A.P. Møller – Mærsks varslede plan om at satse på vertikal integration, gør DSV til et oplagt opkøbsemne.
DSV risikerer nemlig selv at blive disruptet af nye digitale logistikportaler. DSV’s ledelse er dog parat til at tage udfordringen op, lyder det fra DSV’s CFO.
Ledelsen for DSV har for længst luret, at der hurtigt kan opstå skærpet konkurrence fra nye digitale operatører, som kobler slutkunderne direkte sammen med mindre transportudbydere, men som ikke har DSV’s infrastruktur og lagerfaciliteter. DSV tror fortsat på, at stordrift og volumen er vejen frem til at kunne tilbyde kunderne de mest effektive og prisbillige løsninger. ”Vi skal være endnu større, så vi har kræfter til de nødvendige IT-investeringer, og de bliver endnu større i fremtiden. Vi har altid syntes, vi var for små, og det mener vi stadig. Størrelse bliver endnu vigtigere med digitaliseringen,” siger DSV’s CFO Jens Lund til Økonomisk Ugebrev.
”Samtidig skal vi tilpasse os den disruption, vi allerede ser i dag. Det har ikke kun noget med investeringer at gøre. Vi skal konstant udvikle os og være i spidsen. Vi skal være åbne over for omverdenen og spillerne på markedet. Vi er ved at udvikle vores egen digitale platform, så kunderne selv kan bestille logistikløsninger, som når man bestiller den bedste og billigste flybillet. Men vi skal også være åbne for samarbejde. Vi må erkende, at nogle kunder køber serviceydelser via uafhængige transportplatforme. Men det kan vi også selv gøre for at udnytte vores logistik-system bedst muligt,” siger Jens Lund.
Online platforme er en mulighed
Nye online-platforme ses altså ikke kun som en trussel, men også en mulighed for at DSV kan sikre sig flere transporter. Via online-platformene, hvor der ofte opereres med relativt små mængder transport, kan DSV, så at sige, fylde halvtomme containere op. Men skal det fungere effektivt, skal et logistikfirma også have centrale lagre, der kan omfordele og samle transporterne, og dér kommer muskelstyrken ind.
Den mest kendte danske transportplatform er Mover, der fungerer som Uber. Platformen har kontakt til en stribe vognmænd med lastbiler og varevogne, der byder på transportopgaver. Kunden kan bestille en stor eller lille bil, alt efter behovet, og transporten sker øjeblikkeligt. En afgørende fordel ved Mover er, at der – som hos Uber – er en løbende kundetilfredshedsundersøgelse. Kunden giver en rating til chaufføren og visa-versa.
På globalt plan kan Amazon blive den største transportplatform og en alvorlig konkurrent til de globale selskaber som DSV og Damco, især fordi Amazon har et veludviklet teknologisk system. Indtil nu er de alternative logistikplatforme dog beskedne i forhold til de etablerede firmaer.
Analytiker af transportbranchen i Jyske Bank, Frans Høyer, siger dog, at de nye digitale platforme, på sigt, vil udfordre de traditionelle logistikfirmaer. Sælgere og købere kan mødes direkte på e-handel platforme. ”Den lille vognmand kan på platformen finde sammen med kunden og tilbyde den rene transport,” siger Frans Høyer. Digitale platforme gør det altså muligt for mange virksomheder at håndtere transporten på egen hånd. Truslen for logistikfirmaerne gælder også de helt store transportmængder, som går til de store varehuskæder verden over.
Frans Høyer mener, at DSV bedre end mange andre kan håndtere den nye digitale konkurrence, fordi virksomheden har små omkostninger på grund af et stort og meget fleksibelt netværk. En effektivisering af logistikbranchen ses dog som helt afgørende.
DSV har strukturen
”DSV er et interessant eksempel, fordi koncernen allerede har en struktur, som passer rigtig godt til digitaliseringen,” siger den nordiske chef for strategienheden Monitor Deloitte, Nicolai Hesdorf. ”DSV har en super innovativ struktur, fordi DSV let kan skalere små omkostninger. Det skyldes, at DSV ikke selv ejer lastbilerne. Det gør de enkelte vognmænd. For at klare den digitale konkurrence kan traditionelle logistikfirmaer ikke nøjes med besparelser. De må skabe en ny værdi for kunderne, og det har DSV været god til – ved at tilbyde nye serviceydelser.”
Hugo Gaarden
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her