Deutsche Post er afhængig af et V-formet opsving omkring midten af året for at overgå analytikernes forventning til driftsindtjeningen.
Det fremgår af årsregnskabet for 2022 fra den tyske post- og logistiskgigant.
Selskabet, der for nylig også har meldt sig ind i kampen om at få fat i Deutsche Bahns transport- og logistikkoncern, DB Schenker, fik i fjerde kvartal en vækst i omsætningen på 1,7 pct. til 23,78 mia. euro, hvor analytikere adspurgt af Bloomberg News ventede 23,3 mia. euro.
Driftsindtjeningen (EBIT) for hele koncernen faldt i det sidste kvartal af 2022 til 1,92 mia. euro fra 2,21 mia. euro, hvilket var helt på linje med analytikerkonsensus.
I divisionen Global Forwarding, der konkurrerer med DSV, har udviklingen i kvartalet været ramt af en svagere volumen samt en normalisering af raterne.
Det medfører et fald i omsætningen på 4,6 pct. til 6,81 mia. euro, hvilket var en smule bedre end det ventede fald til 6,68 mia. euro.
Til gengæld skuffede driftsindtjeningen i divisionen ved at falde 0,2 pct. til 402 mio. euro, hvor analytikerne havde ventet en stigning til 417,3 mio. euro.
For 2023 venter Deutsche Post at nå en driftsindtjening (EBIT) på 6-7 mia. euro, hvor analytikerne inden regnskabet ventede 6,87 mia. euro.
Det vil i øvrigt – hvis prognosen indfries – være et fald fra de 8,4 mia. euro, der blev opnået i 2022.
– Vores præstation i 2023 vil afspejle den postpandemiske normalisering af fragtmarkedspriserne i vores DHL Global Forwarding, Freight-forretning, skriver Deutsche Post.
Prognosen for 2023 er delt op, så der ventes over 6 mia. euro i scenariet, hvor der ikke er noget meningsfuldt BNP-opsving før slutningen af året, mens der ventes cirka 6,5 mia. euro med et U-formet opsving, hvor genopretningen begynder mod slutningen af året.
Toppen i prognoseintervallet omkring 7 mia. euro ventes, hvis der opnås et V-formet opsving med en genopretning, der begynder omkring midten af året.
For 2025 sigter koncernen mod at nå en driftsindtjening (EBIT) på mere end 8 mia. euro.
.\\˙ MarketWire