2016 blev et nyt rekordår for salg af danske virksomheder. Med 239 solgte virksomheder, svarende til 12 procent vækst, har markedet overgået rekordåret 2015. Til gengæld dykkede danske virksomheders opkøb i udlandet for tredje år i træk.
Konklusionen fremgår af dugfriske tal fra Oaklins Denmark (det tidligere Audon), som hvert kvartal udgiver statistik over den danske M&A-aktivitet. ”De strategiske købere er kommet mere på banen, og de omfatter nu hele 73 procent af alle handler, mod 66 procent i hele 2015,” siger partner Frederik Aakard til Økonomisk Ugebrev. Ligeledes blev det endnu et rekordår for det europæiske marked med 7.421 solgte virksomheder i 2016. Sammenlignet med året før svarer det til en stigning på 9 procent.
Til gengæld har danske virksomheder gennemført færre udenlandske opkøb i 2016: 51 virksomheder blev handlet, svarende til et fald på 14 procent i forhold til året før. 32 procent af de danske opkøb i udlandet i 2016 var ikke-europæiske virksomheder, hvilket er lidt lavere end i 2015. Danske virksomheders opkøb i udlandet har været faldende de seneste tre år. Efter høj aktivitet i 2012 til 2014 med ca. 65-76 opkøb i udlandet, dykkede tallet til 59 i 2015 og 51 sidste år. Frederik Aakard vurderer, at opkøbstallet er lavt i forhold til frasalgene. ”Man må sige, at handelsbalancen med hensyn til køb og salg af virksomheder er skæv. Der bliver solgt langt mere til udlandet, end vi selv køber i udlandet. Jeg tror, det afspejler den danske erhvervsstruktur med relativt få rigtig store virksomheder, som har de finansielle muskler til at gennemføre opkøb i udlandet,” siger han.
Frederik Aakard vurderer, at den typisk mellemstore danske erhvervsvirksomhed ofte vælger at ekspandere organisk på nye markeder. ”De anvender i mindre grad strategisk opkøb til at vokse,” siger han. Når de store virksomheder er blevet lidt mere tilbageholdende, skyldes det også, at ISS tidligere var meget opkøbaktiv, og samtidig har flere af de større danske virksomheder været tilbageholdende på grund af makroøkonomisk usikkerhed om fremtiden.
Af større velkendte eksempler på danske virksomheders køb i udlandet det seneste år kan fremhæves Coloplasts køb af amerikanske Comfort Medical, DFDS’ køb af engelske Haulage Shetland, Gabriel Holdnings overtagelse af engelske Screen Solutions, ISS’ køb af chilenske Apunto og GN Audios køb af VXI Corporation.
Udlandets opkøb i Danmark ser til gengæld ud til at accelerere, og alene i fjerde kvartal sidste år var der 34 opkøb fra udenlandske købere, hvilket er ca. 50 procent mere end i årets sidste kvartal for to år siden. Økonomisk Ugebrev har for nylig beskrevet, hvordan mange større danske virksomheder skærer forretningen til, så ikke-kerneaktiviteter sælges fra. Eksempler på dette er A.P. Møller-Mærsks frasalg af Danske Bank, Dansk Supermarked og muligvis senere olieforretningen.
Frederik Aakard påpeger, at frasalgene – og de udenlandske opkøb – i høj grad er drevet af, at ”konglomeraternes tid er ved at være forbi. Virksomhederne er blevet langt mere fokuserede. Selv A.P. Møller-Mærsk har valgt at opsplitte forretningen, så den bliver mere ren og fokuseret.”
Han vurderer også, at det har betydet, at mange danske virksomheder er blevet mere lækre for udenlandske opkøbere. ”Vi ved, at halvdelen af de udenlandske opkøb sker af rene virksomheder, som eksempelvis ønsker at købe sig ind i en niche.”
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her