De små og mellemstore selskaber kan også være med. Flere af dem, der er blandt Danmarks ældste, har i 2021 opnået betydelig fremgang i deres kapitalafkast (ROIC). En målrettet satsning på digitalisering er fælles for mange af dem, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Digitaliseringen virker, og den skaber overraskende vækst i kapitalafkastet i nogle af Danmarks ældste – og for få år siden lidt stillestående – børsnoterede selskaber som InterMail, Gyldendal, Nilfisk og Sanistål. En øget satsning på internethandel og it-baseret effektivisering er ofte forklaringen på fremgangen.
Netop ændringen i ROIC er et af de centrale parametre, som ugebrevets årlige samlede CEO Performance-ranking bygger på.
De virksomheder, der har den højeste ROIC, er børsens stabile pengemaskiner som Novo Nordisk og Coloplast. Derimod er det de virksomheder, der har præsteret den største fremgang i ROIC, som opviser en helt særlig dynamik, som har fundet en særlig recept, og som kan være på vej ind i nye vækstfaser.
Det er typisk mindre og mellemstore virksomheder, der leverer den største fremgang i afkastet. Det er bemærkelsesværdigt, for disse mindre virksomheder begrænser sig – i modsætning til de store – ofte til det nationale marked eller eventuelt til regionale markeder.
Dantax, som ligger helt i toppen af listen over de største fremgange i ROIC, er ligesom de godt placerede Columbus og Brøndby IF en undtagelse i denne forbindelse. Disse virksomheder er i 2021 løftet ekstraordinært af engangsindtægter. Men derefter kommer eksempler på, at mere end 100 år gamle virksomheder nu formår at digitalisere deres forretningsmodeller i transformationer, der giver ny indtjeningsevne.
InterMail, der i over 100 år var konvolutfabrik, har øget sit ROIC i 2021 til 5,8 fra 0,3 procent i 2020/21. Virksomheden har opnået den første anstændige EBIT-driftsindtjening i fem år, selvom omsætningen er faldet. InterMails CEO Anders Ertmann er ved at transformere virksomheden til et ”datadrevet kommunikationshus”, der hjælper kunderne med at udvikle digitale ”salgsmaskiner”, som giver flere leads og mere salg.
Gyldendal har øget sit ROIC fra 0,8 til 7,6 procent. Det gamle forlag – grundlagt i 1770 – med CEO Morten Hesseldahl har øget driftsindtjeningen betydeligt til 42 mio. kr. fra 9 mio. kr. og forklarer fremgangen med øget fokus på bruttomarginalen og med en forøgelse af den digitale andel af omsætningen, der nu er tæt på at udgøre 45 procent af den totale omsætning for Gyldendal-gruppen. I Nilfisk – grundlagt i 1906 – med CEO Torsten Türling er ROIC øget til 10,4 fra 1,4 procent. Den effektive turn-around – og et rebound efter et coronapræget 2020 – er et resultat af mange ledelsesinitiaver. Men også her spiller digitalisering en central rolle: Nilfisk er i 2021 fortsat ved at rulle en ny global e-handelsplatform ud og også produktionen og produkterne er i stigende grad blevet digitaliseret.
Et fjerde eksempel kommer fra Sanistål, hvis historie rækker tilbage til 1853. Digitalt salg udgjorde i 2021 45 procent af de totale omsætningslinjer mod 39 procent i 2020 og 34 procent i 2019. Et nyt robotanlæg er taget i brug i 2021, og de digitale salg udgør knap halvdelen af moderselskabets omsætning. Claudio Christensen, der kommer fra IBM, har 1. januar afløst Christian B. Lund som CEO og vil yderligere forstærke den digitale satsning og udløse et underliggende potentiale i Sanistål.
Men virksomhederne i bunden af denne liste, hvor faldene i ROIC er betydelige, står ofte med aktuelle udfordringer. I ellers lovende virksomheder som NNIT, hvor ROIC er faldet fra 5,3 til nul procent, i RTX hvor ROIC er faldet fra 16 til 1,2 procent, i Vestas hvor det er faldet fra 15,5 til 3,1 procent og i Brdr. Hartmann hvor ROIC er faldet fra 16,3 til 4,2 procent, er en genopretning af indtjeningsevnen nu påtrængende.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.