Analytikere og investorer fik ikke den nye ud-af-boksen visionsstrategi, som de havde ventet.
De er skeptiske over for den udmeldte synergi i den nye store Transport & Logistics-division og over udmeldte olieopkøb med risiko for at belaste kreditværdigheden.
A.P. Møller-Mærsk kan med udmeldingen om en ny strategisk retning have indledt et af de mest afgørende kursskifter i toppen af dansk erhvervsliv i mange år. Men selvom der både er lagt op til markant nytænkning i olie- og shippingforretningen ser hverken analytikere eller investorer ud til at have fået den nye langsigtede vision, de havde håbet på. Den nye plan ses mere som justeringer, end svaret på en vision der rækker ud over vigende transportbehov i shipping og opgør med den ”sorte” energi. Da den nye topchef Søren Skou lagde planen frem førte den umiddelbart til et kursløft på godt tre procent. Men aktien kunne ikke holde niveauet og faldt den efterfølgende uge fem procent. Analytikere og investorer er skeptiske på flere punkter.
Synergierne: Sammenlægningen af transportog logistikvirksomhederne Maersk Line, APM Terminals, speditionsvirksomheden Damco og slæbebåds- og bjergningsvirksomheden Svitzer skal sammen med digitalisering give synergier, der modsvarer en forbedring af deres samlede ROIC (afkast på den investerede kapital) på to procentpoint over de næste tre år. Eksempelvis vil Nykredits analytikere gerne se “bevis for at de forholdsvis store synergier kan realiseres, da det fortsat er de samme forretningsenheder, der skal sidde og forhandle priser mellem hinanden og fortsat – sådan forstår vi det – skal levere hvert deres regnskab for forretningsenhederne”.
Sydbank mener, at det kan blive svært at få de meget prisfokuserede kunder til at betale ekstra for de nye digitale løsninger. Der er altså også risiko for negative synergier: APM Terminals kan tabe nogle af de kunder, som bliver havneselskabets direkte konkurrenter efter sammenslutningen med Maersk Line.
Carnegie tvivler også på, om Maersk Line kan få synergier ned på bundlinjen: “Vi er positivt overrasket over beløbet. Men vi stiller spørgsmålstegn ved, hvor meget Maersk kan holde fast i. Historisk er besparelser blevet givet til kunderne gennem lavere fragtrater,” skriver investeringsbanken. Den tvivler på, at prisdisciplinen i containertrafikken vil blive bedre foreløbig.
Konkurrenter effektiviserer endnu mere:
Spørgsmålet er også om synergier på 600 mio. dollar er nok. En af Maersk Lines største konkurrenter, franske CMA CGM, offentliggjorde i september 2016 en målsætning om at effektivisere for yderligere en milliard USA over 18 måneder. Hertil kommer yderligere synergieffekter fra CMA CGM’s opkøb af rivalen NOL. Også tyske Hapag-Lloyd, der ligeledes præsterer en overskudsgrad omtrent som Maersk Lines, kører i disse måneder effektiviserings- og synergiprogrammer på mange hundrede mio. dollar.
Opkøbsplaner øger finansiel usikkerhed: Carnegie bryder sig ikke om signalet, at olie- og gasaktiviteterne skal vokse ved hjælp af opkøb. Carnegie er “skuffet over, at ambitionen stadig er, at få Maersk Oil til at vokse ved hjælp af opkøb. Vi ville hellere have set, at det blev tappet for likviditet, og at likviditeten blev udbetalt til aktionærerne.” Og måske er ressourcerne til opkøb inden for olie- og gasudvinding eller til transportdelen mindre end man skulle tro, fordi:
Kreditværdigheden forringes. Moody’s varslede den 27. september 2016 en sandsynlig nedjustering af A.P. Møller-Mærsks kreditrating på Baa1 med mindst et trin, og forklarede det direkte med den planlagte udsplitning af energi-aktiviteterne. Moody’s påpeger, at en udskillelse af A.P. Møller-Mærsks energiaktiviteter, der i første halvår 2016 leverede 62 procent af koncernens EBITDA, vil gøre gruppen væsentligt mindre diversificeret. Den fremtidige rating vil dog i sidste instans “afhænge af det gældsbeløb, der allokeres til det integrerede transport- og logistikselskab samt eventuelle tilbageværende ejerinteresser i energiforretningerne.” Massiv udskiftning i ledelsen. Planen skaber mere usikkerhed om ledelsen af den integrerede koncern: En hel stribe chefer har forladt koncernen, herunder den hidtidige CFO samt cheferne for de to aktiviteter, der skal smeltes sammen med Maersk Line, Damco og APM Terminals. Betydelige ledelsesressourcer forlader dermed koncernen på én gang. Godt én uge efter fremlæggelsen af planen står det endnu mere klart, at koncernchef Søren Skou og bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen med den nye plan løber en risiko, som mange markedsdeltagere ikke forstår fuldt ud.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her