjemmebane – en organisk vækst på blot to procent.
4) På længere sigt vurderer ledelsen, at der er sat ekstra fart i markedet for rengøringsmaskiner. Der bliver globalt stadig mere fokus på rengøring, og stigende lønomkostninger driver mekaniseringen – og efterhånden automatiseringen – af rengøringsarbejdet: ” We expect solid market growth rates over the coming years”, sagde Nilfisks CEO efter udsendelsen af kvartalsmeddelelsen. ”The movement overall is starting to gain traction.”
5) Nilfisk bliver en stærkere virksomhed. Virksomheden høster frugterne af den forenkling og effektivisering, der er sket i tidligere år. Hertil kommer det særlige fokus på salgsarbejdet, som den nye ledelse har sat i gang med særlig vægt på key account-kunder og med mere systematisk styring af virksomheden.
Samtidig er omkostningsudviklingen dog blevet en langt større usikkerhedsfaktor for Nilfisk end tidligere. På kort og måske mellemlangt sigt er der udsigt til modvind fra stigende omkostninger til lønninger, materialer og komponenter og især transport. Alt i alt kan denne modvind i de kommende måneder presse indtjeningsevnen mere ned end stigende salg, effektiviseringer og prisforhøjelser trækker den op, understreger ledelsen.
Aktuel kurs: 201,50
Kursmål (6 mdr.): 211,50
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her