Det hidtil næststørste forretningsområde i Novozymes, Føde- og drikkevarer samt kosttilskud (F&B), er rutsjet ned til en tredjeplads målt på omsætningen i første kvartal overhalet af Bioenergi, mens Vaskemidler fortsat er det største område.
Indtjeningen er under pres, og den organiske vækst i divisionen faldt med 8 pct. mod en ventet vækst på 0,8 pct. af analytikerne.
– Først og fremmest skal vi lige huske at første kvartal sidste år voksede med 18 pct. og var drevet af nogle forhold af engangskarakter. Renser vi ud for det, så bliver faldet til en flad udvikling i forhold til sidste år, påpeger Lars Green, finansdirektør i Novozymes, overfor MarketWire.
– Der, hvor vi måske kunne have ønsket os, at det var lidt bedre – det er inden for kosttilskud inden for Human Health, siger han.
Novozymes har købt op gennem de seneste år for at gøre sig gældende på markedet for kosttilskud. Det globale marked for Human Helath var i 2021 på omkring 40 mia. kr. Det nordamerikanske marked eksempelvis var på omkring 15 mia. kr.
– Efterspørgslen er der sådan sådan set, men vores supply chain har drillet os lidt, og derfor har vi ikke været i stand til at levere til alle de ordre, vi har fået, siger finansdirektøren og fortsætter:
– Så det er en af grundene til, at væksten “kun” er flad, når man justerer for de her forhold. Det er også derfor, vi stadigvæk tror, at vi kan levere høje encifrede vækstrater for året, fordi der som sådan ikke er noget i den underliggende efterspørgsel, som har ændret sig.
Novozymes fastholder da også forventningerne for hele året for divisionen på en høj encifret vækst for året.
– Så vi har stadigvæk uændrede forventninger for året. Det er i virkeligheden resultatet af, at vi har købt tre virksomheder i USA de sidste to-tre år, som alle har været i deres tidlige faser så at sige, forklarer Lars Green.
– Virksomhederne har brugt eksterne leverandører til de forskellige skridt i processen. Og det er klart, at når man skal bruge forskellige eksterne leverandører i en forretning, som vokser meget, så er der en kompleksitet, som måske har været lidt umoden given virksomhedernes stade. Og det er det, som vi arbejde på at få gjort mere robust – og som har drillet os lidt her i første kvartal, siger han.
.\\˙ MarketWire