For ti-tyve år siden stod virksomhederne med en – i hvert fald set i bakspejlet – nem formel: Ville de have del i datidens store vækstmarkeder skulle de blot investere i udviklingslande i Asien og i BRIK, altså i det, der dominerer emerging markets.
Men de fleste har nok fornemmet, at det ikke er så enkelt længere. Konsulentfirmaet Boston Consulting Group (BCG) giver i en analyse et bud på, hvordan man i dag bør anskue det strategiske landkort helt anderledes. Som udgangspunkt fastslår BCG, at der ikke bare er det i det, at begrebet emerging markets er blevet sværere at fortolke. I en vis forstand findes det slet ikke mere.
Vel er verdens lande stadig mere eller mindre rige, og udviklingslandene har stadig udsigt til mere vækst end de rige lande. Men tidligere gik man også ud fra, at emerging markets ville have højere vækst uanset de globale konjunkturer. Den holdt til og med finanskrisen, hvor Kina og andre lande i kategorien tromlede frem efter et kun kortvarigt vækstdyk.
Men billedet holder bare ikke længere.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 20.