Det er fake news, når både pensionsbranchen og bankerne vinder titler og guldpokaler, som de ikke fortjener, og de vildleder dermed kunderne, lyder det fra uafhængig investeringsekspert. Finanstilsynet vil ikke gribe ind, men advarer branchen om, at der trods alt er en grænse for, hvor langt man kan gå. De må godt være danmarksmestre i de samme discipliner på én gang, for så længe de alle snyder på vægten, forvrider det ikke kundens adfærd, lyder det fra Finanstilsynet.
Virksomhederne i den finansielle verden har i disse år har i deres markedsføring travlt med at smykke sig med lånte fjer og fine guldpokaler. Men ofte er de fine kåringer baseret på tvivlsomme eller egentlige ringe præstationer i forretningen.
Mens nogle af landets største pensionskasser deltager i tvivlsomme internationale konkurrencer (se første tema-artikel om denne problemstilling), har bankerne også deres egne hjemlige konkurrencer, hvor de ophæver tyngdekraften for det muliges kunst.
To banker, to titler
Et af de mest bemærkelsesværdige eksempler på dette er Jyske Bank og Nykredit, som over en årrække er lykkedes med at vinde utallige danmarksmesterskaber i samme disciplin – nemlig Private Banking:
Jyske Bank er netop kåret til landets bedste for syvende år i træk i en undersøgelse fra Voxmeter. Men næsten samtidig er det også lykkedes Nykredit at opnå samme titel for femte år i træk hos Prospera og Morningstar. I Økonomisk Ugebrevs årlige Private Banking Survey med 512 svar fra velhavere ligger Handelsbanken nummer ét, mens Jyske Bank og Nykredit ligger i bunden.
”Jeg kan ikke se andet end, at det forvrider adfærden, når en forbruger mødes med den slags fake news. Det er et kæmpe problem, at man på den måde kommer til at se bedre ud, end man egentlig er, og så for kundernes egne penge. Så længe, det er lovligt, er myndighederne med til at flytte fokus fra det, det drejer sig om. Husk, at det er forbrugeren, som står svagest, da det er selskabet, der sidder på alle informationer og selv bestemmer, hvad det vil dele,” siger Karsten Engmann Jensen fra rådgivningsvirksomheden Pengeministeriet.
I en markedsføring kan flotte guldtitler tiltrække nye kunder og fastholde de gamle, fordi det er de færreste privatkunder, der selv har gravet sig ned i de forskellige finansvirksomheders faktiske præstationer. Guldræset i bankernes markedsføring har tilsyneladende betydning, og det er nok også derfor, at kåringerne efterhånden findes i et væld af forskellige udgaver.
Det koster normalt ingen penge for de finansielle virksomheder at deltage i konkurrencerne, men de enkelte finansvirksomheder kan ofte købe sig til at pege på de kunder, som skal spørges i undersøgelsen. Fænomenet er tilsyneladende så udbredt, at Finanstilsynet har opgivet at regulere det.
Vildledning forbudt
”Det centrale her er, om kunderne bliver vildledt, og om det fører til en forvridning af kundernes ageren. Får det kunden til at handle anderledes økonomisk, end vedkommende ellers ville have gjort? Kan disse informationer – altså førstepladser – påvirke kundens transaktioner? At et pensionsselskab skriver, de er blevet nummer et, er der i sig selv ikke den store vildledning ved, og der skal mere til end at fremvise, at man har vundet en pokal – også selv om man har betalt for at vinde den. Hvis (ellers, red.) kunderne kan se, at alle de andre selskaber også er nummer ét. Eller hvis alle selskaber bliver nummer ét på afkast, fordi de måler sig mod forskellige benchmark. Så længe, de beskriver det benchmark, som de bruger, er det ikke forkert,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen fra kontoret for forbrugerspørgsmål og finansielle formidlere i Finanstilsynet.
Men der er en grænse, og man skal passe på med, hvordan man præsenterer alle guldtitlerne. Her er det springende punkt ifølge kontorchefen, hvordan undersøgelserne præsenteres.
”Vildledning kunne være, hvis de skrev, at det er en uafhængig institution, som har tildelt dem førstepladsen, og det så netop ikke var en uafhængig institution,” siger hun.
Hverken Nykredit eller Jyske Bank vendte i sidste uge tilbage på Ugebrevets henvendelser.
Carsten Vitoft
De øvrige artikler i temaet om Pensionssektoren 2022
PensionDanmark smykker sig med tvivlsomme guldtitler
Firmapensionskunder betalte sidste år 1 mia. kr. til rådgivere
Oversigt: Lokalbank-aktier endnu ikke ramt af recessionsfrygt
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her