Mens SAS i de seneste dage har offentliggjort daglige tab på hundrede millioner kroner på grund af pilotstrejken, har man helt undladt at oplyse, at arbejdsorganisationerne i Danmark og Sverige nu står klar til at dække en stor del af tabene. Der kan være tale en tredjedel til halvdelen af de udmeldte tab tæt på halvanden milliard kroner. SAS afviser at tale om det, mens Dansk Industri bekræfter, at SAS er dækket af konfliktfonden.
Blækket er dårligt tørt på den nye aftale, SAS har indgået med sine piloter, før Dansk Industri nu bekræfter, at SAS kan hente en del af sine tab i den milliardstore konfliktkasse, som dansk erhvervsliv møjsommeligt har sparet op til konfliktformål over de seneste mange år. Sammen med tabsdækning fra den svenske arbejdsgiverorganisation kan det på baggrund af tidligere sager skønnes, at op mod halvdelen af tabet nu kan dækkes.
Tabsdækning kræver blot en ansøgning til bestyrelsen i Dansk Industri, fortæller vicedirektør Niels Grøn fra Dansk Industri til Økonomisk Ugebrev.
”SAS er som vores andre medlemmer berettiget til at søge om støtte i konfliktfonden, og det gør man jo i første omgang ved at indlevere en ansøgning og en tabsopgørelse. Hvordan vi opgør tabet, og hvor meget de enkelte medlemmer kan modtage i støtte, er vi varsomme med at udtale os om. Ikke mindst i lyset af den meget alvorlige aktuelle situation i SAS,” siger Niels grøn fra Dansk Industri.
Det er bestyrelsen i Dansk Industri, der så skal tage stilling til, hvor stor en del af tabene i SAS, der så efterfølgende vil blive dækket, og her er Niels Grøn en smule mere hemmelighedsfuld, men han afviser blankt, at SAS eksempelvis kan tømme halvdelen af konfliktkassen, da et beløb i den størrelsesorden slet ikke vil være dækket, lyder det fra Niels Grøn.
Spørger man i SAS, er man mindst lige så hemmelighedsfuld omkring de beløb, der nu kan hentes i hjælp fra Dansk Industri, hvor SAS endda selv har en repræsentant med i bestyrelseslokalet, som antages at kende reglerne vældigt godt. Omkring selve muligheden for dækning og potentiel erstatning skriver vice president for Investor Relations Louise Bergström fra SAS:
”Det är inte siffror som vi har släppt officiellt och då vi befinner oss i diskussioner kan vi dessvärre inte kommentera på det i nuläget,” lyder det kortfattet fra Stockholm, mens pilotforhandlinger er begyndt at køre på sidste vers.
Flest penge fra Sverige
Under strejken klagede SAS over, hvor dyr strejken har været for selskabet, og lagde ikke skjul på, at det her har handlet om overlevelse, og at en konkurs var en reel mulighed, hvis ikke piloterne kom tilbage på arbejde (LINK).
Men man sagde altså intet om, at en meget stor del allerede var dækket af flere konfliktfonde i de nordiske lande. Direkte adspurgt om om SAS nu vil søge tabene dækket ind, når konflikten er slut, og hvorfor man ikke åbent har lagt dette frem fra starten – lige som det er helt åbent, at medarbejderne modtager konfliktstøtte – svarer Louise Bergström fra SAS igen meget kortfattet:
”Du får mer detaljer så småningom när det väl ärdags, men för stunden kan vi inte kommentera vidare,” skriver hun på mailen.
Vil man vide mere, må man så grave lidt i de tidligere SAS-konflikter, og der er nok at vælge mellem. Særligt 2006 efterlader værdifuld information om, hvor meget SAS nu kan få dækket. Her strejkede bl.a. de svenske piloter i fire dage, og af årsrapporten fremgår det:
“Scandinavian Airlines Sverige had a notified fourday strike in May and Scandinavian Airlines Danmarkhad two wildcat strikes in March and April. The net estimated impact of the conflicts on the SAS Group’s earnings is approximately MSEK 200,” lød det den gang.
Og senere i årsrapporten står der videre: “Earnings include MSEK 116 in compensation from the Confederation of Swedish Enterprise for the pilots’ conflict in 2006. The Q400 situation had a profoundly negative impact on earnings in 2007,” forklarer man I årsrapporten.
Sagt på almindeligt dansk har SAS altså fået dækket halvdelen af sine tab – alene fra de svenske arbejdsgiverorganisationer – lidt afhængigt af, om tabet er opgjort netto eller brutto, og det var altså ikke muligt at få svar på fra Louise Bergström. Men det indikerer en dækning på mellem en tredjedel og halvdelen af tabene ved en strejke.
Ugebrevet forlægger dette regnestykket for Dansk Industri.
”Der skal du være opmærksom på en ting. Konfliktunderstøttelse er meget forskelligt i de nordiske lande, og vores regler i Dansk Industri og Dansk Arbejdsgiverforening er i en helt anden størrelsesorden end i eksempelvis Sverige. Jeg vil formode, at dækningen dengang for hoveddelen kom fra Sverige. Der er mulighed for at få dækket en større del af sit tab i Sverige. Der er ikke lige dele dækning fra Sverige og Danmark,” siger vicedirektør Niels Grøn fra Dansk Industri, der samtidig understreger, at man endnu hverken har modtaget ansøgning eller tabsopgørelse fra SAS.
Ugebrevet forsøgte at få en kommentar på ovenstående fra Dansk Pilotforenings Henrik Thyregod, men det skete, mens forhandlingerne kørte på højtryk mandag.