Aktien Walt Disney Corp. faldt onsdag aften med 4,8 pct. i eftermarkedet, da udviklingen i underholdningskæmpens streaming-flagskib, Disney+, ikke levefr op til forventningerne.
Disney+ sluttede nemlig selskabets andet kvartal med 157,8 mio. betalende kunder mod ifølge Bloomberg News ventede 163,1 mio. abonnementer.
Der var således tale om et fald i kundetallet på 2 pct. fra 161,8 mio. abonnementer ved udgange af 2022.
Underholdningskoncernen oplevede i perioden dog en stigning i omsætningen på 13 pct. til 21,82 mia. dollar, hvilket var akkurat lig med det ventede blandt analytikerne.
Det justerede overskud per aktie blev samtidig på 0,93 dollar, sammenlignet med 1,08 dollar et år tidligere, og mod et konsensusestimat på 0,94 dollar, ifølge Bloomberg News.
På driften endte overskuddet i 3,29 mia. dollar, hvilket var et fald på 11 pct., men dog bedre end forventningen på Wall Street om 3,18 mia. dollar.
Det var især medieforretningen, som så et fald i indtjeningen på 42 pct. til 1,12 mia. dollar, men mod ventede 971 mio. dollar, da annoncepriserne er under pres. Området for forlystelsesparker så derimod en fremgang på 23 pct. til et plus på 2,17 mia. dollar mod ventede 2,14 mia. dollar, da der efter pandemien igen er fremgang i besøgstallene.
For streamingforretningen, direct-to-consumer, der også omfatter ESPN og Hulu, var der en fremgang i salget på 12 pct. til 5,5 mia. dollar, og underskuddet, som især stammer fra satsningen på Disney+, skrumpede med 0,20 mia. dollar til 0,50 mia. dollar.
– Faldet i driftsunderskuddet skyldtes forbedrede resultater i Disney+ og EPSN+, hvilket blev delvist modvirket af lavere driftsindtjening i Hulu.
I Disney+, hvor den gennemsnitlige månedlige pris per bruger var på 4,44 dollar mod analytikerbuddet på 4,36 dollar var udviklingen præget af vækst i abonnementsindtægterne og lavere omkostninger til marketing, mens Disney omvendt brugte mere på indhold og produktion og i et mindre omfang også på teknologi.
Disney lancerede en delvist annoncefinansieret version af Disney+ i december, og selskabet satte ved den lejlighed prisen på den reklamefri version op til 11 dollar om måneden. Den reklamestøttede udgave koster 8 dollar per måned.
Konkret for flagskibet, Disney+, endte kvartalet med et underskud på driften på 659 mio. dollar, men mod ventede 850 mio. dollar.
.\\˙ MarketWire