Topdanmark er uden sammenligning den mest veltrimmede danske forsikringsforretning. Men varslede prisforhøjelser fra årsskiftet kan udfordre den fortsatte præmievækst, og det har fået flere analytikere til at ryste på hånden, når de skal vurdere Topdanmark-aktien.
På den ene side skal Topdanmark passe på de eksisterede kunder, og på den anden side skal man opretholde lønsomheden ved at gennemføre præmieforhøjelser, som kompenserer for de stigende inflationsomkostninger.
Når man som Topdanmark i forvejen har en toptrimmet forretning, bliver det en vanskeligere øvelse hér end hos de store konkurrenter.
Topdanmark har også mere fokus på inflation, end der er hos konkurrenterne. Selskabet har i løbet af efteråret varslet prisforhøjelser overfor kunderne med ikrafttrædelse ved nytåret. Så det bliver fra nu af, at Topdanmarks kunder skal sluge højere præmier på deres forsikringer.
Topdanmark overvåger markedssituationen tæt, underforstået om der kommer uforudsete kundereaktioner på prisforhøjelserne, og om Topdanmark forhøjer præmierne mere end konkurrenterne: ”We have continued our price initiatives and started to implement inflation-related pricing initiatives across different product lines and customer segments with effect from 2023. And we remain committed to our target of maintaining profitability by pricing at least in line with claim inflation over time”
Topdanmark forventer at øge præmieindtægterne med mellem 2 og 3,5 pct. i år, og det skal også ses i lyset af den præmieforhøjelse, som nu gennemføres. Det oplyses, at kundefrafaldet er større end normalt: “We’re seeing continued growth across all business areas, partly driven by our pricing initiatives, but also by up and cross-selling to our existing customers. However, our continued work with pricing initiatives has also caused a higher churn rate as expected, especially in the private segment.”
At der kan være tale om en balancegang med prisforhøjelser blev også tydeliggjort, da Topdanmark for bl.a. bygningsforsikringer er i gang med runde to prisforhøjelser på få år.
En analytiker spurgte også til, hvordan ledelsen vil optimere prisforhøjelser kontra præmievækst. Svaret var, at den balancegang er baseret på det løbende arbejde med priser, churn og porteføljestørrelser. Det vil også i høj grad være afhængigt af, hvordan konkurrenterne håndterer de igangværende prisforhøjelser.
Topdanmarks ledelse har de seneste år haft et andet fokus end de to store konkurrenter, der har haft opkøb og synergigevinster på dagsordenen. Topdanmark udmeldte i 2020 en overordnet effektiviseringsmålsætning på en halv mia. kr. frem mod 2025. Det oplyses, at målet i 2022 var en gevinst på 260 mio. kr., men at man nåede 325 mio. kr., især baseret på det, ledelsen kalder procurementagendaen, altså effektiviseringer i skadesbehandlingen. Målet er nu at ramme 435 mio. kr. ved udgangen af 2023, med et foreløbigt slutmål på 650 mio. kr. i 2025.
Topdanmark leverede i kvartalet en combined ratio på 81,7 ekskl. run offs, men analytikerne forventer ikke, at selskabet kan holde dette niveau. Estimater fra analytikerne viser en forventning de næste år på 83,9 og 83,5, altså umiddelbart højere end i 4. kvartal.
Morten W. Langer
Aktuel kurs 357,00
Kursmål (6 mdr.) 355,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her