WS Audiology mener at have vundet markedsandele på globalt plan i sit andet kvartal, hvor høreapparatselskabet fik en samlet organisk vækst på 9 pct.
Kvartalet, der dækker over kalenderårets første kvartal, gav en samlet omsætning på 633 mio. euro og et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 122 mio. euro.
– Generelt er vi meget tilfredse med de 9 pct. i organisk vækst – og særligt på baggrund af en meget stærk vækst på 13 pct. i andet kvartal sidste år, siger Eric Bernard, der er administrerende direktør hos WS Audiology, til MarketWire.
– Det er mere bredt baseret for vores tilfælde. I Americas havde vi meget gode tal over markedet, og vi vandt også markedsandele hos en af de meget store kunder i USA. I Latinamerika og Canada så vi også stor vækst over markedet, og så er vi meget tilfredse med genrejsningen i Kina efter covid. Ikke en stor overraskelse, men en god nyhed. Japan var også godt, og så klarede særligt de mindre markeder i Europa sig godt, fortsætter topchefen.
Han peger på, at eksempelvis det store tyske marked i Europa fortsat var blødt i kvartalet – med stadigt tilbageholdende forbrugere, der er presset af høj inflation og økonomisk usikkerhed.
Samlet vurderer WS Audiology, at den globale markedsvækst på enheder var omkring 7 pct. i andet kvartal 2022/23, og med en nogenlunde flad udvikling i de gennemsnitlige salgspriser svarer det til, at selskabet har taget markedsandele.
For hele 2022/23 har WS Audiology også opjusteret sine forventninger og regner nu med en organisk vækst på 5-8 pct. mod den tidligere vurdering om en lav encifret vækst.
Set over hele første halvår 2022/23 var WSA’s organiske vækst på 5 pct., og dermed indikerer prognosen en flad til stigende vækst i andet halvår.
.\\˙ MarketWire